آلودگی هوای مشهد از وضعیت اضطرار عبور کرد (یکشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۴) ۱۲ قرن کم‌آبی در مشهد پیشنهاد اضافه‌شدن کارگروه «جمعیت و خانواده» به آیین‌نامه نشان مشهدالرضا(ع) ارائه خدمات فرامرزی اتوبوسرانی مشهد و تقویت ناوگان منتهی به حرم مطهر رضوی در ایام اربعین مشهد باید به سمت رایگان شدن پروانه ساختمانی حرکت کند | احیای بافت‌های فرسوده نیازمند کمک دولت است آماده‌سازی ۳۰ دستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در کشور عراق تامین آب مورد نیاز برای آبیاری کمربند سبز جنوبی از بند گلستان اعزام ۴۵۰ نیروی خدمات شهری و اجرای برنامه‌های فرهنگی از مشهد به نجف + ویدئو بهره‌برداری موقت از ایستگاه دائمی استقبال از زائران در محور نیشابور-مشهد | ظرفیت همزمان میزبانی از دو هزار زائر پیاده در دهه پایانی صفر دو برابر شدن سهم منابع آلاینده داخلی | هشدار برای تنفس در مشهد شهردار مشهدمقدس خبر داد: نصب ۱۵۷ قطعه بتنی (سگمنت) تقاطع غیرهمسطح شهید فهمیده شمارش معکوس برای تکمیل پروژه بزرگ تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب| روایت شهرآرانیوز از آخرین وضعیت پیشرفت کلان‌پروژه‌های شهر مجید طهوریان عسکری: مدیریت شهری تحول بزرگ در بولوار شاهنامه ایجاد کرد کمبود ۷۰۰۰ جای‌پارک در سطح شهر مشهد چرا هیچ خبری از پرداخت معوقات حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی نیست؟ معاون فرهنگی شهردار مشهد: تجمع کادر درمانی مشهد، فریادی علیه سکوت جهانی درقبال نسل‌کشی مردم غزه است اعتراض جامعه پزشکی مشهد به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه + فیلم مشهد، یکی از سبزترین شهر‌های کشور از نگاه مردم و مسئولان ورود نماینده ویژه رئیس‌جمهور در توسعه دریامحور و مکران، به مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) بودجه عمرانی مشهد ۳۰درصد افزایش یافت | فرماندار مشهد: اعتبارات خوبی برای پروژه‌های تأمین آب شرب مشهد اختصاص یافته است آغاز فعالیت ناوگان اتوبوسرانی مشهد از ساعت ۶ صبح فردا (چهارشنبه یک مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

جهان شهر و برند شهری

  • کد خبر: ۱۰۰۳۳۱
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
جهان شهر و برند شهری
سیدعلی عقیلی - دکتری مدیریت کسب وکار

باتوجه به اینکه مدتی است بحث مشهد به عنوان جهان شهر برکت و کرامت مطرح می‌شود، می‌خواهیم درباره شهر‌های جهانی و جهان شهر‌ها مطالبی را بیان کنیم.

درک وضعیت امروز جهان ایجاب می‌کند که امنیت ملی کشور فقط از منظر نظامی تعریف نشود و به شاخص‌های قدرت نرم مانند امنیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز به عنوان دیگر ابعاد حفظ و ارتقای اقتدار ملی و بین المللی توجه شود.

«شهر جهانی» شهری است که به دلیل برخورداری از امکانات گسترده ازجمله فناوری اطلاعات، جایگاه برجسته مالی و تجاری و عملکرد‌های هدایتی، فرایند جهانی شدن را انعکاس می‌دهد و هم در تسریع آن نقشی خاص ایفا می‌کند. درپی تحولات فرهنگی و اقتصادی جهانی، محیط زندگی و در نتیجه شهر در مقیاس جهانی مطالعه و متحول می‌شود.

جهان شهر‌ها را باید به عنوان مکان‌ها و موقعیت‌هایی به حساب آورد که از طریق آن‌ها مناطق وسیعی از جهان به فضای انباشت جهانی سرمایه می‌پیوندند. این شهر‌ها گره‌های اصلی شبکه محسوب می‌شوند. آنچه هر شهر را واجد ویژگی‌های جهانی شدن می‌کند، عملکرد‌هایی است که شهر برعهده دارد. ازاین رو، شهر جهانی اصولا شهری عملکردی نامیده می‌شود.

شهر جهانی هم مرکزی برای ارائه، کنترل و فرماندهی عملکرد‌های جهانی و محل استقرار شرکت‌های فراملیتی و خدمات و تسهیلات موردنیاز مثل هتل ها، رستوران ها، بانک ها، فرودگاه‌ها و مانند آن است و هم، مرکزی برای زندگی اجتماعی و فرهنگی خاص انسانی، شامل شهروندان بومی و جهانی تفاوت این عملکرد در شهر جهانی در مقایسه با عملکرد‌های مشابه در دیگر شهرها، سرعت جریان و سادگی و قواعدشان با استفاده از فناوری‌های نوین و در قالب شبکه‌های مجازی و دیجیتالی است.

وقتی به شهر‌های معروف جهان فکر می‌کنیم، حتی اگر آن‌ها را ندیده باشیم، بلافاصله تصویری از آن‌ها در ذهن ما شکل می‌گیرد. این تصویر نشان دهنده جایگاه برند این شهر‌ها در ذهن ماست. در دنیای رقابتی امروز، شهر‌ها نیز مانند دیگر برند‌ها باید برای جذب دانش سودمند، سرمایه، نیروی انسانی خلاق و کارآمد، شهروندان خوب و گردشگران باهم رقابت می‌کنند.

از بسیاری جهات، برند شهری مشابه برند محصولات تجاری است، با این تفاوت که شهر‌ها مخاطبان بیشتری دارند. برند شهری سعی می‌کند شهر را با داشته‌های باارزشش به نمایش شهروندان و بازدیدکنندگان بگذارد و به فعالیت‌هایی اشاره کند که اهداف آن تبدیل موقعیت مکانی به مقصد مطلوب است.

مدیریت برند برای هر شهر نیازمند پرداختن به فعالیت‌ها و اموری بسی بیشتر از صرف طراحی‌های ظاهری زیباسازی سطحی است. درواقع باید در نهاد و بنیان آن، هر شهر که داعیه نامی شدن دارد، جوهره و تمایز و در دیدگاه مدیران و مردمانش انگیزه توسعه وجود داشته باشد.

حال سؤال اصلی این است؛ مشهد که به عنوان جهان شهر برکت و کرامت نام گذاری شده است، چقدر توانایی رسیدن به این شاخص‌ها را دارد. آیا فقط نام گذاری می‌تواند موجب رهنمون شدن ما به این معیار‌ها باشد؟ سازوکار آن چیست؟ در سلسله مباحثی دراین زمینه، در آینده نزدیک مطالبی را بیان خواهم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->