رئیس شورای اسلامی شهر مشهد دیروز در هشتاد و دومین جلسه علنی شورا مطرح کرد

از انتقاد به ردصلاحیت گسترده تا قدردانی از حضور مردم

رئیس شورای شهر مشهد دیروز در آغاز هشتادودومین جلسه علنی شورا با تسلیت شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: قدرشناسی مردم ایران و به ویژه همشهری های مشهدی در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، یک تشییع جنازه ماندگار در تاریخ این شهر به جا گذاشت، ضمن اینکه از همکارانمان در مدیریت شهری، چه در حوزه اکران های تبلیغاتی و چه در حوزه حمل ونقل در روز تشییع، تشکر و قدردانی می کنم.
محمدرضا حیدری ادامه داد: برای تداوم راه سردار سلیمانی، تشییع باشکوه و نام گذاری بعضی از معابر و مکان ها شرط لازم است، اما کافی نیست. مهم اندیشه و تفکر و مشی زندگی آن شهید است که باید به آن توجه شود، شهیدی با اخلاص و مردمی و چهره ای که از هیچ جریان خاصی حمایت نکرد. قطعا جبران نبود این سردار دل ها کار سخت و جبران ناپذیری است و ثمره شهادت او باید انسجام، هم بستگی و همدلی ملت ایران با گرایش های قومی و مذهبی و سیاسی باشد و باید از این انسجام و همدلی مراقبت و حراست کنیم.


حق چهره ماندگار نظام ادا نشد
او در ادامه با اشاره به سومین سالگرد رحلت آیت ا... هاشمی رفسنجانی بیان کرد: نوزدهم دی ماه سومین سالگرد رحلت آیت ا... رفسنجانی بود. وی مبارزی خستگی ناپذیر و فداکار و چهره ای بود که 8سال مسئولیت جنگ را بر عهده داشت و نقش برجسته او در پذیرش قطعنامه و پایان جنگ نقشی بی بدیل است. او مبارزی بود که از سال 37 تا 57 بیش از 4سال در دوره های متفاوت در زندان به سر برد و زمانی که آیت ا... هاشمی زیر شلاق و شکنجه های حکومت پهلوی قرار داشت، عده ای هیچ اعتقادی به مبارزه نداشتند و بدون حتی یک روز سابقه زندان، امروز تئوریسین و نظریه پرداز مسائل انقلاب و نظام شدند. هاشمی بخشی از شناسنامه نظام و انقلاب است، اما برگزاری مراسم سالگردش امری مذموم می شود و با محدودیت های اطلاع رسانی و شانتاژهایی که در فضای اجتماعی رخ می دهد، باعث می شود آنچه در حق این چهره ماندگار نظام و انقلاب در فضای اکران شهری باید صورت بگیرد، ادا نمی شود و گاهی اشتباهات بدی هم انجام می شود.


اعتماد عمومی در معرض خطر
حیدری در ادامه به جان باختن تعدادی از هم وطنان در جریان تشییع پیکر سردار سلیمانی در کرمان اشاره کرد و افزود: این حادثه نشان دهنده آن است که مراقبت و تدابیر لازم در این موضوع اندیشیده نشده بود. درنهایت حادثه تأسف بار هواپیمای مسافربری برای ملت بزرگ ایران غم انگیز و دردآور شد. این فاجعه دردناک اعتماد عمومی را هم نشانه رفت، این اعتماد پس از حوادث تلخ آبان، در جریان وداع با سردار شهید سلیمانی تا حدودی بازسازی شده بود، اما بار دیگر در معرض خطر قرار گرفت. پنهان کاری و اطلاع رسانی غیرشفاف و غیرصادقانه و نابهنگام در هر رده ای واقعا زنگ خطر و بحران جدی است. در اولین قدم باید نظام اطلاع رسانی کشور به طور جدی نقد و بررسی شود. درست است که ما در کنار آمادگی در نبرد و در حوزه سخت افزاری موفقیت هایی داشته ایم و داریم، اما این باعث نمی شود در حوزه های نرم افزاری که اطلاع رسانی هم جزو آن است، این چنین دچار مشکل شویم که آثار زیان باری را ایجاد کند. در کنار اینکه از مجازات مقصران این خطای بزرگ نباید بگذریم، باید مراقب باشیم آسیب های احتمالی این فاجعه به وحدت ملی ما آسیب نرساند و اقتدارمان هم در حوزه دفاع و امنیت کشور تضعیف نشود.
وی ادامه داد: باید با حرمت نهادن و تکریم از خانواده این عزیزان و عموم مردم که در این مصیبت عزادار هستند، از آن ها دل جویی کنیم و ضرورت داشت که در اکران فضای شهری به این موضوع پرداخته می شد. البته هنوز هم فرصت هست که به این موضوع پرداخته شود. عذرخواهی، استعفا و مجازات مقصران، حداقل های انتظار جامعه برای جبران این آسیبی است که به اعتماد عمومی وارد شده است.


