هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کلنگ «پردیس فردوسی» امسال به زمین می‌خورد

  • کد خبر: ۱۲۸۶۱۰
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کلنگ «پردیس فردوسی» امسال به زمین می‌خورد
با ساخت این پردیس ۴۲ هکتاری، فضای سبز محدوده آرامگاه فردوسی ۱۰ هکتار افزایش می‌یابد

محمد کاملان | شهرآرانیوز - یکی از دستورکار‌های مهم کمیسیون توسعه و بهسازی توس در شورای ششم، سرعت دادن به اقدامات توسعه‌ای و سروسامان دادن به این محدوده شهری است. در همین راستا و در نخستین گام و با پیگیری‌های شورای شهر طرح راهبردی توس بعد از ۱۱ سال در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید و محدوده آرامگاه حکیم سخن از بلاتکلیفی خارج شد. چندی بعد هم با تصویب شورای شهر اعتبارات عمرانی این محدوده در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری در مقایسه با سال قبل ۵/۴ برابر شد و به ۱۳۰ میلیارد تومان رسید تا توسعه عمرانی توس سرعت بگیرد.

هم‌زمان چندین پروژه کلان و خرد نیز در این منطقه تعریف شد، از ساخت باغ مفاخر گرفته تا تقاطع غیرهمسطح سه‌راه فردوسی در جاده سنتو و آسفالت معابر خاکی توس. پردیس ۴۲‌هکتاری فردوسی هم یکی از همین چند‌ده پروژه پیش‌بینی‌شده برای محدوده آرامگاه فردوسی است که مصوبه نهایی آن سال گذشته ابلاغ و اعتبار ساخت آن در بودجه امسال شهرداری پیش‌بینی شده است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، آن‌طور که رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس وعده داده است، عملیات اجرایی آن امسال آغاز می‌شود.

۴۰ هکتار برای پردیس توس

ماجرای ساخت پردیسی به نام فردوسی از مقابل بقعه هارونیه تا نزدیکی آرامگاه فردوسی از سال ۱۳۹۷ و مدتی پس از آغاز عملیات اجرایی جلوخان آرامگاه تقریبا جدی شد. اما از آنجایی که محدوده آرامگاه فردوسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بود، ساخت این پردیس نیاز به تأیید و مجوز اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان داشت. در دی‌ماه ۱۳۹۷ تفاهم‌نامه سامان‌دهی پردیس ۴۲‌هکتاری آرامگاه فردوسی میان شهردار وقت مشهد و مدیرکل پیشین میراث‌فرهنگی استان امضا و این پروژه به‌صورت رسمی به فهرست بلند‌بالای کار‌هایی که قرار بود برای توس و آرامگاه فردوسی انجام شود، اضافه شد. حدود یک سال بعد و در جریان بهره‌برداری از فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی، شهردار وقف مشهد، گفت که کار طراحی پردیس فردوسی آغاز شده است.

با این طرح از مهرماه ۱۳۹۸ که این خبر منتشر شد تا اسفند ۱۴۰۰ نه اتفاق جدیدی برای پردیس فردوسی و نه خبر دیگری از این پروژه مهم بیرون آمد؛ تا اینکه ۱۷ اسفند‌ماه سال پیش، رئیس کمیسیون ویژه سامان‌دهی و توسعه توس در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که مصوبه نهایی ایجاد «پردیس فردوسی» توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به خراسان‌رضوی ابلاغ شده و قرار است فضای سبز جدیدی به مجموعه آرامگاه اضافه شود. مجید طهوریان عسکری همچنین درباره جزئیات این پروژه با بیان اینکه زمینی به وسعت چهل‌هکتاری در محدوده توس به «پردیس فردوسی» اختصاص می‌یابد افزود: فضای سبز ا‌ین طرح تا‌هشت‌هکتاری در جلوخان فردوسی احداث شده و «پردیس فردوسی» نیز در قطاعی که روبه‌روی بقعه هارونیه واقع شده است تا جلوخان ادامه می‌یابد.

ساخت پردیس توس امسال عملیاتی می‌شود

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در گفتگو با شهرآرا گفت که در اعتبارات سال ۱۴۰۱ حداقل حدود ۱۰‌میلیارد تومان برای این پروژه پیش‌بینی شده است و شهرداری مشهد باید کار ساخت پردیس فردوسی را آغاز کند؛ و امیدواریم امسال با پیگیری‌های کمیسیون توسعه و بهسازی توس و همت شهرداری مشهد در حوزه ستادی عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

پردیس فردوسی بین ۶ تا ۱۰ هکتار به فضای سبز توس و محدوده آرامگاه فردوسی اضافه می‌کند که برای آن منطقه بسیار خوب و مناسب است و بخشی از کمبود‌های توس در این زمینه را جبران می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->