در نشست خبری تبیین خدمات و دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در استان مطرح شد

رشد ۲۲۶درصدی وصول مالیات در استان

نشست خبری

  از وضعیت پرداخت تسهیلات استان، جایگاه بورس در تأمین مالی شرکت‌های خراسان رضوی و مالیات‌ستانی در استان بگیرید تا میزان شناسایی املاک مازاد، سرمایه‌گذاری خارجی، وضعیت گمرکات استان و... بخشی از مطالب مطرح‌شده در نشست خبری هفت مدیر اقتصادی استان در روز گذشته بود. این نشست به‌منظور تبیین خدمات و دستاوردهای اقتصادی و مالی دولت سیزدهم و همچنین عملکرد این دستگاه‌ها در حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر در اداره کل امور اقتصادی استان برگزار شد.  باتوجه به اهمیت حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در این جلسه به جلب 742میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال1402 اشاره کرد و گفت: جذب این سرمایه‌ها تابع قوانین مقررات شرایط اقتصادی و رویه‌های بانک مرکزی است. به‌طور معمول تا سال1400 حدود 25درصد جلب به جذب سرمایه ختم می‌شد، اما در دو سال اخیر هنوز آماری نگرفته‌ایم. به گفته سیدحامد حسینی از نظر تعداد بیش از 60درصد طرح‌های سرمایه‌گذاری مربوط به اتباع افغانستانی است.

 

وام ازدواج  با یک ضامن، اما معتبر
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: بانک‌ها هیچ محدودیتی در اعطای تسهیلات ازدواج ندارند و هر فرد واجدالشرایطی که در سامانه بانک مرکزی ثبت کند مشمول پرداخت خواهد شد.
علی صفایی‌نیکو  در توضیح علت تأخیر در پرداخت وام ازدواج با تأکید براینکه مردم بانک‌ها را مقصر ندانند افزود: در حقیقت بانک مرکزی با توجه به میزان سپرده مردم اقدام به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه می‌کند و با توجه به کاهش سپرده‌ها، این موضوع که تا چه اندازه تسهیلات پرداخت شود به عهده بانک مرکزی است. (باید این نکته را اضافه کنیم که یکی از تأکیدات رئیس‌جمهور شهید تسهیل در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بوده است، اما پیام‌های مردمی نشان می‌دهد که درخواست‌کنندگان جدید تسهیلات ازدواج پشت صف مانده‌اند.) او همچنین در پاسخ به این سؤال که با وجود تأکید بر دریافت یک ضامن، تاکنون چه تعداد وام‌های پرداختی ازدواج با یک ضامن بوده است اظهار کرد: در این زمینه آماری وجود ندارد، اما در قانون بر یک «ضامن معتبر» تأکید شده است و برای معتبر تعریف دقیقی وجود ندارد. هرچند بانک‌ها نباید سخت‌گیری کنند، اما اعتبارسنجی ضامن و همچنین صلاحدید مدیر شعبه برای تأیید معتبربودن ضامن لازم است. او با اشاره به اینکه نسبت مصارف به منابع در ابتدای دولت سیزدهم 66درصد بوده است افزود: در این مدت این نسبت به 74درصد رسیده است. در سال 1402 مانده منابع مؤثر 19.9درصد و مانده تسهیلات 25.5درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد منابع صرف شده افزایش داشته است. دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان گفت: تا پایان سال1402 حجم سهم تسهیلات پرداخت شده در بخش کشاورزی8.9درصد، صنعت 28.3درصد، خدمات و گردشگری 32.5درصد، مسکن 7درصد و قرض‌الحسنه ازدواج 18.8درصد بوده است.


 شناسایی 20هزار میلیارد املاک مازاد
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه مولدسازی گفت: 20هزار میلیارد تومان املاک مازاد دولتی شناسایی شده و 28هزار میلیارد تومان پروژه‌های منطبق با آن برای دستگاه‌های استانی در راستای رفع کمبود سرانه خدمات و زیرساخت‌ها تعریف شده است. به گفته سیدحامد حسینی در سال گذشته 742میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده است که از نظر تعداد بیش از 60درصد آن مربوط به اتباع افغانستانی است. او ادامه داد: برای کمک به بهره‌وری و رونق تولید از محل تبصره18 که با یک‌سال تأخیر اتفاق می‌افتد، در سال 1401 که هنوز در مرحله پرداخت قرار دارد 800میلیارد تومان پرداخت شده که پیش‌بینی می‌شود تا شهریور ماه به 1500میلیارد تومان برسد. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اظهار کرد: در درگاه ملی مجوزها 149هزار درخواست ثبت شده که 60درصد آن‌ها به صدور مجوز ختم شده است.


