ریحانه موسوی
افتتاحیه اکران های پویانمایی مهدوی «فرمانروای آب» با حضور مجید اسماعیلی، کارگردان، و اجرای عمو نواب و آقا ماشاءا... از مجریان تلویزیون در سینما هویزه مشهد برگزار شد. «فرمانروای آب» یک پویانمایی سه بعدی ایرانی با داستانی مهیج درباره نبرد موشکی ایران و اسرائیل است. ماجرا از گروگان گیری یک تیم سازمان ملل در نزدیکی شهر سامرا شروع و با ردگیری نخبه های ایرانی به پایگاه نظامی آمریکا و اسرائیل منتهی می شود. جایی که نبردی بزرگ کلید می خورد و مضامینی مثل اقتدار دفاعی، وحدت اسلامی، مهدویت و دشمن شناسی محور قصه هستند. شکل بصری «فرمانروای آب» کاملا سه بعدی و سینمایی طراحی شده، که با فضایی جدی و رنگ بندی تیره و چشم نواز، هیجان جنگ و ماجراجویی را به خوبی منتقل می کند.
آثار بصری با موضوع امام زمان (عج) کم ساخته شده است
کارگردان پویانمایی «فرمانروای آب» در جمع مخاطبان مشهدی، حضور گسترده مردم را دلگرم کننده بیان کرد و گفت: فیلم نامه «فرمانروای آب» سال ۱۳۹۱ نوشته شد، سال ۱۳۹۵ به پایان رسید و اولین نمایش آن همان سال بود و از سال ۱۳۹۶ به بعد در تلاش هستیم تا اکران شود. بارها در پناه حضرت سیدالشهدا(ع) و کنار ضریح مطهر امام رضا(ع) دعا کردم این فیلم پخش شود، زیرا برای تولید آن تلاش زیادی کردیم. هیچ ادعایی نداریم، اما زحمت زیادی کشیدیم .
وی درباره دلیل نام گذاری این پویانمایی به «فرمانروای آب» توضیح داد: ما برای موضوع مهمی مثل امام زمان(عج)، اثر تصویری نداریم و تعداد آن بسیار کم است. منظور ما از «فرمانروای آب» مشخصا خود ایشان است؛ امام زنده، حیّ و موجود. متأسفانه رسانه نتوانسته رسالت خود را در این باره انجام دهد، زیرا وقتی اثری با چنین موضوعی تولید می شود، مخاطبی که به طور جدی مطالبه گر این نوع آثار باشد بسیار کم است. همه باید تلاش کنیم تا این گونه آثار جریان داشته باشد و ترویج شود. تمدن اسلامی بدون سینما و حضور افراد در میدان فرهنگ دوام نمی آورد.
در «فرمانروای آب» آینده را پیش بینی کردم
این کارگردان همچنین در حاشیه اکران اثر خود در گفت وگو با خبرنگار روزنامه شهرآرا یکی از ویژگی های مهم این اثر را تمدنی بودن آن برشمرد و گفت: در این پویانمایی معماری می بینید و به عنوان مخاطب، اعتقاداتی که انسان ها دارند کاملا موشکافی می کنید.
وی مهم ترین ویژگی فیلم های تمدنی را نگاه واحد به موضوع دانست و بیان کرد: تمدن اسلامی قطعا تمدنی است که به واسطه وجود ارکانی مثل توحید، ولایت، تقوا و اخلاق، درگیری با دشمن در آن وجود دارد. شما در این فیلم یک امر بدیهی را می بینید؛ اینکه بین حق و باطل جنگ اتفاق می افتد. وقتی که در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ این فیلم نامه را نوشتم، کاملا براساس همان نگاه تمدنی بود و طبق وعده ای که خدای متعال به ما داده، پیروز این میدان حتما صالحین و پرهیزگاران هستند.اسماعیلی یادآور شد: در سینما انبوهی از فیلم هایی را می بینید که کارشان این است، تا نسبت به آینده پیش بینی هایی را داشته باشند و نسل ها را برای رویارویی با اتفاقات در زمان های خاص آماده کنند، به همین دلیل کاملا طبیعی است فیلم «فرمانروای آب»، ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از خود را پیش بینی کند.وی افزود: گونه این فیلم را پویانمایی انتخاب کردیم، زیرا رنگ ها، موقعیت ها و تصاویر جذابیت لازم برای اینکه اقشار مختلف به ویژه کودکان را جذب کند، دارد. محتوا نیز به گونه ای توزیع شده که هر طیف سنی بتواند از آن یک برداشت خاص داشته باشد. افرادی که با موضوع های سیاسی دنیا آشنایی داشته باشند، یک نوع برداشت و خردسالان نیز برداشت خود را دارند. به دلیل اینکه تمرکز این اثر بر افراد بالای ۹ سال است، تلاش ما این بوده که ارتباط مؤثر با آن ها برقرار شود.
