کرونا در مشهد؛ قرمز مایل به سیاه

آمار روزانه درگذشتگان کرونایی در استان، دورقمی شد

امیررضا وثوقی - نـتـیجه آسـان گـرفتـن‌ها و مصلحت‌اندیشی برای سفرهای نوروزی و بی تفاوتی گسترده نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در میان مردم، خیلی زودتر از آنچه انتظار می رفت آشکار شد و طبق اعلام وزارت بهداشت، موج چهارم کرونا سهمگین تر از 3 موج قبلی آغاز شده است و حالا وضعیت مشهد که بعد از تعطیلات نوروز از زرد به نارنجی تغییر کرده، از دیروز قرمز شده است.
در کنار اعلام شرایط قرمز کرونایی برای تمام مراکز استان های کشور، 193 فوتی دیگر به شمار جان باختگان کرونا در کشور اضافه شد؛ آماری که در مقایسه با آخرین روز سال (30 اسفند و فوت 75 نفر) بیش از 2.5 برابر شده است؛ ضمن اینکه آمار ‌ابتلاهای روز گذشته نیز با 20 هزار و 954 نفر، نزدیک به 3 برابر بیشتر از آمار ابتلا در آخرین روز سال گذشته با 7450 نفر است.
به گفته زهرا اباصلتی، مسئول سامانه تلفنی 191 دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تماس های مردمی با این سامانه برای کسب مشاوره و راهنمایی درباره ویروس همه گیر کرونا با روند افزایش ابتلا به این بیماری 5 برابر شده و به 500 تماس در روز از زمان پایان موج سوم کرونا رسیده است، مسئله ای که نشان می دهد بعد از مدت ها «بی تفاوتی» حالا دوباره فصل جدیدی از استرس و دلهره، مشابه روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور، در بین مردم آغاز شده است.


2 برابر شدن فوتی های روزانه کرونا در استان
روز گذشته و با اعلام آغاز موج جدی کرونا در کشور، در خراسان رضوی نیز مشهد و شهرستان های قوچان، بینالود، سبزوار و نیشابور قرمز اعلام شد؛ ضمن اینکه دیگر شهرها نیز در شرایط نارنجی یا زرد قرار دارد. به این وضعیت، آماری را هم که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده است باید اضافه کنیم که اکنون تعداد بستری شدگان روزانه در استان به بیش از ۲۰۰ نفر در روز افزایش یافته و تعداد کل بستری شدگان نیز به بیش از 850 نفر رسیده و آمار فوتی های روزانه استان نیز دو رقمی شده است.


ضد و نقیض های تعطیلی دوهفته ای
وضعیت فعلی کرونا در کشور به مرتبه ای از وخامت رسیده که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، با این تعبیر از آن یاد کرده و گفته است که «قبلا گفتم وضعیت کرونا آسانسوری شده الان می گویم موشکی شده است. پیش بینی شده است تعداد مرگ های روزانه به ۶٠٠ مورد برسد.»
در کنار این اظهارات، روز گذشته در ابتدا خبری به نقل از معاونت بهداشت وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت تعطیلی دو هفته ای کل کشور، به سرعت در سایت ها و کانال های خبری منتشر شد اما ساعاتی بعد همین معاونت خبر منتشرشده را تکذیب کرد.


موج دوباره تعطیلی ها
در کنار همه آمارهای موجود، جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اعلام کرد که براساس آیین نامه از پیش تعیین شده رعایت شیوه نامه های بهداشتی در شرایط قرمز کرونا همه فعالیت های فرهنگی، هنری و مذهبی مشهد و شهرهای قرمز استان تعطیل خواهد بود.
ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی استان، نیز خبر از تعطیلی همه مراکز فرهنگی و تاریخی خراسان رضوی داد.
امیر دلداری، رئیس اداره نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد، نیز اگر چه به وضوح خبر از تعطیلی نداد اما اعلام کرد که در وضعیت قرمز کرونایی، تعطیلی دوباره اصناف در ۲ هفته پیش رو دور از انتظار نیست.
حمیدرضا دهنوی، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی، نیز اعلام کرد که مراکز تعویض پلاک شهرهای استان، مشهد، سبزوار، قوچان، گناباد و نیشابور که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند از امروز تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.