 فقط 12شرکت استانی، شرایط پذیرش در بورس را داشتند
رئیس دفتر منطقه‌ای بورس و اوراق بهادار در استان‌های خراسان شمالی و رضوی در این جلسه با اشاره به همایش تأمین مالی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشهد در مردادماه گفت: حاصل این همایش مذاکره با 250شرکت برای تأمین مالی و پذیرش در استان خراسان رضوی بود که از این میان دوازده شرکت حائز پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران دیده شدند و سیزده شرکت نیز حائز پذیرش در فرابوبرس دیده شدند.
مرتضی رحمانی در ادامه تشریح عملکرد بورس در خراسان رضوی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان بورس و استانداری خراسان رضوی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد که روند پذیرش و تأمین مالی شرکت‌های خراسان رضوی از بازار سرمایه تسهیل شود.


رشد 19درصدی ارزش صادرات استان
  مدیر کل ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در سال گذشته 2میلیون 912هزار تن به ارزش یک‌میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات استان بوده که از نظر ورزنی حدود 31درصد و از نظر ارزش 19درصد افزایش داشته است. همچنین 295هزار تن به ارزش 750میلیون دلار میزان واردات از مرزهای استان بوده که 7درصد از نظر وزن و 15درصد از نظر ارزش رشد داشته است.
 جواد جعفری درباره زمان یکسان‌سازی مرز دوغارون از نظر تبدیل‌شدن به منطقه ویژه اقتصادی اظهار کرد: در تلاش هستیم که هر دو منطقه ویژه، یعنی سرخس و دوغارون به منطقه آزاد تبدیل شوند، اما پیش از آن درباره یکسان‌سازی مرز دوغارون به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی اقدامات لازم را انجام دادیم و امیدواریم تا چند ماه آینده این اتفاق رقم بخورد.


 3همت پرداخت خسارت بیمه در استان
 مدیرکل بیمه ایران خراسان رضوی نیز در این جلسه درباره عملکرد این سازمان گفت: در سال1402 حدود 4700میلیارد تومان حق بیمه دریافت کردیم و در بخش خسارت 3هزار میلیادر تومان پرداخت خسارت داشتیم که در قالب 730هزار پرونده بیمه‌ای بوده است.  سیدمحمدناصر مبرقعی افزود: در زمان تگرگ مشهد در ظرف دو هفته 4193 مورد حادثه برای خودروهای بیمه‌شدگان اتفاق افتاد. در این مدت همه شرکت‌های بیمه 10برابر معمول تشکیل پرونده داشتند و در مجموع مبلغ 85میلیارد تومان پرداخت خسارت با میانگین هر پرونده 21میلیون تومان داشتیم.


111درصد رشد واریزی به حساب شهرداری‌ها
مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به عملکرد این اداره کل در دولت سیزدهم گفت: در استان شاهد رشد ۲۲۶درصدی وصول مالیات در این مدت بودیم. البته قسمت مهم این درآمدها از طریق درآمدهای مالیاتی جدید و کشف فرارهای مالیاتی بوده است. در سال1402 نیز 114درصد درآمدهای استانی را محقق کردیم.
به گفته شاکررضا مریدی در توزیع عوارض به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان در دو ماهه اول امسال 1270میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها واریز کردیم که نسبت به سال قبل 111درصد رشد داشتیم.
 او اضافه کرد: در راستای حمایت از صادرکنندگان در سال1402 معادل 1590میلیارد تومان استرداد انجام شد که 41درصد نسبت به سال ماقبل آن رشد داشتیم. همچنین در دو ماه ابتدای امسال 319میلیادر تومان استرداد انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 531درصد رشد داشت.
مدیرکل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: در سال گذشته 394میلیارد تومان کالا تعیین تکلیف شده است که نسبت به سال ماقبل آن 37درصد رشد داشتیم. به گفته هادی ذاکری در سال گذشته رتبه کشوری ما در کشور در زمینه تعیین تکلیف املاک تملیکی ارتقا پیدا کرده است. در سال1401 رتبه ما 16 بود که در سال1402 به رتبه12 ارتقا پیدا کردیم.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->