فناوری های جدید، تحولی در ساخت پویانمایی به وجود آوردند
این کارگردان پویانمایی بیان کرد: فیلم «فرمانروای آب» با نرم افزار های 3D MAX و Maya ساخته شده است و جلوه های ویژه بصری آن بعد از حدود ۱۰ سال هنوز در کشور مانند زیادی ندارد، زیرا گروهی که این کار را انجام دادند به روزترین گروه پویانمایی ایران بودند. به طور طبیعی در عرصه پویانمایی انقلاب های بزرگی اتفاق افتاده است؛ وقتی می خواستیم شخصیت های این اثر را کار کنیم، گاهی برای هرکدام بیش از هفتاد مدل ساختیم که مدت زیادی زمان ما را گرفت. اکنون تمام این اقدامات به وسیله هوش مصنوعی با سرعت بسیار زیادی اتفاق می افتد.وی ادامه داد: فناوری های جدید یک تحول در ساخت پویانمایی به وجود آوردند، اما درباره موضوع های تخصصی آن که مبحث انیمیت است، کماکان افراد باید فریم به فریم حرکات را طراحی کنند.
اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که برای طراحی در شخصیت پردازی قهرمانان و دشمن، از چه نشانه ها یا ابزارهایی برای باورپذیرتر شدن فضای پویانمایی و تعمیق پیام استفاده کردید، گفت: شخصیت های این اثر خوب، خاکستری و بد هستند؛ شخصیت خوب داستان از همان ابتدا معلوم می شود، او آدمی با یکسری ویژگی ها بوده، که عجول و بدقول اما بااستعداد و عاطفی است و آرمان های بزرگ دارد، اما برای آن ها تلاش لازم را انجام نداده است. او به تدریج تلاش می کند، تا این معایب و مشکلات را از بین ببرد. شخصیت های خاکستری در این فیلم دچار تردید می شوند و نگرششان نسبت به اتفاقات اطرافشان تغییر می کند. شخصیت های سیاه این فیلم همچنان در سیاهی خود باقی می مانند.این کارگردان در پایان بیان کرد: این فیلم درباره موضوع دشمن شناسی، دید خوبی به ما می دهد، زیرا درباره یک موضوع حدود شش طیف آدم را می بینیم؛ در واقع لایه های متعدد و متنوعی از دشمن را می توانیم در این اثر شناسایی کنیم.
مسئول ستاد مردمی اکران جشنواره عمار در خراسان رضوی:
تلاش «فرمانروای آب» در تقویت هویت انقلابی نسل نوجوان است
الهام اسماعیلی|در شرایط امروز، که نبرد نرم و جنگ روایت ها سهمگین تر از میدان های نبرد سخت شده اند، هنر انقلابی بیش از هر زمان دیگری نقشی تعیین کننده در تربیت نسل آینده ایفا می کند. پویانمایی «فرمانروای آب» به کارگردانی مجید اسماعیلی، یکی از تازه ترین تولیدات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که با محوریت مضامین مهدوی و نگاه ویژه به مقاومت، می کوشد ضمن بازنمایی آرمان های عدالت خواهانه، به تقویت هویت انقلابی نوجوانان و جوانان بپردازد.این اثر، که پس از سال ها تلاش به مرحله اکران عمومی رسیده است، اکنون به همت ستاد مردمی اکران جشنواره عمار استان، بر پرده سینما هویزه نقش بسته تا حلقه ای پیونددهنده میان نسل امروز و ارزش های اصیل انقلاب اسلامی ایجاد کند.محمدصادق صابری، مسئول ستاد مردمی اکران جشنواره عمار در خراسان رضوی، درباره پویانمایی «فرمانروای آب»، به اهمیت این اثر در تقویت هویت انقلابی نوجوانان و نقش اکران مردمی در گسترش آن اشاره کرد.صابری با بیان اینکه این پویانمایی یک اثر مهدوی با نگاه ویژه به انقلاب اسلامی است، بیان کرد: «فرمانروای آب» تلاش می کند هویت انقلابی نسل نوجوان را تقویت کند. ما در ستاد اکران مردمی عمار شرایطی فراهم کرده ایم تا این فیلم خارج از فضای سینما، در مساجد، مدارس، مجموعه های فرهنگی و حتی شهرهای فاقد سالن سینما به نمایش درآید تا همه نوجوانان و خانواده ها بتوانند از این فضا بهره مند شوند.وی افزود: در قالب اکران های مردمی جشنواره عمار، ما سبدی متنوع از آثار فرهنگی و ارزشی را در اختیار خانواده ها قرار داده ایم؛ از جمله، فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس و فیلم هایی همچون موسی «کلیم ا...» و «پیشمرگ» همچنین پویانمایی هایی مانند «رؤیای شهر» و اثر قدیمی تر «ساعت جادویی» که همچنان در حال اکران است.صابری تأکید کرد: اکران مردمی بخشی از فعالیت های مرکزی جشنواره عمار است که در حقیقت شبکه ای از توزیع محتوای فرهنگی جبهه انقلاب را شکل می دهد. این روند با هدف پشتیبانی از مجموعه ها و فعالان فرهنگی اجتماعی دنبال می شود تا آن ها بتوانند دستاوردهای ارزشمندی در عرصه اکران به دست آورند.
وی در پایان بیان کرد: اکران «فرمانروای آب» نشان داد که با تکیه بر ظرفیت های مردمی و همکاری مجموعه های فرهنگی می توان فضای تازه ای برای عرضه تولیدات انقلابی ایجاد کرد و نسل جدید را بیش از پیش با هویت و آرمان های انقلاب اسلامی پیوند زد.