سقوط از ارتفاع، جان جوشکار را گرفت

«حادثه کار» در مشهد دیروز مرگ آفرید

محمد جواد ابوعطا - دیروز در یکی از حوادث کار‌، بی‌توجهی یک کارگر به نکات ایمنی و همچنین بی‌احتیاطی صاحب‌کار منجر حادثه‌ای مرگ‌بار شد.
به گزارش شهرآرا، این حادثه ظهر دیروز در خیابان امام خمینی‌54 در یک ساختمان چند طبقه در‌دست‌ساخت اتفاق افتاد. در این حادثه کارگران ساختمانی در حال انجام وظایف روزانه خود بودند که ناگهان صدای فریاد یکی از همکارانشان و به تبع آن صدای فریادی که خیلی زود خاموش شد، همه را شوکه کرد.
کارگران که در قسمت‌های مختلف این ساختمان مشغول به کار بودند، خود را به لبه ساختمان رساندند و متوجه شدند که مسئول جوشکاری از طبقه سوم به پایین سقوط کرده است.
بلافاصله موضوع به اورژانس پزشکی گزارش شد و در ادامه کارگران متوجه شدند که هم‌زمان با سقوط این فرد، بالابر ساختمان نیز واژگون شده و در مسیر سقوط در میان زمین و آسمان معلق مانده است.
احتمال وقوع خطرات جانبی مبنی بر سقوط بالابر، موجب شد تا موضوع به آتش‌نشانی هم گزارش شود.


ورود آتش‌نشانی به میدان خطر
آتش‌نشانان با دریافت گزارش این حادثه، بلافاصله به محل اعزام شدند. نجاتگران آتش‌نشانی با انتقال جسد مرد شصت ساله‌ به سطح خیابان، او را تحویل تکنیسین‌های اورژانس دادند.
به گفته مدیر منطقه 4 آتش‌نشانی مشهد، امدادگران در ادامه به منظور پیشگیری از وقوع حوادث بعدی، اقدامات لازم را انجام دادند و با رعایت نکات ایمنی موفق به پایین آوردن بالابر معلق میان زمین و آسمان شدند.


احتمال بی‌احتیاطی کارگر
مجید فرهادی درباره دیگر جزئیات این حادثه بیان کرد: بررسی‌های اولیه نشان داد که این فرد از کمربند ایمنی مخصوص کار در ارتفاع استفاده نکرده است.
به گفته این مسئول آتش‌نشانی مشهد، موضوع بعدی درباره استفاده از بالابرهاست که حتما باید این وسایل مهار شوند تا جلوی سقوط احتمالی آن‌ها گرفته شود در این حادثه نیز این موضوع رعایت نشده بود.
مدیر منطقه 4 آتش‌نشانی مشهد درباره علت رخداد این حادثه بیان کرد: 2 احتمال وجود دارد یکی اینکه‌ متوفی در کنار بالابر مشغول به عملیات جوشکاری بوده و به آن تکیه داده است که به علت مهار نشدن بالابر، هر دو سقوط کرده‌اند و بالابر به جایی گیر کرده و به پایین نرسیده است.
فرهادی افزود: احتمال بعدی نیز که از سوی کارشناسان درحال بررسی است، نشان می‌دهد که این کارگر به علت ناتوانی در کنترل خود دچار حادثه سقوط شده و برای فرار از آن خود را از بالابر آویزان کرده که این موضوع موجب سقوط بالابر شده است.


اهمال‌کاری مقصر اصلی حادثه
مدیر منطقه 4 آتش‌نشانی مشهد با بیان اینکه آنچه مسجل است بی‌احتیاطی در مهار نکردن بالابر و همچنین استفاده نکردن کارگر از کمربند ایمنی است که منجر به سقوط از ارتفاع دوازده‌متری شده است، بیان کرد: براساس قوانین کار هرگاه فردی بخواهد در ارتفاع بالاتر از دومتری کار کند باید از کمربند ایمنی استفاده کند.
فرهادی ادامه داد: درباره استفاده از بالابرها در ساختمان‌های در‌دست‌ساخت، حتما باید این وسایل مهار شوند تا جلوی حادثه سقوط گرفته شود.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->