توزیع 13 میلیون بوته گل در مناطق شهری

مدیر کل بهبود محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد از جانمایی 2هزار چشمه سرویس‌بهداشتی در اطراف حرم رضوی خبر داد

محمد کاملان - بیش از یک دهه است که المان‌های نوروزی و گل‌کاری‌ها در مشهد به یک برند برای شهر تبدیل شده است و بسیاری از زائران و مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند، بازدید نیم‌روزه از این المان‌ها را در برنامه مشهد‌گردی‌شان قرار می‌دهند و خیلی بعید است زائری در 10سال گذشته به مشهد آمده باشد و عکس یادگاری با یکی از این المان‌ها نداشته باشد. کاشت 15میلیون بوته گل در شهر، جانمایی 1100 المان گل و نصب و جانمایی 502 المان‌ و کارهای خلاقانه مناطق فقط بخشی از آمار اتفاقات نوروزی و استقبال از بهار در حوزه اداره‌کل بهبود محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد است که علی‌اکبر انتظام، مدیرکل این اداره، آن‌ها را ارائه کرد.

 

نصب المان در 308 لکه 
انتظام در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا، زمان آغاز فرایند طراحی گل‌کاری‌ها و المان‌های بهاری را از اواسط تیرماه اعلام کرد و گفت: در این تاریخ 308لکه در شهر مشهد برای طراحی گل‌کاری‌ها و جانمایی المان‌های بهاری شناسایی و فرایند این کار در عمل آغاز شد. موضوع مهم دیگری که پیگیری آن به‌سرعت آغاز شد، تولید خاک‌های ترکیبی با همکاری سازمان پسماند برای باغچه‌ها و فلاورباکس‌ها بود که در مجموع 5هزار مترمکعب خاک تولید و استفاده شد. وی با اشاره به گستردگی و پخش مناسب المان‌های بهاری در شهر مشهد، ادامه داد: امسال 1100 المان بهاری به کوشش سازمان پارک‌ها تولید و نصب شده است و 2هزارو300فلاورباکس هم تولید، جانمایی و نصب شده است.

 

15‌میلیون بوته گل توزیع شد
انتظام از توزیع 15میلیون بوته گل در شهر مشهد خبر داد و بیان کرد: از این تعداد 13میلیون بوته گل به مناطق تحویل داده شده و 2میلیون بوته دیگر به کوشش سازمان پارک‌ها در شهر و علاوه بر آن 100هزار بوته گل دائمی در مناطق گوناگون کاشته شده است.

 

همه پارک‌ها نونوار شدند
نونوارکردن و رنگ‌آمیزی همه مبلمان و المان‌های موجود در پارک‌ها موضوع دیگری بود که مدیرکل بهبود محیط‌زیست شهری شهرداری درباره آن صحبت کرد و توضیح داد: 527 آب‌نما نظافت و 471 آب‌نمای دیگر رنگ‌آمیزی شده است. 2هزار چشمه سرویس‌بهداشتی، 806 آب‌خوری و 201 آب‌سردکن هم رفع نقص و راه‌اندازی شده و همچنین آماده‌سازی 694بوستان برای استفاده زائران و مجاوران انجام شده است. به کمپ غدیر هم که تنهابوستان زائرپذیر مشهد است، برای روزهای نوروز رسیدگی شده و آماده پذیرایی از آن‌هاست.

 

از خشک‌منظرها بیشتر استفاده شده است
کم‌آبی مشهد و سخت‌شدن تأمین آب برای آبیاری فضای سبز، باعث شده است تا شهرداری مشهد برای نوروز1402 سراغ گونه‌های کم‌آب و خشک‌منظر برود. علی‌اکبر انتظام درباره این اقدام شهرداری گفت:در گل‌کاری‌های امسال در میدان‌های شاخص شهر که مساحت زیادی دارند، از گونه‌های خشک‌منظر که آب کمتری نیاز دارند، استفاده شده است.در میدان‌های استقلال، غدیر و جانباز و حتی جلوخان فردوسی از این گونه‌ها استفاده شده است که تأثیرات آن در مصرف آب در همین روزهای نوروز محاسبه خواهد شد تا ببینیم تأثیر جدی در این امر دارد یا نه. اما درمجموع حدود 19هکتار گل‌کاری با گونه‌های خشک‌منظر در شهر انجام شده است.  

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->