برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت فرجام کلنل میهن پرست؛ روایت شش ماه آرمانگرایی نویافته های باستان شناسی «کشف رود» مشهد رونمایی شد شهروند خبرنگار| شهریه مدارس غیردولتی و دغدغه والدین در مشهد مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد برای نخستین بار در کشور ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد اختصاص داده شد | سهم هر محله ۱۵ میلیارد تومان سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: گسترش ورزش در مناطق کم‌برخوردار این شهر الگویی مناسب برای کشور است کوره‌پزخانه‌ها در مشهد احیا می‌شود تاکید استاندار خراسان رضوی بر فراهم شدن زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت امداد اورژانسی به آثار میراثی | رئیس کمیسیون اصل‌۹۰: با احضار وزیر میراث‌فرهنگی، متخلفان تخریب سنگ‌نگاره‌های تاریخی دیزدر را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم ترافیک صبحگاهی مشهد سنگین و پرحجم است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: پاسخ پاسداران به رژیم صهیونیستی، دل هر ایرانی که دل در گرو استقلال کشور دارد را شاد کرد تقاطع غیرهمسطح شاهنامه، گامی مؤثر در جهت توسعه منطقه منفصل توس مدیریت آلودگی هوا با توسعه زیر ساخت های مراکز معاینه فنی شهرداری مشهد پروژه های گره‌گشا در اولویت مدیریت شهری | رضایت مردمی از پروژه تازه افتتاح شده پل دهرود مشهد + فیلم بازار شیرخشک دوباره بحرانی می‌شود؟ | بدهی بیمه به داروخانه‌ها، بازار شیرخشک را تحت تاثیر قرار می‌دهد استاندار خراسان رضوی از افزایش یک متری سرانه فضای آموزشی در مشهد خبرداد + فیلم
سرخط خبرها

مشهدالرضا (ع)، پایگاه راهبردی انقلاب اسلامی در شرق کشور

  • کد خبر: ۹۷۹۷۲
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
مشهدالرضا (ع)، پایگاه راهبردی انقلاب اسلامی در شرق کشور
سیدمحسن بنی هاشمی، رئیس جبهه پیروان خط امام(ره)و رهبری استان خراسان رضوی، در گفت وگو با شهرآرا به بررسی نقش مشهدالرضا (ع)در دو محور پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق چشم اندازهای بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته است.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ در جریان بازخوانی تحولات و رویدادهای سرنوشت سازی که در سایه آن ها به عنوان نقاط عطف، سیر مبارزات سیاسی ملت ایران علیه رژیم پهلوی به پیروزی بزرگ ۲۲ بهمن  ۱۳۵۷ ختم شد، تحولات انقلابی در مشهدالرضا (ع)به عنوان رویدادهایی کلیدی و محوری مطرح است.

مردم مشهد که در سایه حوزه علمیه خراسان به عنوان یک مرکز تبلیغی توانمند در عرصه ایدئولوژی سیاسی از نعمت حضور مستقیم و بی واسطه شخصیت های تأثیرگذاری همچون رهبر معظم انقلاب، آیت ا... عباس واعظ طبسی و حجت الاسلام سیدعبدالکریم هاشمی نژاد بهره مند بودند، در هر عسروحرج به حریم امن بارگاه رضوی پناه می بردند و این مضجع منور را به یک سنگر عقیدتی تبدیل کرده بودند.

سیدمحسن بنی هاشمی، رئیس جبهه پیروان خط امام(ره)و رهبری استان خراسان رضوی، در گفت وگو با شهرآرا به بررسی نقش مشهدالرضا (ع)در دو محور پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق چشم اندازهای بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته است که در ادامه می خوانید.

انقلاب اسلامی در قلوب مردم ریشه دارد

بنی هاشمی با اشاره به ریشه های ایدئولوژیک انقلاب اسلامی ایران، شکل گیری ریشه های آن را نه منحصر در یک قشر خاص یا یک شهر از کشور، بلکه یک جنبش عظیم سراسری دانست و گفت: این یک حقیقت است که انقلاب اسلامی ایران ریشه در اسلام و مکتب تشیع دارد.

در هر مکان از جغرافیای وسیع این سرزمین که مسجد وجود دارد و در آن مسجد، یک مبلغ دینی به اقامه نماز می پردازد و عده ای به او اقتدا می کنند، انقلاب اسلامی در آن مکان دارای ریشه است و همان مؤمنان نمازگزاری که در شب های قدر، خاضعانه به درگاه احدیت توسل می جویند و در ایام عزای سید و سالار شهیدان، با دلی آکنده از شور حسینی برای امام شهید شیعیان ذکر مصیبت می خوانند، در کوران های سخت پیدایش انقلاب اسلامی، پیروزی و استمرار بخشیدن به آن نقش آفرینی کرده اند.

وی افزود: وجه تمایز انقلاب اسلامی با سایر نهضت های دگرگون کننده بافت سیاسی در جهان نیز مبتنی بر همین مایه مردمی و زیرساخت ملی آن است.

