رییس پلیس راهور کشور: بیش از ۹۳ درصد تردد‌های اربعین به صورت زمینی انجام شد | کاهش ۲۷ درصدی تصادفات فوتی در استان‌های هم‌مرز با عراق پیاده‌روی اربعین؛ آیینی که هویت جمعی ما را دوباره می‌سازد آیت الله جنتی: اربعین روز تبیین مفهوم متعالی زیارت امام حق است احداث ۳ ابرموکب ویژه اسکان زائران دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ در مجاورت حرم امام‌رضا(ع) + فیلم ۷ هزار مترمربع فضای داخلی موزه دفاع مقدس مشهد در حال آماده‌سازی است | سرگذشت‌پژوهی شهدای جنگ ۱۲روزه در دستورکار است + فیلم برنامه‌ریزی برای تشرف به حج از راه زمینی مشهد، میزبان برگزاری آیین «سروقامتان حرم»؛ گرامیداشت شهدای مدافع حرم فاطمیون پارکینگ‌های حرم امام‌رضا(ع) در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ به مراکز استراحت زائران تبدیل می‌شوند رونمایی از تصویر استاد فرشچیان بر دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) در آستانه اربعین حسینی رئیس بنیاد شهید: پیکر ۲۰ شهید جنگ ۱۲ روزه هنوز شناسایی نشده است + فیلم برگزاری ویژه‌برنامه‌ «محفل» در موکب‌های مسیر پیاده‌روی اربعین زائران سفر خود را به روز‌های پایانی مراسم اربعین موکول نکنند | زوار از تمامی مرزها تردد کنند آنچه بانوان در پیاده‌روی اربعین باید بدانند آماده‌سازی گسترده حرم مطهر امام رضا(ع) برای میزبانی میلیونی از زائران دهه پایانی صفر | نقش رسانه شهرآرا در مشهد بسیار فراتر از انتظار است + فیلم تسهیلات ویژه برای دارندگان فیش عمره از سال ۱۳۹۰ به بعد توضیحات رئیس بنیاد شهید کشور در مورد آخرین وضعیت شهدا و جانبازان جنگ ۱۲ روزه + فیلم ۲۹ شهید جنگ ۱۲ روزه، مشهدی هستند | برخی جانبازان واجد شرایط در خراسان رضوی خودرو دریافت کرده‌اند همکاری موزه‌ای و فرهنگی آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان کلید خورد ایجاد ۲ چایخانه جدید در حرم امام‌رضا(ع) در روز‌های پایانی ماه صفر پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی در سوگ استاد محمود فرشچیان
سرخط خبرها

پیاده‌روی اربعین؛ آیینی که هویت جمعی ما را دوباره می‌سازد

  • کد خبر: ۳۵۱۱۱۳
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۱۰
پیاده‌روی اربعین؛ آیینی که هویت جمعی ما را دوباره می‌سازد
اربعین یک رسانه زنده و مشارکتی است، رسانه‌ای که پیامش نه در قالب تصویر آرشیوی و تیتر رسمی، بلکه از طریق کنش‌های زنده بین  انسان‌ها منتقل می‌شود و روایتی جدید از انسان را به جهان ارائه می‌کند.

در جاده‌ای که از نجف تا کربلا کشیده شده، خاک جوری زیر پا‌ها می‌لرزد که گویی نه از خستگی قدم‌ها، بلکه از بیدار شدن یک «روح جمعی» هر لحظه زنده می‌شود، به قدم‌های عاشقان اباعبدالله (ع) بوسه می‌زند و دوباره می‌میرد و باز زنده می‌شود از شکوه این محشر!

میلیون‌ها نفر از ملیت‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون، در یک زمان و یک مسیر، کنار هم راه می‌روند. این فقط یک سفر نیست؛ یک آیین است، و آیین‌ها همانطور که امیل دورکیم توصیف کرده، بزرگ‌ترین کارخانه‌های انسجام اجتماعی هستند.

