صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: اجرای طرح ملی "مسیر سبز - ایران پاک " راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها در تمامی شهرهای خراسان رضوی است.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی اله پور با اعلام این خبر افزود: پویش "مسیر سبز - ایران پاک" که در نوروز امسال همزمان با سراسر کشور در شهرهای خراسان رضوی برگزار شد، تلاشی برای یادآوری و جلب همکاری همگانی برای حفاظت از محیط‌زیست است.

وی افزود: حفاظت از محیط‌زیست تنها وظیفه یک سازمان یا یک قشر و گروه نیست و طبق اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه همگانی است و مردم در آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: این پویش که با همکاری و مشارکت خوب مردم، مسئولین محلی و با پیگیری ادارات حفاظت محیط‌زیست در شهرستان‌های خراسان رضوی با قوت اجرا شد، در حقیقت یادآور مسئولیت اجتماعی همگانی در برابر محیط‌زیست و حفاظت از آن است.

وی اظهار کرد: پویش مسیر سبز- ایران در شهرستان‌های خراسان رضوی با اجرای محورهای کاری متعدد پیگیری و اجرا شد که توزیع پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر پسماند میان گردشگران، پاک‌سازی مناطق تحت مدیریت با حضور مسئولان ادارات و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های زیست‌محیطی، پاک‌سازی زیست‌محیطی محوطه‌های فرهنگی و تاریخی شهرستان‌ها و پاک‌سازی ورودی و حریم‌های راه‌های مواصلاتی با همکاری اداره راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های متولی از محورهای این پویش به شمار می‌رود.

اله‌پور عنوان کرد: پاک‌سازی طبیعت با حضور و مشارکت دانش آموزان و اعضای سمن‌های زیست‌محیطی، پاک‌سازی اراضی پیرامون شهرک‌های صنعتی، پاک‌سازی اراضی اطراف پلیس راه‌ها و ایست بازرسی‌های شهرستان‌های خراسان رضوی، اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌های برگشتی از طبیعت و پاک‌سازی پارک‌های جنگلی و تفرجگاه‌ها با همکاری طبیعت دوستان و اعضای داوطلبان هلال‌احمر از دیگر اقدامات انجام شده در قالب این پویش است.

وی ادامه داد: نصب پارچه نوشته آموزشی و بروشور اطلاع‌رسانی در راستای فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی گردشگران با محور حفاظت از محیط‌زیست از دیگر اقدامات در قالب پویش مزبور است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خراسان رضوی اظهار کرد: اجرای این پویش موجب جذب و جلب همکاری بیشتر مردم، طبیعت دوستان و سایر مردم در انجام اقدامات حفاظتی و حمایتی در زمینه طبیعت بوده است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست، امسال اجرای طرح ملی "مسیر سبز - ایران پاک " را با هدف اجرای طرح‌های پاک‌سازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاه‌ها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران کشور ابلاغ کرد.

اله‌پور بیان کرد: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط‌زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها (‌مصوب۱۳۸۳.۰۲.۲۰مجلس شورای اسلامی)، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آن‌ها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بر عهده بخشداری‌ها است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.