در سال هایی که جنگ سخت بر امورات ملت حاکم بود، همین مردم بودند که انقلاب را از خود دانستند و مرزهای جنوب و غرب را به خانه‎های جدید خود تبدیل کردند. همین مردمی که خیابان به خیابان با شجره ملعونه پهلوی و جریان مستبد و مستکبر وابسته به غرب جنگیدند، همان ها هم به جبهه ها رفتند و جنگیدند، بعد از جنگ، جهاد سازندگی تشکیل دادند و خرابی ها را مرمت کردند و مدت هاست که در شدیدترین نظام تحریم های خارجی خم به ابرو نیاورده اند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری استان خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی درخصوص جایگاه مشهدالرضا(ع) در مسیر مبارزات سیاسی مردم ایران که به پیروزی انقلاب اسلامی منتج شد، تأکید کرد که تنها راه آسیب زدن به ایدئولوژی نظام در شرایط فعلی، نه هجوم نظامی دشمن یا تحریم های اقتصادی، بلکه هجوم اطلاعاتی نظام سلطه و تحریف و تحلیل های غلطی است که بر پایه بعضی کم اطلاعی ها در میان مردم و ضعف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه جهاد تبیین شکل گرفته است.

بنی هاشمی گفت: اساسا اگر دشمنان انقلاب اسلامی، ازطریق کودتا، جنگ نظامی و اطلاعاتی و تحریم های اقتصادی تاکنون نتوانسته اند این انقلاب را از بین ببرند، به علت مردمی بودن، گستردگی و ارتباطات وسیع گفتمانی این نهضت با آحاد مردم است.

انقلاب اسلامی انحصار جغرافیایی ندارد

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به این نکته که پایه های فکری جمهوری اسلامی برخاسته از آموزه های اسلامی و باورهای عمیق دینی است که قرن ها سینه به سینه در همه مردم ایران وجود داشته است، بیان کرد: انقلاب اسلامی همان طور که مورداطلاق قرار می گیرد، هیچ جدایی و انفکاکی از دین اسلام ندارد و همین موضوع، آن را جامعیت جغرافیایی می بخشد و لامکان و لازمانش می کند تا جایی که مثلا شهر مشهد به دلایل متعدد می تواند آغازگر بسیاری از جریان های فرهنگی در تاریخ مبارزاتی کشور در ایام منتج به پیروزی انقلاب باشد؛

عواملی همچون برخورداری از نعمت گرانبهای ولایت و مرقد مطهر امام رضا (ع)، وجود حوزه علمیه خراسان، دانشگاه فردوسی مشهد و بازاری با تأثیرگذاری سیاسی، برخورداری از یک موقعیت راهبردی در جغرافیای کشور و همچنین سوابق تاریخی ریشه دار و اصیل.

دبیر کل انجمن اسلامی مهندسین خراسان رضوی ادامه داد: به همین دلایل است که می توان مشهد را حائز نقشی اساسی در پیدایش، حفظ و گسترش انقلاب اسلامی ایران در کشور دانست.

اگر انقلاب اسلامی همچون بسیاری از جریان های تحول خواه سیاسی در جهان، مستقر در یک و یا دو شهر بود، از زمان شاه تاکنون با کودتا، توطئه های مختلف فرهنگی و حتی تخریب وسیع در اثر جنگ های نظامی در معرض نابودی قرار می گرفت اما انقلاب اسلامی وضعیتی دارد که اگر هم مثلا ۲۰  شهر آن در بمباران قرار بگیرد، 2هزار شهر دیگر بر شعار دفاع از انقلاب اسلامی و نظام مقاومت خواهند کرد.

مشهدالرضا(ع)، پایگاه راهبردی انقلاب اسلامی در شرق کشور

بنی هاشمی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی مشهدالرضا(ع)در تحقق فرازهای مختلف بیانیه گام دوم انقلاب، تبدیل جهانشهر برکت و کرامت به پایگاه راهبردی ایران اسلامی در تعامل با همسایگان شرقی را دستاورد آبادانی‎هایی خواند که به برکت انقلاب اسلامی حاصل شده است.

وی تأکید کرد: ملاحظه آمارهای توسعه مشهدالرضا (ع)در ۴۳ سال گذشته به خوبی حاکی از پیشرفت این شهر در تمامی ابعاد است؛ ازدیاد جمعیت از یک میلیون به بیش از ۳.۵ میلیون، توسعه حداقل چهاربرابری جغرافیای شهری ، احداث منازل، اماکن، خیابان، بزرگراه، فضای سبز، بازار، دانشگاه، مراکز علمی و تحقیقاتی و اماکن گردشگری جدید کاملا چهره شهر را متحول کرده است.

این فعال سیاسی اصولگرا ضمن برشماری مصادیقی از نقش آفرینی مؤثر مشهد در عرصه توسعه کشور و صدور انقلاب اسلامی، افزود: اکنون مشهد یک پایگاه راهبردی برای منطقه شرق ایران در ابعاد امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی است.

به طور مثال، شما مشاهده می کنید که از اقصانقاط کشورهای اسلامی برای پیگیری امورات پزشکی و درمانی به مشهد سفر می کنند که این امر هم با زیارت مضجع منور امام رضا(ع) مصداق توریسم فرهنگی است و هم به حوزه گردشگری سلامت مربوط است؛

درواقع نظام اسلامی توانسته بعد از ۴۳ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، ظرفیت های چندبعدی شهر امام رضا (ع) را به نحوی شکوفا کند که نه همچون نظام های تکنوکرات، جنبه های فرهنگی و مذهبی قربانی توسعه شوند و نه همچون دوران حاکمیت پهلوی اول و دوم، این شهر فقط به واسطه جنبه زیارتی خود موردتوجه باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->