کاهش ۵۰ درصدی ارزش گشان در ۵ ماه

گزارش شهرآرا از روند قیمتی سهام پدیده‌ شاندیز که بعد از انتخاب بازارگردان هم رو به کاهش است

محسن موسوی‌زاده - هرچند مسئولان شرکت پدیده‌شاندیز وعده داده بودند با شروع فعالیت بازارگردان، روند کاهشی قیمت گشان متوقف می‌شود، این مسئله نه‌تنها محقق نشد، بلکه همچنان روند ریزش قیمت این سهام در فرابورس ادامه دارد. بر این اساس درحالی‌که هر سهم «گشان» پدیده‌شاندیز بعد از عرضه دوباره در فرابورس با ۷هزارو۸۰۰تومان کشف قیمت شد، دیروز قیمت این سهم به 5هزارو287تومان کاهش یافت. بعد از انتشار دو خبر انتخاب بازارگردان و افزایش سرمایه احتمالی بعد از انتشار صورت‌های مالی شش‌ماهه شرکت پدیده، نماد گشان در روز 16دی‌ سبزپوش شد. ارزش معاملات این نماد در این روز به ۲۰۷میلیارد تومان رسید؛ رقمی‌ که در مقایسه با روز‌های پیشین، افزایش چندبرابری داشت.
در همین روز قدرت خریداران نماد گشان بیش از فروشندگان شد، زیرا هر خریدار به‌طور میانگین ۴۶میلیون تومان سهم خریده بود و ازسوی دیگر، هر فروشنده حدود ۳۸میلیون تومان سهم در بازار عرضه کرده بود، با این‌ حال این رونق، پایدار نماند و در روز بعد از آن، صف‌های فروش به بازار گشان برگشت. افزایش صف‌های فروش گشان سبب شده است در روزهای گذشته برخی سهام‌داران در این‌باره پیامک‎‌هایی به شهرآرا ارسال کنند.
یکی از سهام‌داران نوشته است: «واقعا باید متاسف بود برای سهام‌داران حقوقی گشان که از آذرماه، این سهام صف فروش را تجربه می‌کند.» دیگری این‌گونه گلایه‌ کرده است: «پدیده، وعده بهبود ارزش گشان را با معرفی بازارگردان داده بود، اما در عمل، هر روز شاهد صف فروش و قفل بودن سهم هستیم».


گلایه از انفعال حقوقی‌ها
مهدی بهشتی، یکی از نماینده‎‌های سهام‌داران پدیده، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با انتقاد از روند کاهشی قیمت گشان گفت: درحالی‌که در زمان بازگشایی اول سهام گشان، قیمت این سهام 14هزار تومان بود، بهبود وضعیت بازار سبب شد که ارزش این سهام به 29هزار تومان برسد. البته در همان زمان به‌دلیل اینکه سهام با قیمت سال93 باز شده بود، خیلی‎‌ها پیش‌بینی می‌کردند که ارزش گشان ظرفیت رسیدن به 50هزار تومان را هم دارد.
وی افزود: بعد از تغییر یافتن میزان سرمایه و افزایش تعداد سهام گشان، این سهام با قیمت 7هزارو800تومان بازگشایی شد. بعد از این بازگشایی، ارزش سهام در بیشتر روزها منفی بود و همین مسئله سبب شده است که ارزش قیمت واقعی گشان اکنون به حدود همان 14هزار تومانی که در بهار امسال بازگشایی شد، برسد.
وی با بیان اینکه شناوری سهام گشان زیاد است، گفت: در این وضعیت، اگر سهام‌داران حقوقی ورود پیدا کنند، می‌توانند به شناور بودن سهام خاتمه بدهند، اما درعمل چنین اتفاقی نمی‌افتد. هم‌اکنون سهام‌داران حقوقی گشان با رفتارهای منفعل خود، سبب تشدید ریزش ارزش گشان شده‌اند، از این‌رو باید اقدامی‌ صورت بگیرد تا آن‎‌ها حضور فعالی در بازار داشته باشند. بهشتی با بیان اینکه انتظار می‌رود تبلیغات برای بهبود برند پدیده در سطح وسیعی صورت بگیرد، گفت: تبلیغات منفی سال‎‌های گذشته، ذهنیت مردم را منفی کرده و سبب تشدید صف‎‌های فروش شده است. اگر تبلیغات مثبتی درباره پدیده انجام شود، می‌تواند به بهبود ارزش گشان کمک کند.