وضعیت وخیم کرونا در استان
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه «وضعیت کرونا در خراسان رضوی افتضاح است» گفت: روند افزایشی که اکنون با آن مواجهیم از ۱۵ فروردین ماه به قدری شدت پیدا کرده است که تغییر نمودارها دیگر پلکانی نیست و به صورت آسانسوری افزایش و تغییر پیدا می کند.
مهدی قلیان افزود: با کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی شاهد موج های مختلفی بودیم و اکنون در دامنه موج چهارم بیماری کرونا هستیم. متأسفانه این موج از موج سوم شدیدتر است و می توان به صورت رسمی آغاز موج چهارم کرونا در مشهد و 5 شهر دیگر استان را اعلام کرد.


فعال سازی بخش کرونا در همه بیمارستان ها
وی با اشاره به اینکه در روز سه شنبه در استان ۲۶۸ نفر بستری شدند تا مجموع بستری های استان به ۸۶۴ نفر افزایش یابد و تعداد افراد در بخش مراقبت های ویژه نیز به بیش از ۲۰۰ نفر افزایش یافته است، ادامه داد: بخش کرونایی برای همه بیمارستان ها فعال شده است؛ ضمن اینکه هنوز بیمارستان های شهر برای بستری بیماران ظرفیت کافی دارند.
وی بیان کرد: متأسفانه این موج با شدت و فراگیری زیادی آغاز شده است و تعداد فوت شدگانی که در 3 ماه گذشته تک رقمی شده بود در روزهای گذشته دورقمی شده است و این شواهد نشان می دهد که در این موج با ویروس مهلک تری مواجه هستیم.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مسئولان و متولیان سازمان های مختلف باید هشدارهای کرونا را جدی بگیرند و این انتظار وجود دارد که این سازمان ها و ادارات در کنار مردم باشند، اظهار کرد: در طرح نظارت هوشمند، وظیفه همه نهادها، ارگان ها و سازمان ها مشخص شده است، در همین راستا نامه ای به شهرداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و اصناف و همچنین اتحادیه های مختلف و به دیگرسازمان ها و ارگان های مسئول ارسال شده است.
قلیان بیان کرد: شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و جماعت و سازمان تبلیغات اسلامی باید بر فعالیت مساجد و هیئت های مذهبی نظارت داشته باشند و همچنین همه سازمان ها باید طبق طرح نظارت هوشمند، شیوه نامه های بهداشتی در شرایط قرمز را اجرا کنند.
وی ادامه داد: طبق شیوه نامه ها نمازهای جمعه نباید برگزار شود اما تصمیم گیرنده نهایی این اقدام ستاد ائمه جمعه و جماعت است.


تالارها تعطیل، رستوران ها بیرون بر
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در شرایط قرمز همه رده های شغلی 2، 3 و 4 باید تعطیل شوند و به جز مشاغلی که نیازمندی های روزانه شهروندان را تأمین می کنند، دیگر مشاغل باید با محدودیت در فعالیت مواجه شوند، تأکید کرد: از برگزاری هرگونه مراسم شادی و عزاداری باید جلوگیری شود. با تغییر رنگ شهر مشهد به نارنجی فعالیت همه تالارها ممنوع شده است و با درگیری بیشتر شهر مشهد و ایجاد وضعیت قرمز همه رستوران ها و فست فود های شهر باید به صورت بیرون بر ارائه خدمات دهند.
قلیان افزود: تعداد زیادی از تالارها که با تغییر شهر به رنگ نارنجی همچنان به فعالیت خود ادامه داده اند، در روزهای اخیر پلمب شده اند. در صورت اطلاع رسانی تخلفات به سامانه ۱۹۱ در سریع ترین زمان ممکن با این مسائل برخورد می کنیم.


