زن ایده آل بلاگرها؛ زنی که بیشـتر مصرف می‌کند!

زهرا اردکانی - پژوهشگر مطالعات رسانه ای زنان

دنیای زنان در اینستاگرام دنیای رنگارنگی است که بخشی از آن توسط فشن‌بلاگرها و بیوتی‌بلاگرها ساخته می‌شود. بلاگرها در اینستاگرام افرادی هستند که با استفاده از امکانات این شبکه مثل متن، عکس و ویدئو افکار و عقاید خود را درباره یک موضوع خاص به مخاطبان منتقل می‌کنند. آن‌ها آموزش‌هایی می‌دهند و محصولاتی را تبلیغ می‌کنند. فشن‌بلاگرها علاقه‌مند به حوزه مد هستند و طرح‌ها، برندها و استایل‌های جدید را معرفی و تبلیغ می‌کنند. اما بیوتی‌بلاگرها در حوزه زیبایی فعالیت دارند، آن‌ها اطلاعاتی درباره لوازم آرایشی، مراقبت از پوست، مو و بدن به مخاطبان خود عرضه می‌کنند.

صفحات اینستاگرامی آن ها مملو از عکس هایی خوش آب و رنگ از جدیدترین شیوه های پوشش و آرایش است. دختران جوان، زیبا و خوش قیافه که در هر عکس، ست های متفاوتی از لباس ها را به تن دارند عکس هایشان به صورت حرفه ای و معمولا در مکان هایی زیبا و لوکس گرفته شده است. آن ها لبخندی از رضایت و اعتماد به نفس بر لب دارند و گویی این طور القا می کنند که هرکس چنین تیپ و شیوه ای داشته باشد همیشه شاد خواهد بود.
بلاگرها در اینستاگرام دنبال کنندگان بسیاری دارند. دختران و زنان جوان زیادی هر روز به صفحات آن ها سر می زنند و زندگی شان را دنبال می کنند. توصیه های آن ها را به عنوان مبنایی برای انتخاب های خود در نظر می گیرند، با آن ها مشورت می کنند و به طور کلی در حوزه مد و زیبایی آن ها را به عنوان مرجع و الگو انتخاب می کنند. البته این مرجع و الگو بودن گاهی به فراتر از مد و زیبایی تسری می یابد و فشن بلاگرها در ناخودآگاه ذهن مخاطبان جوان و نوجوان به عنوان الگو هایی از زن مطلوب، زیبا و ایده آل قرار می گیرند. آن ها با توجه به دنبال کنندگان زیادی که دارند افراد تأثیرگذار و صاحب نفوذی هستند. خودشان نیز با استفاده از تکنیک هایی، تلاش می کنند بیش از پیش خود را به عنوان الگو و مرجع تثبیت کنند.
بلاگرها این طور تظاهر می کنند که آنچه در صفحاتشان دیده می شود زندگی عادی و روزمره آن هاست اما در حقیقت این طور نیست و این صفحات محل فعالیت اقتصادی و کار آن هاست. به قول جامعه شناس معروف، بودریار، آنچه در صفحات آن ها دیده می شود واقعیت نیست بلکه ساخت واقعیت یا بازسازی واقعیت است، واقعیتی که توسط عکاسان حرفه ای با صرف زمان های بسیار ساخته می شود. بسیاری از مخاطبان این صفحات حسرت زندگی و داشته های بلاگرها را دارند زیرا که فکر می کنند آنچه می بینند زندگی واقعی و همیشگی این افراد است در حالی که آنچه بلاگرها نمایش می دهند مانند آنچه در جلو صحنه تئاتر می بینیم است. جلو صحنه همیشه مرتب و خوش آب و رنگ است اما پشت صحنه این نمایش شبیه زندگی همه ماست، با همه کاستی ها و نقص ها.
بلاگرها زاده رسانه های شخصی و شبکه ای هستند. هرچند پیش از این نیز فعالیت و بیزینس بر اساس و به علت شهرت وجود داشته است، امروزه با استفاده از شبکه های اجتماعی ، این امکان برای افراد بیشتری و به صورت راحت تری فراهم شده است. اینستاگرام با ساختار مبتنی بر تصویر و نمایشش بستر مناسبی برای ارائه مد و زیبایی است زیرا ماهیت مد نیز بصری است. بلاگرها با استفاده از آیتم هایی که در ظاهر و پوشش خود استفاده می کنند و در اینستاگرام نمایش می دهند، نوعی نظام معنایی و سبک زندگی مبتنی بر مصرف را خلق می کنند. این سبک زندگی منزلت و جایگاه افراد را نه بر اساس توانمندی و مهارت، نه دانش و نه ارزش های فردی و اخلاقی بلکه صرفا بر اساس مصرف تعریف می کند. در چنین نظام ارزشی، هر چه بیشتر مصرف و خرید کنید، معتبرتر و باارزش تر هستید.
به طور خلاصه، می توان گفت بلاگرها زن بودن و زن ایده آل بودن را در مصرف بیشتر و نمایش بیشتر خود و بدن زنانه تعریف می کنند. آن ها با وسوسه زیبایی، شادابی و جوانی وعده خوشبختی و لذت به زنان و دختران جوان می دهند، وعده ای که چندان با واقعیت سازگار نیست زیرا دنیای بی پایان مصرف و مد هر روز محصولات تازه ای دارد و فرد مدام باید در تب و تاب و نگرانی برای به دست آوردن آن محصولات باشد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->