گله از احراز نشدن صلاحیت ها
رئیس شورای شهر مشهد گفت: در شرایطی که جامعه ما به انسجام و وحدت و همدلی جدی نیاز دارد تا بتواند در مقابل جریان تروریسم دولتی آمریکا ایستادگی کند، متأسفانه دیروز شاهد ردصلاحیت های گسترده ای در بین نیروهای جریان اصلاحات و اعتدال بودیم. در شرایط کنونی که باید انتخابات را به یک مانور اقتدار و مشروعیت تبدیل کرد، یک دفعه با این رویکرد مواجه می شویم. انتخابات با مشارکت حداکثری قطعا الزاماتی دارد که مهم ترین آن رقابتی بودن آن است و اگر در این شرایط رقابت بین جریان های درون نظام حذف شود، اتفاق نامبارکی است. از همین جا از همه دل سوختگان نظام تقاضا می کنم به این موضوع وارد شوند.
وی افزود: متأسفانه گاهی اوقات در فضای شهری برخی اعتراضات و مطالبات به خشونت می گراید.حرف همه کارشناسان اجتماعی و متخصصان حوزه سیاست خارجی این است که باید شرایطی فراهم کنیم که این اعتراضات و مطالبات از درون صندوق رأی بیرون بیاید و نمایندگان مطالبه گر در مجلس حضور داشته باشند. همه سلایق و جریان های درون نظام که التزام به قانون اساسی دارند، باید بتوانند در این فضای رقابتی شرکت کنند.


سیستان فراموش نشود
حیدری همچنین به وقوع سیل در سیستان وبلوچستان پرداخت و گفت: در این روزها برخی از هم وطنان عزیزمان در استان سیستان وبلوچستان و هرمزگان دچار سیل خطرناک و نگران کننده ای شدند. تقاضا می کنم همین طور که مردم در همه شرایط به کمک هم وطنانشان شتافتند، برای کمک به مردم سیستان نیز تلاش کنند. متأسفانه به دلیل غلبه فضای رسانه ای کشور در حوادث گذشته، از موضوع کمک رسانی به مردم سیستان وبلوچستان غفلت شده است.
وی همچنین با تمجید از تلاشگران خدمات شهری و سازمان مپ در جریان بارش برف گفت: این عزیزان در برف گذشته در آماده باش کامل بودند. آن ها همراه با شهردار محترم تا صبح در شهر حضور داشتند و این شایسته قدردانی است.
حیدری با اشاره به مناسبت های تقویمی از ولادت امام محمد غزالی یاد کرد و گفت: این فقیه و فیلسوف ایرانی در مرز چهل سالگی در رشته های علوم اسلامی سرآمد دانشمندان و محققان و فقیهان دوره خودش بوده است. وی همچنین به بیستم دی ماه و سالگرد شهادت امیرکبیر اشاره کرد و گفت: نقش او در تحول سازی جامعه ایران نقشی ماندگار است.


در حاشیه
رئیس شورای شهر مشهد در حاشیه جلسه در جمع خبرنگاران درباره حادثه هواپیما و نصب بیلبوردهایی در این زمینه نیز گفت: به عنوان مطالبه، تغییر بیلبوردها را با بیلبوردهایی با مضمون این حادثه مطرح کردیم. نصب یادمانی از این هواپیما در مشهد نیز پیگیری می شود.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->