پیشگیری از وقوع جرم با بازآفرینی شهری

معاون دادستان از اقدامات مدیریت شهری مشهد در حوزه تسهیلگری قدردانی کرد

شاید بتوان یکی از ویژگی های مهم این دوره شورا و مدیریت شهری مشهد را توجه ویژه و راهبردی این نهاد به مناطق پیرامونی و کم برخوردار دانست؛ موضوعی که در قالب کمیسیونی ویژه با همین نام در پارلمان شهری مشهد نیز متبلور شده و رهاوردهای منحصر به فردی به دنبال داشته است که امروز در زندگی ساکنان این محدوده ها مشاهده می شود.
دیروز هم این کمیسیون، میزبان شماری از مدیران شهری و مسئولان قضایی بود تا از گذر یک هم اندیشی، راهکارهای اساسی برای برون رفت مناطق کم برخوردار از مشکلات پیش رویشان اتخاذ شود.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه اقدامات مدیریت شهری مشهد در حوزه بازآفرینی، نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع جرم داشته است، گفت: این اقدامات در محلات هدف بازآفرینی شامل بافت های فرسوده، ناکارآمد و حاشیه شهر ارزشمند است و مجموعه این کارها جزو خواسته های دادستانی مشهد به شمار می آید.
به گفته قاضی سیدهادی شریعت یار، ذات این اقدامات بسیار کارآمد است و هرچه پیش برویم، بدون شک پخته تر هم خواهد شد.
وی اضافه کرد: مدل بازآفرینی می تواند تسهیلگری شایان توجهی در زمینه کاهش وقوع جرم و رفتارهای خلاف قانون و ... باشد؛ بسته های تشویقی بازآفرینی هم در شرایطی که شاهد خرد شدن املاک و اراضی به واحدهای 30 تا 40 متری در این مناطق هستیم، بسیار کمک کننده خواهد بود.
شریعت یار بیان کرد: این بسته های تشویقی اگر به خوبی اطلاع رسانی شود و سازوکارهای آن به آگاهی عموم برسد، اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه مجموعه اقدامات سازمان بازآفرینی شهرداری از نگاه پیشگیری از وقوع جرم هم، در کنار سایر حوزه ها، مورد توجه است، گفت: توجه به موضوعاتی چون اشتغال، تقویت هویت بخشی، تشخص بخشیدن به ساکنان، اقداماتی است که زیرمجموعه پیشگیری از وقوع جرم نیز محسوب می شود.
شریعت یار با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد را با چنین اقداماتی می توان سامان داد، گفت: وقتی اقدامات بازآفرینی در راستای پیشگیری از وقوع جرم باشد، ما نیز کنار مدیریت شهری هستیم تا بتوان گام اثرگذاری در این راستا برداشت.


گذر از مدیریت «تخریبی» به «مشارکتی»
رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر نیز با بیان اینکه فرایند بازآفرینی شهرداری درحال گذر از مدیریت تخریبی و تحکمی و کالبدی صرف، به سمت مدیریت مشارکتی و ترمیمی است، گفت: توانمندسازی خانوار های ساکن در محلات بازآفرینی همواره یکی از نکات مورد توجه شورای پنجم بوده و پیوسته مدنظر قرار داشته است.
رمضانعلی فیضی بیان کرد: براساس همین رویکرد، احیا و سامان دهی مشاغل خرد و خانگی مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفت تا از این طریق علاوه بر افزایش ضریب اشتغال، رونق اقتصاد خانوارهای ضعیف و آسیب های اجتماعی هم کاهش یابد. در این زمینه انتظار داریم همه بخش های مرتبط ایفای نقش کنند و رویکرد حمایتی داشته باشند.
او با اشاره به بسته مشوق های بازآفرینی که اخیرا به تصویب شورای شهر رسید، گفت: این بسته نباید در سطح اطلاع رسانی، رسانه ها و ... مهجور بماند.
وی افزود: تعاملات مدیریت شهری و مردم برای بازآفرینی، هدف گذاری های متعددی دارد و امکان مقاوم سازی بافت های ناکارآمد و فرسوده، اولویت تجمیع پلاک ها و حل مشکل ریزدانگی، تأمین سرانه های خدماتی از دست رفته، قبل از تجمیع، از جمله موضوعاتی است که امکان آن باید فراهم شود.
فیضی با بیان اینکه «ضریب نفوذناپذیری در مناطق کم برخوردار و بافت های فرسوده مشهد بسیار بالاست و در ارائه خدمات مختلف امداد و نجات و ... با مشکل روبه رو هستیم»، گفت: با بازگشایی معابر و تجمیع اراضی کوچک مقیاس و ساخت بناهایی با زیربنای بیشتر، دسترسی به این مناطق نیز تسهیل می شود؛ لذا امنیت اجتماعی هم محقق خواهد شد.


تخصیص 300 میلیون تومان اعتبار برای هر دفتر تسهیلگری
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر هم با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری در این دوره، هزینه های سنگینی برای بازآفرینی بر عهده گرفته است، افزود: تاکنون 3مصوبه اساسی داشته ایم که نخستین مصوبه، ایجاد سازمان بازآفرینی بود؛ مجموعه ای که پیش تر در قالب یک دفتر ذیل واحد شهرسازی فعالیت می کرد و کارآمدی لازم را نداشت.
احمد نوروزی، تشکیل و راه اندازی و استقرار دفاتر تسهیلگری را دومین تصمیم اساسی شورای پنجم دانست و گفت: 28 دفتر در محلات هدف بازآفرینی راه اندازی شده و 23 دفتر ازسوی شهرداری و 5 دفتر هم توسط استانداری فعال شده است.
نوروزی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر برای هر دفتر تسهیلگری 300 میلیون تومان برای مرحله شناخت، مطالعات و آغاز فعالیت پیش بینی شده است، افزود: هزینه های آینده نیز متناسب با تحقق اهداف پرداخت خواهد شد.
وی افزود: تصمیم گیری ها و اقدامات دفاتر تسهیلگری پیوسته در تعامل و ارتباط با مردم انجام می شود. این مشارکت مستقیم سبب افزایش تعامل و همکاری مردم خواهد شد؛ زیرا آن ها در محله خود ایفای نقش می کنند.
نوروزی در ادامه به طرح مصوب اعضای شورا درباره حمایت از مشاغل خرد و خانگی پرداخت و بیان کرد: براساس همین دغدغه ، کارگروه ویژه ای در شورا شکل گرفت. البته تشکیل دفاتر تسهیلگری حرکتی نوظهور است؛ با این حال نتایج خوب این اقدام را شاهد هستیم.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->