لغو رزرو تالارها، بدون پرداخت خسارت
وی تصریح کرد: اگر شهروندان مراسمی در تالار یا رستوران ها برای روزهای آینده رزرو کرده اند، طبق دستورالعمل موجود و با توجه به شرایط قرمز مشهد باید بدون دریافت کوچک ترین خسارتی برای لغو مراسم، هزینه رزروشان بازگشت داده شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: مراکز تفریحی و آموزشی و پژوهشی باید به صورت مجازی فعالیت خود را ادامه دهند، آموزشگاه های فنی حرفه ای و سایر آموزشگاه ها باید به شکل مجازی فعالیت کنند تا حداقل تردد در شهر برقرار باشد و مردم بیشتر در خانه بمانند.


ضرورت تعطیلی رواق های بدون تهویه در حرم
وی با اشاره به اینکه هم زمان با تغییر رنگ شهر مشهد به قرمز، مکاتبه ای با آستان قدس رضوی انجام شده است، افزود: درخواست کردیم تا با توجه به وضعیت قرمز حداقل مسیر های ترددی به بارگاه منور امام رضا(ع) تا زمان تغییر وضعیت نسبی کرونا مسدود شود و همچنین تقاضا کردیم تا رواق هایی که تهویه هوای مناسبی ندارند، به سرعت بسته شوند و زائران برای زیارت و اقامه نماز به صحن های روباز حرم مطهر رضوی هدایت شوند.


ممنوعیت برگزاری سفره افطاری عمومی
قلیان با تأکید بر اینکه به زودی درباره محدودیت ها در ماه رمضان در ستاد استانی کرونا تصمیم گیری لازم انجام خواهد شد، گفت: در شرایط قرمز، طبق دستورالعمل گذشته فعالیت مساجد و اجتماعات فرهنگی و سیاسی ممنوع است.
وی ادامه داد: یک ماه آینده، برهه حساسی است که باید رعایت شیوه نامه ها به حداکثر برسد. به همین دلیل نباید افطاری ها به صورت عمومی برگزار شود. بهتر است سفرهای افطاری مانند سال گذشته به سبدهای معیشتی تبدیل شود تا علاوه بر کاهش ابتلا به کرونا به افراد بی بضاعت و سرپرستان خانواری که در این دوران شغل خود را از دست داده اند کمک شود.
وی تصریح کرد: برای شب های قدر هنوز تصمیم گیری نشده است. با توجه به نوع وضعیت درگیری شهر با کرونا در روزهای آینده در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد.


روزانه 2200 تست پی سی آر
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه به جز تست های سریع کرونا، روزانه بیش از ۲۲۰۰ تست پی سی آر در مراکز دولتی از شهروندان دریافت می شود، افزود: ظرفیت انجام آزمایش بخش خصوصی و دولتی در استان نزدیک 5000 تست است، با این حال زمانی که تست یکی از اعضای خانواده مثبت می شود، نیازی به دریافت تست از دیگر اعضای خانواده که دارای علامت هستند، نیست.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی، نوع و جهش کرونا هیچ اهمیتی ندارد. با ویروس کرونا و بیمار کرونایی درگیر هستیم. اینکه نوع این ویروس چیست تفاوتی در درمان ندارد اما باید تأکید کرد که شدت واگیری این بیماری بالاست و در حال گسترش است.
قلیان ادامه داد: افرادی که در تعطیلات نوروز به سفر رفتند با توجه به احتمال ناقل بودن آن ها تا ۱۰ روز از هر گونه دید و بازدید و رفت و آمد جلوگیری کنند. وی با اشاره به اینکه شهروندان باید کرونا را جدی بگیرند، ادامه داد: متأسفانه رعایت شیوه نامه کاهش پیدا کرده است. هر فردی که اعتقاد دارد کرونا جدی نیست و هشدارها غیرواقعی است، سری به بیمارستان ها و مراکز منتخب کرونا بزند تا با واقعیت رو به‌رو
شود.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->