کشف‌رود منهای فاضلاب چرمشهر

معاون شهردار از بهره‌برداری تصفیه‌خانه پرحاشیه شهرک چرم مشهد تا پایان سال خبر داد

نگار هاشمیان - چرمشهر یکی از گلوگاه‌های اصلی فاجعه زیست‌محیطی در کشف‌رود است. شهرکی صنعتی که بلای جان این رودخانه شده و آوازه آلودگی‌اش، این مجموعه را در سال٩٧ تا مرز تعطیلی کامل برد. در این میان با توجه به وجود فلزات خطرناکی همچون کروم و آلایندگی بسیار زیاد فاضلاب این شهرک، تصفیه‌خانه پانزده‌ساله چرمشهر توانایی تصفیه فلزات عجیب و غریب این صنعت را ندارد. این موضوع مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی استان را مجبور کرد تا 2سال قبل با تهیه کردن مبلغ ١٨میلیارد تومان، ساخت تصفیه‌خانه جدید را کلید بزنند. در این راستا یکشنبه‌شب معاون فرمانده نجات کشف‌رود در برنامه زنده تلویزیونی «اشاره» از افتتاح تصفیه‌خانه چرمشهر تا پایان امسال خبر داد.
مهدی یعقوبی، معاون خدمات‌شهری شهردار مشهد، با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت‌شهری در حوزه کشف‌رود، بحث تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرمشهر است، گفت: در پی جلساتی که با مسئولان این شهرک برگزار شد، پیگیر حل مسائل و معضلات این حوزه بودیم و اکنون نیز اقدامات خوبی در این حوزه با سرعت خوبی انجام می‌شود.
به گزارش روابط‌عمومی معاونت خدمات‌شهری شهرداری مشهد، او گفته که این پروژه تاکنون بیش از 85درصد پیشرفت داشته است و اگر مانعی ایجاد نشود، تا پایان سال این تصفیه‌خانه به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون خدمات‌شهری شهردار مشهد با بیان اینکه در کنار این تصفیه‌خانه، فراخوان تصفیه‌خانه سپتاژ نیز با 60میلیارد تومان اعتبار در دستورکار قرار دارد، افزود: برای تأمین این مبلغ، 45میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری و 15میلیارد تومان از اعتبارات دولتی گذاشته شده است.
به گفته یعقوبی، پیمانکار این تصفیه‌خانه هم ظرف 45روز مشخص خواهد شد و در بازه یک‌سال‌ونیم، این معضل بزرگ شهر نیز حل خواهد شد.
این وعده معاون شهردار در حالی است که پیش از این مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی قول پایان این پروژه تا پایان شهریورماه امسال را داده بود. وعده‌ای که به سرانجام نرسید و حالا فرمانده کشف‌رود پا به میدان گذاشته است تا با همکاری مسئولان ذی‌ربط این پروژه را به سرانجام برساند.
شهریور سال گذشته بود که روزنامه شهرآرا در خبری با عنوان «سایه تعطیلی بر سر چرمشهر» به نظر کارشناسان محیط‌زیست در این‌باره اشاره کرد که نقص در فرایند پیش‌تصفیه فاضلاب در شهرک چرمشهر عاملی شده که اگر به آن بی‌توجهی شود، پای تصفیه‌خانه جدید هم لنگ خواهد زد.
دستگاه قضا نیز در همان موقع برای واحدهای متخلف که در زمینه پیش تصفیه اقدامات اصلاحی انجام ندهند، خط و نشان کشید که درصورت رعایت نکردن قوانین زیست‌محیطی تعطیلی موقت و حتی دائم در انتظار آن‌ها خواهد بود.
پیگیری‌های روزنامه شهرآرا در این‌باره ادامه داشت تا در اردیبهشت امسال طی گزارشی از «سربه‌راهی چرمشهر» خبر داد. در این گزارش از بهره‌برداری نخستین تصفیه‌خانه بزرگ‌ترین واحد صنعتی شهرک چرم مشهد گفته شد و مسعود مهدی‌زاده مقدم، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان‌رضوی، از پیشرفت 90درصدی تصفیه‌خانه جدید چرمشهر در بخش سازه و خرید ۵٠درصد تجهیزات، آن هم در شرایط سخت تحریم ها که جابه‌جایی پول را مشکل کرده بود، خبر داد.
حالا با اعلام خبر بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه تا پایان سال از سوی معاون فرمانده کشف‌رود، جای امیدواری است که تحقق این وعده موجب کاهش بخش بزرگی از آلودگی رودخانه تاریخی کشف‌رود شود. 

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->