پیاده‌روی اربعین؛ فراتر از مرز‌های قوم و ملیت

در این مسیر، مرز‌ها به شکلی نمادین فرو می‌ریزند. مردی از هرات کنار جوانی از ناصریه قدم می‌زند؛ دختر دانشجوی ایرانی با زن سالخورده‌ای از لبنان هم‌سفر می‌شود. همه، بی‌آنکه در قرارداد یا پیمانی نوشته شده باشد، به یک «ما»‌ی جمعی تعلق پیدا می‌کنند. این تجربه کم‌نظیر تاریخی، یک «جامعه موقتی» می‌سازد؛ جامعه‌ای که در آن، قواعد عادی زندگی روزمره جای خود را به قواعدی تازه می‌دهد: سخاوت، همدلی، همراهی و کرامت انسانی.

رسانه‌ای که در مسیر جاده نجف تا کربلا ساخته می‌شود

اربعین یک رسانه زنده و مشارکتی است، رسانه‌ای که پیامش نه در قالب تصویر آرشیوی و تیتر رسمی، بلکه از طریق کنش‌های زنده بین  انسان‌ها منتقل می‌شود. یک موکب‌دار عراقی که خستگی زائر ایرانی را با یک استکان چای می‌گیرد، جوان اهل بصره که پا‌های پینه بسته و زخمی زائران پاکستانی را، چون برادری دلسوز مرهم می‌گذارد یا زائر آفریقایی که غذایش را با کودکی از اهواز تقسیم می‌کند، حامل پیامی هستند که با هیچ شبکه ماهواره‌ای قابل رقابت نیست: پیام «انسان‌بودن» پیش از هر هویت دیگری.

پیاده‌روی اربعین و سرمایه اجتماعی 

جامعه‌شناسان سرمایه اجتماعی را بر سه پایه تعریف می‌کنند: اعتماد، شبکه روابط و هنجار‌های مشترک. در اربعین، هر سه عنصر به شکلی فشرده و قدرتمند شکل می‌گیرد. اعتماد، وقتی در خانه غریبه‌ای دور می‌نشینی و با او غذا می‌خوری. شبکه روابط، وقتی شماره تلفن یا حتی فقط یک «دعای خیر» را با کسی رد و بدل می‌کنی. هنجار مشترک، وقتی همه ـ فارغ از زبان و ملیت ـ در احترام به زائر و خدمت به هم‌سفر اتفاق‌نظر دارند.

پیاده‌روی اربعین و بازسازی هویت جمعی

در جهان معاصر که فردگرایی افراطی و شکاف‌های اجتماعی روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شوند، اربعین یک روایت جدید ارائه می‌کند؛ روایتی که در آن، فرد خود را در متن جمع بازتعریف می‌کند. این آیین، نوعی «بازگشت به خود جمعی» است؛ فرصتی که در آن، هر فرد می‌فهمد که تنها راه بقا و معنا، «با هم بودن» است.

اربعین انسجامی دو بُعدی می‌سازد: مکان‌مند و زمان‌مند. مکان‌مند، چون جغرافیای مسیر نجف تا کربلا به یک فضای مشترک هویت‌ساز بدل می‌شود و هر سال در حافظه عاطفی میلیون‌ها نفر ثبت می‌گردد. زمان‌مند، چون تکرار این آیین در هر سال، همانند یک ضربان منظم قلب، یادآوری می‌کند که این پیوند زنده است و باید هر سال دوباره ساخته شود.

درس‌های پیاده‌روی اربعین برای زندگی روزمره

بزرگ‌ترین دستاورد اربعین شاید نه فقط در جاده، که بعد از بازگشت به خانه شکل بگیرد؛ آنچه در مسیر آموخته می‌شود (گذشت، همدلی، یاری بی‌منت) اگر به زندگی روزمره راه پیدا کند، می‌تواند روابط خانوادگی، محلی و حتی ملی را دگرگون کند. اینجاست که اربعین از یک آیین مذهبی، به یک «مدل اجتماعی» برای همزیستی بدل می‌شود.

خلاصه کلام اینکه پیاده‌روی اربعین، بیش از آنکه جاده‌ای خاکی باشد، پلی است که «من»‌ها را به «ما» وصل می‌کند؛ پلی که هر سال ساخته می‌شود، اما مصالحش نه سیمان و فولاد، که ایمان، محبت و اعتماد است؛ و شاید راز ماندگاری آن همین باشد: پلی که با دل ساخته شود، هیچ طوفانی ویرانش نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->