علم و ورزش

آسیب «چارلی هورس» چیست؟

گرفتگی عضلات، یک انقباض ناگهانی و غیرارادی یک یا چند ماهیچه است. اگر تابه‌حال در طول شب به‌دلیل درد گرفتگی عضلات پا بیدار شده‌اید یا ناگهان از دویدن باز ایستاده‌اید، خواهید دانست گرفتگی عضلات پا ممکن است باعث درد شدید شود. اگرچه مشکل جدی نیست، اما گرفتگی عضلات ممکن است استفاده از عضله آسیب‌دیده را به طور موقت غیرممکن کند. این گرفتگی به‌عنوان اسب چارلی (charley horses) نیز شناخته می‌شود. ورزش یا کار بدنی طولانی‌مدت به‌ویژه در هوای گرم، ممکن است منجر به گرفتگی عضلات شود. برخی دارو‌ها و شرایط پزشکی نیز ممکن است باعث گرفتگی عضلات شوند. معمولا با اقدامات مراقبتی در خانه می‌توانید گرفتگی عضلات را درمان کنید. بیشتر گرفتگی در عضله پشت ساق پا ایجاد می‌شود. علاوه بر درد ناگهانی و شدید، ممکن است توده‌ای از بافت عضلانی در زیر پوست خود احساس کنید یا ببینید. گرفتگی عضلات معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود و به‌ندرت نیاز به درمان پزشکی دارد. بااین‌حال اگر این علائم پدیدار شد، به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است با ورم پا، قرمزی یا تغییر در پوست همراه باشد، با ضعف عضلات همراه باشد یا مرتبا اتفاق بیفتد و با مراقبت در خانه بهبود نیابد.

دلایل بروز گرفتگی عضلات
استفاده بیش‌از‌حد از عضلات، کم‌آبی بدن، فشار عضلانی یا ماندن در یک موقعیت فیزیکی برای مدت طولانی می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. در بسیاری از موارد، علت آن مشخص نیست. بیشتر گرفتگی‌های عضلات پا مشکل جدی ندارد، اما برخی از آن‌ها ممکن است به یک بیماری اساسی پزشکی مربوط باشد، مانند گردش خون ضعیف در پاها، فشرده‌شدن عصب در ستون فقرات و کاهش مواد معدنی همچون پتاسیم، کلسیم یا منیزیم در رژیم غذایی.

پیشگیری از بروز گرفتگی عضلات پا
چارلی هورس با افزایش سن رایج‌تر و دردناک‌تر می‌شود. پس از آنکه پنجاه‌سالگی را رد کردید، بیشتر سلول‌های عصبی که پیام‌ها را از مغز به ماهیچه‌ها مخابره می‌کنند، از دست می‌روند. سلول‌های باقی‌مانده مجبورند سخت‌تر کار کنند. کارشناسان معتقدند همین موضوع منجر به گرفتگی عضلانی می‌شود. این مراحل می‌توانند به جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک کنند. از کم‌آبی بدن خودداری کنید و هر روز مقدار زیادی مایعات بنوشید. مایعات به انقباض و استراحت عضلات شما کمک می‌کنند که سلول‌های عضلانی را هیدراته کنند و کمتر تحریک شوند. حرکات کششی انجام دهید. قبل و بعد از استفاده از هر عضله برای مدت طولانی و قبل از خواب، حرکات کششی انجام دهید.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->