رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

آغاز جنگ، سقوط ترامپ در انتخابات بود

  • کد خبر: ۷۲۹
  • ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۳
آغاز جنگ، سقوط ترامپ در انتخابات بود
حجت الاسلام محمد علی ابطحی

از خطرناک‌ترین اتفاقات، جملات به‌ظاهر آرامش‌بخش آقای ترامپ بود که گفت 10 دقیقه قبل از اینکه ساعت فرمان حمله به 3 منطقه نظامی در ایران برسد، دستور لغو آن را دادم. طبیعی است که تلفات انسانی و کشته شدن ۱۵۰ نفر را به عنوان دلیل تعویق جنگ، کسی در دنیا از آقای ترامپ نپذیرفت. رئیس‌جمهوری که بدترین تحریم‌ها را بر مردم ایران تحمیل کرده و یک ملت را در بدترین فشارهای اقتصادی قرار داده است، نمی‌تواند ادعا کند در یک مسئله به این بزرگی -که حیثیت ابرقدرتی مثل آمریکا را در معرض سؤال جدی قرار داده است- دلیلش نگرانی جان ۱۵۰ نفر فرضی بوده است.
بگذریم از اتفاقات تلخ انسانی‌ای که در زمان آقای ترامپ حتی در مورد مهاجران در داخل آمریکا انجام گرفت و در یک مورد فرزندان را از مادران جدا کرد که در هیچ منطق انسانی‌ای پذیرفتنی نیست.
واقعیت این است که کار سپاه در ساقط کردن پهپاد حتی برای مخالفان حاکمیت نیز غرورآفرین و بیشتر از آن تحقیر نظامی آمریکا بود. این اتفاق آن‌قدر جدی بود که ترامپی را -که شعار اول و آخرش مخالفت با جنگ به خاطر مسائل اقتصادی بود- وادار کرد که تصمیم به آغاز جنگ بگیرد و 10 دقیقه قبل از شروع منصرف شود. این دلیل انسانی نداشت. نگرانی اصلی همین‌جاست. ترامپ آغاز جنگ را در این شرایط مساوی دانست با رأی نیاوردن در مرحله دوم انتخابات. اگر آمریکا جنگ را با ایران آغاز می‌کرد تمام منطقه در آتش فرو می‌رفت. مهم‌ترین قربانی، کشورهای ضعیف عربی خلیج‌فارس بودند که تنها اسم جنگ همه سرمایه‌ها را از آن کشورها فراری می‌داد و قربانی اول این جنگ می‌شدند. اگر آنان دچار این بحران می‌شدند، این گاوهای شیرده (که تعبیر خود آمریکایی‌هاست) بزرگ‌ترین پشتوانه مالی آمریکایی‌ها را از دست می‌دادند. خرج جنگ هم که سر به فلک می‌کشید. ایران هم البته آسیب زیادی می‌دید. وارد شدن در این جنگ می‌توانست با آمریکا باشد ولی یقینا پایان آن دیگر نامعلوم بود. این جنگ قطعا حداقل تا ایام تبلیغات انتخابات آمریکا ادامه پیدا می‌کرد. این برای ترامپی که تنها شعار تبلیغاتی‌اش رونق اقتصاد آمریکا بود، فاجعه‌ای محسوب می‌شد و البته پایان او. ترامپ جنگ را پایان خودش دید. این مهم‌ترین دلیل دستور توقف جنگ بود. اصل اینکه جنگ آغاز نشد باعث خوشحالی همه صلح‌دوستان در دنیا شد. تحقیر فراوانی هم به سمت آمریکا رفت. اما همه این‌ها را آمریکا پذیرفت که انتخابات را از دست ندهد، چیزی که ایران و دنیا و صلح‌دوستان دنیا باید به آن توجه کنند. تلاش دنیا برای افشای این واقعیت که ترامپ آتش زدن خاورمیانه را به بعد از پیروزی در انتخابات انداخته‌ است و جنگ بی‌پرواتری خواهد بود، یک ضرورت اخلاقی است.جنگ در قبل از انتخابات آمریکا به ضرر امریکا بود ولی جنگ بعد از انتخابات برای ایران و دنیا و خاورمیانه خیلی پرآسیب‌تر خواهد بود. در دنیای فعلی، انسانیت یعنی منافع مالی و سیاسی و انتخاباتی افرادی مثل ترامپ. باید همه دنیا به این مهم توجه کنند. .

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->