گفت‌وگو با بهروز شعیبی، فیلم‌ساز مشهدی به‌بهانه حضورش در شهرمان

مشهد آینده خوبی در سینما دارد

مریم قاسمی -  صحبت‌کردن درباره وضعیت فیلم‌سازی در مشهد با یک فیلم‌ساز مشهدی که کارنامه قابل‌قبولی در سینما دارد، گفت‌وگویی مفید و کاربردی است برای جوان‌هایی که عطش ساخت فیلم دارند و سری پر از سوژه‌ها و طرح‌های شکل‌گرفته یا نگرفته. بهروز شعیبی باتوجه‌به تجربه فیلم‌سازی در زمینه فیلم‌کوتاه و بلند داستانی گزینه خوبی می‌تواند باشد برای اینکه راه چاره‌ای بدهد در باب مسائل موجود در فضای فیلم‌سازی مشهد. این فیلم‌ساز مطرح که آثاری ازجمله «دارکوب»، «سیانور»، «آغوش باز» و... را در کارنامه‌اش دارد و «بدون قرار قبلی» او نمونه خوبی برای بیان استفاده از ظرفیت‌های بومی در فیلم‌سازی به شمار می‌رود، نگاهی ویژه‌ به فعالیت فیلم‌سازان در مشهد دارد. او به‌تازگی در شورای پیچینگ انجمن سینمای جوانان خراسان‌رضوی حضور داشته و به ارزیابی فیلم‌نامه‌های رسیده به این انجمن پرداخته است. به‌بهانه حضور شعیبی در مشهد، با او گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


آینده‌ای درخشان برای فیلم‌ساز‌های مشهد
بهروز شعیبی درباره حضورش در مشهد و بین فیلم‌سازان جوان، می‌گوید: مشهد از شهر‌های فعال در حوزه فیلم‌کوتاه است و من هم تعاملاتی با فیلم‌سازان مشهدی دارم. به همین دلیل پیشنهاد حضور در جلسات انجمن سینمای جوانان را با کمال میل قبول کردم و خیلی خوش‌حالم، چون فکر می‌کنم بیشتر از اینکه ما با کار‌ها  روبه‌رو می‌شویم، این تعامل، خواندن کار‌های مختلف و ارتباط با فیلم‌سازان جوان، برای من بیشتر آموزنده است. بی‌شک هر سفر ویژگی‌های خودش را دارد، آموزه‌های خودش را برای من دارد و در کنار داوری، تجربه‌های خوبی را برای من به‌همراه دارد.
وی با بیان اینکه فیلم‌ساز‌های مشهد آینده‌ای درخشان‌تر از قبل را نشان می‌دهند، افزود: این فعالیت در مشهد چه در زمینه تئاتر و امور نمایشی و چه در زمینه فیلم‌کوتاه، جدی است. البته امیدوارم ساخت فیلم‌های بلند و سریال هم در برنامه کاری‌شان قرار بگیرد. بنابراین فکر می‌کنم مشهد آینده خوبی در فیلم و سینما دارد.


امیدوارم تمرکزگرایی در حوزه سریال و فیلم بلند کم شود
این فیلم‌ساز مشهدی ادامه داد: اگر قبول کنیم که فیلم‌کوتاه خودش یک فضای متفاوت دارد و پله‌ای برای فیلم‌بلند نیست، در مشهد کار‌های خوبی تولید می‌شود و می‌توانم بگویم در مقایسه با تهران و دیگر استان‌های مدعی، همپا حرکت می‌کند. امیدوارم جوان‌های خوب خراسانی بتوانند فیلم‌های بلندشان را در استان و شهر‌های خودشان بسازند و این تمرکزگرایی در حوزه سریال و فیلم بلند کم شود.
شعیبی بیان کرد: به‌هرحال برای این موضوع دو جنبه وجود دارد؛ نخست اینکه ما تولید فیلم را منوط کنیم به سرمایه‌گذاری استان و مدیران و دوم اینکه فیلم‌سازان اگر می‌خواهند کاری تولید کنند، لوکیشن‌ها و فضای گروهشان را به طرف مشهد و خراسان بیاورند. من سعی کردم در «بدون قرار قبلی» این کار را بکنم؛ یعنی تلاش کردم حداکثر استفاده را از لوکیشن‌ها و فضا‌های مختلف استان بکنم.
وی با بیان اینکه سینما به طراوتی دوباره احتیاج دارد، بیان کرد: باتوجه‌به گسترش ژانر‌ها و تعددشان، اگر همه ما فیلم‌سازان همت کنیم و لوکیشن‌ها را به استان خودمان بیاوریم، فکر می‌کنم اتفاق خوبی می‌افتد، به‌ویژه سبب می‌شود سرمایه‌گذاری به‌سمت فیلم‌ها و سریال‌ها برود و اعتمادی دوجانبه بین فیلم‌سازان و مسئولان شکل بگیرد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->