گلوگاهی به نام ایستگاه بی‌آرتی

ترافیک ورودی و خروجی خیابان طبرسی جنوبی اهالی 2محله را به ستوه آورده اما مسئولان می‌گویند راه‌حلی وجود ندارد

محمدرضا فیضی| خیابان طبرسی‌جنوبی برای خیلی از زائران و مجاوران، کوتاه‌ترین راه رسیدن به حرم امام‌رضا(ع) است. اما این خیابان پررفت‌وآمد بیشتر ساعت‌های شبانه‌روز شلوغ است. در ورودی و خروجی خیابان، ترافیک گره می‌خورد و ماشین‌ها دانه‌دانه پیش می‌روند. مردم می‌گویند ریشه ماجرا به دو ایستگاه اتوبوس برمی‌گردد که علاوه بر مسیر بی‌آرتی،‌بخشی از عرض خیابان را هم اشغال کرده‌اند. راننده‌ها در این مسیر کوتاه کلافه می‌شوند و عابران هم از ازدحام گله دارند. این مشکل کوچک اما همیشگی حالا تبدیل به یک دل‌نگرانی عمومی شده و صدای گلایه شهروندان را بلند کرده است. 

 

 گره ترافیک از پل فجر تا چهارراه نبوت
بار ترافیکی خیابان طبرسی‌جنوبی گاهی آن‌قدر سنگین می‌شود که تا زیرگذر پل فجر هم امتداد پیدا می‌کند. در سمت دیگر هم خودروها هنگام خروج از این خیابان تا چهارراه نبوت با صفی طولانی مواجه‌اند. این محدوده درست در مرز محله‌های رسالت و فجر قرار گرفته است و به همین دلیل پای گفت‌وگو با دو رئیس شورای اجتماعی این محله‌ها نشستیم.
جواد بابایی، رئیس شورای اجتماعی محله رسالت، می‌گوید: از همان ابتدای ایجاد مسیر بی‌آرتی، مخالف سرسخت آن بودیم و هنوز هم هستیم. از ایستگاه نبوت تا پایانه امام‌رضا(ع) همه ایستگاه‌های رفت‌و‌برگشت با فاصله پنجاه تا صد متر جانمایی شده است، اما ایستگاه رفت‌و‌برگشت پل فجر درست مقابل هم قرار دارد. همین جانمایی باعث شده است عرض خیابان کاهش پیدا کند و همیشه ترافیک باشد.
او ادامه می‌دهد: بارها با مسئولان مختلف مکاتبه کرده‌ایم. حتی در نشست‌های مردمی که در مساجد محله با حضور مسئولان برگزار شده است، موضوع را مطرح کرده‌ایم اما پاسخ روشنی نداده‌اند. اهالی هم از این وضعیت کلافه‌اند و خواستار رفع فوری مشکل هستند.


مطالبه‌ای که بی‌پاسخ مانده است
مجید پورقربان، رئیس شورای اجتماعی محله فجر، نیز همه صحبت‌های جواد بابایی را تأیید می‌کند و می‌گوید: حدود صد‌متر از خیابان کم‌عرض شده و همین باریک‌شدن مسیر، دلیل اصلی ترافیک‌های پی‌درپی است؛ از‌طرفی در همین محدوده، برخی رانندگان با وجود تابلو «توقف ممنوع» خودروهای خود را پارک کرده و بار ترافیکی را دو چندان می‌کنند.
او به تجربه سال گذشته اشاره می‌کند: در نشستی که همراه رؤسای شورای اجتماعی محلات با شهردار مشهد داشتیم، این موضوع را مطرح کردم. همان‌جا دستور رسیدگی فوری به سازمان اتوبوس‌رانی صادر شد، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد.
پورقربان معتقد است بی‌توجهی به این مسئله، گلایه‌های مردم را بیشتر و حالا اهالی را کلافه کرده است. او ادامه می‌دهد: امیدوارم با ورود شهرآرامحله به این ماجرا، مسئولان این‌بار به‌طور جدی پای کار بیایند و شاهد رفع یک مشکل چندین‌ساله باشیم.


امکان جابه‌جایی ایستگاه‌های اتوبوس وجود ندارد
با مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد، درباره مشکلات مربوط‌به ایستگاه‌های اتوبوس در میدان فجر گفت‌وگو کردیم. به گفته عباس اتحادی، مکان‌یابی ایستگاه‌های اتوبوس در شهر مشهد بر‌اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و با نظارت سازمان ترافیک و پلیس راهور انجام می‌شود. به همین دلیل، حتی محل دقیق ایستگاه‌ها نیز دارای پشتوانه مصوب و کارشناسی است.
وی افزود: ایستگاه‌ها در تقاطع‌ها پیش و پس‌از چهارراه‌ها جانمایی می‌شوند تا بار ترافیکی مدیریت شود. اما در میدان فجر، نخستین ایستگاه طبرسی‌جنوبی به‌دلیل نبود تقاطع، روبه‌روی ایستگاه دیگر قرار گرفته است.
اتحادی با اشاره‌به اینکه اختلاف ایجادشده حدود دو متر در عرض خیابان است و در محدوده حریم معبر قرار دارد، تأکید کرد: امکان جابه‌جایی ایستگاه وجود ندارد؛ زیرا کوچک‌ترین تغییر در جانمایی، به افزایش حدود صد‌متر پیاده‌روی شهروندان منجر می‌شود و به‌ویژه سالمندان و افراد توان‌یاب با این تغییرات دچار مشکل خواهند شد و اعتراض شهروندان را در‌پی خواهد داشت.
مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوس‌رانی تصریح کرد: جانمایی ایستگاه‌ها با اولویت مسافران سیستم حمل‌ونقل عمومی انجام شده است و شورای عالی ترافیک علاوه‌بر این موضوع، جریان کلی ترافیک خودروها و سایر پارامترهای شهری را نیز برای تصمیم‌گیری در‌نظر می‌گیرد.

پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->