اصلاحات هیجانی؛ دلیل ریزش گشان
یک کارشناس بازار سرمایه درباره دلیل ریزش قیمت گشان به شهرآرا گفت: در برهه‌ای از زمان، گشان بسته شده بود و ارزش آن به میزان سهم‌های دیگر اصلاح نشد. این سهام از زمان بازگشایی تاکنون حدود 50درصد ریزش قیمتی داشته است؛ البته بیشتر سهم‌های بازار بین 55 تا 75درصد ریزش قیمت داشته‌اند. قاسم صادقی افزود: به‌نظر می‌رسد گشان تا 60درصد اصلاح قیمتی داشته باشد و بعد از آن قیمتش افزایش می‌یابد. وی بیان کرد: درواقع برای کاهش ارزش گشان، دلیل بنیادینی که مربوط به شرکت پدیده باشد، وجود ندارد و تنها دلیل ریزش قیمت این سهام، اصلاحات هیجانی بازار است.


کاهش 50درصدی ارزش گشان از تابستان
یک کارشناس بازار سرمایه نیز که تمایلی به ذکر نام خود ندارد، در گفت‌وگو با شهرآرا، رشد ارزش گشان در 16دی‌ را با فعالیت بازارگردان بی‌ارتباط دانست و گفت: در روز 16دی‌، بناگاه 35میلیون سهم گشان به ارزش بیش از 200میلیارد تومان در بازار خریداری و بلافاصله در 17دی‌، همین مقدار سهم در بازار عرضه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌گاه بازارگردان در یک روز 35میلیون سهم خریداری نمی‌کند.
وی مدعی شد: این حجم خریدوفروش ارتباطی به فعالیت بازارگردان پدیده نداشته و سرمایه‌ای از بیرون به بازار تزریق و سپس جمع‌آوری‌ شده است. وی با بیان اینکه ارزش سهام گشان از تابستان تاکنون، بیش از 50 درصد ریزش داشته است، گفت: هرچند سهام‌داران پدیده امیدوار بودند که با فعالیت بازارگردان، ارزش سهام گشان رشد کند، بازارگردان در عمل فعالیت چندانی برای حفظ ارزش سهام گشان نکرده است و اگر هم خریدی داشته است، در حد همان حداقل معاملات روزانه تعیین‌شده که 300هزار سهم است، در بازار مداخله کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به‌عنوان‌ مثال دیروز درحالی‌که صف عرضه گشان به 13میلیون رسیده بود، بازارگردان فقط 300هزار سهم گشان را جمع‌آوری کرد که این رقم نسبت‌به سهام عرضه‌شده، اندک و ناچیز است.
همچنین وی درباره پیش‌بینی قیمت ارزش گشان در روزهای آینده گفت: باتوجه‌به روند رشد عرضه، پیش‌بینی می‌شود در روزهای کاری آینده، قیمت گشان به زیر 5هزار تومان سقوط کند.
پیگیری‌های خبرنگار ما برای ارتباط با مسئولان شرکت پدیده‌شاندیز بی‌نتیجه ماند. همچنین تماس ما با بازارگردان شرکت پدیده، «صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان»، به یک پاسخ کوتاه و البته غیررسمی‌ انجامید، آن‌هم پاسخی که تأکید شد بهتر است درج نشود. در این تماس گفته شد که «ما براساس قانون، تعهداتی را که عهده‌دار شده‌ایم، انجام می‌دهیم. تعهد ما حداقل خرید روزانه 300هزار سهم است.»

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->