ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت استرالیا: X باید فیلم حمله سیدنی را حذف کند |‌ ماسک: به آن‌ها ربطی ندارد تصویر واقعی Google Pixel 8a را ببینید کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی مسدود شد | آیا امکان برداشت پول وجود دارد؟ محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند استقبال از Fallout 76 بیشتر شده است | وقتی سریال به کمک بازی می‌آید نسخه هواداری پرچمدار سامسونگ کی عرضه می‌شود؟ | علاقه‌مندان Galaxy S24 FE، همچنان منتظر هلند هم فیسبوک را کنار می‌گذارد؟ گوشی Samsung Galaxy C55 خودنمایی کرد | میان‌رده‌ای که ادای پرچمدارها را درمی‌آورد تیک‌تاک: ممنوعیت فعالیت ما در آمریکا ناقض قوانین این کشور است هوش مصنوعی اپل کاملا روی دستگاه اجرا می‌شود و نیازی به اینترنت ندارد نقش هوش مصنوعی در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ | فناورانه‌ترین دوره مسابقات المپیک ابزار VASA-1 تصاویر را سخنگو می‌کند | خوب و بد هوش مصنوعی جدید مایکروسافت
سرخط خبرها

دانشمندان می‌خواهند از هوا گوشت تازه بسازند!

  • کد خبر: ۱۰۰۴۷۹
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
دانشمندان می‌خواهند از هوا گوشت تازه بسازند!
یک شرکت استارتاپی آمریکایی در تلاش است تا دی اکسیدکربن موجود در جو زمین را دریافت و با انجام فرایند شیمیایی روی آن، گوشت‌هایی با طعم مطلوب و طبیعی تولید کند.

به گزارش شهرآرانیوز - یک شرکت استارتاپی آمریکایی در تلاش است تا دی اکسیدکربن موجود در جو زمین را دریافت و با انجام فرایند شیمیایی روی آن، گوشت‌هایی با طعم مطلوب و طبیعی تولید کند.

لیزا دایسون و جان رید، اولی فیزیکدان و دومی دانشمند مواد در آزمایشگاه برکلی وزارت انرژی ایالات متحده با هم کار می‌کردند و هدف مشترکی داشتند: آن‌ها می‌خواستند به مهار تغییرات آب‌و‌هوایی کمک کنند و یکی از راه‌های مناسب و کارآمد برای انجام این کار را هم می‌دانستند؛ راه‌حلی که یک‌سوی آن به بشقاب‌های غذای روزمره اغلب انسان‌های زمین گره می‌خورد. بخش کشاورزی مسئول انتشار سالانه یک‌چهارم کل مقدار گاز‌های گلخانه‌ای در اتمسفر کره زمین است.

کشاورزی بیش از کل صنعت حمل‌ونقل روی سیاره ما گاز‌های آلاینده وارد جو می‌کند و در میان بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی هم صنعت گوشت بیشترین سهم از انتشار گاز را دارد. با این حال، مردم به خوردن گوشت ادامه می‌دهند؛ مصرف جهانی گوشت حدود ۳۵۰میلیون تن در سال است و این رقم روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود. تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۵۰، جمعیت جهان به ۱۰ میلیارد نفر افزایش یابد.

افزایش فوق بدین معنی است که در آینده باید پروتئین‌های بیشتری تأمین کنیم برای جمعیتی که به جمعیت فعلی زمین اضافه خواهد شد؛ اما این دو دانشمند در ابتدای مسیر به‌طور کامل در‌باره چگونگی انجام کار مدنظرشان مطمئن نبودند؛ تا اینکه یک روز طی بررسی‌های خود با تحقیقاتی از ناسا که در دهه ۱۹۶۰ انجام شده و بعدتر طی زمان به دست فراموشی سپرده شده بود، روبه‌رو شدند. در یک سند از سال ۱۹۶۷ راه‌های تغذیه فضانوردان در سفر‌های فضایی طولانی بررسی شد. از اصلی‌ترین شاخصه سفر‌های فضایی این است که منابع کم و محدودی در سفر وجود دارد. یکی از ایده‌های مطرح‌شده در تحقیق آن سال‌های ناسا، ترکیب میکروب‌ها با دی‌اکسید کربنی بود که فضانوردان برای تولید غذا بیرون می‌دادند.

در سال ۲۰۱۹، آن‌ها استارتاپ مستقر در کالیفرنیا موسوم به Air Protein را هم به‌عنوان یک پروژه جانبی تأسیس کردند. هدف این استارتاپ تولید گوشت از هوای رقیق بود. این شرکت گاز دی‌اکسید کربن (گاز گلخانه‌ای مخربی که سیاره ما را گرم می‌کند.) گرفته و آن را به یک استیک آبدار یا یک فیله ماهی سالمون ظریف تبدیل می‌کند! این فرایند مشابه نحوه تولید ماست از شیر است.

Air Protein، میکروب‌های هیدروژنوتروفیک را در داخل مخازن تخمیر پرورش می‌دهد و آن‌ها را با ترکیبی از دی‌اکسید کربن، اکسیژن، مواد معدنی، آب و نیتروژن تغذیه می‌کند. نتیجه نهایی یک آرد غنی از پروتئین با مشخصات اسید آمینه مشابه پروتئین گوشت است. شاید پرسشی به ذهنتان رسیده باشد: موضوع ذائقه و تغییر نوع گوشتِ هدف، چگونه امکان‌پذیر است؟ برای نمونه آیا امکان تبدیل گاز دی‌اکسید کربن به سینه مرغ هم وجود دارد؟ دایسون در‌باره پرسش فوق این‌گونه توضیح می‌دهد: «ما با استفاده از ترکیبی از تکنیک‌های فشار، دما و پخت، فقط روش‌های آشپزی را به فرایند اضافه می‌کنیم تا بافت‌های [گوشتی]متفاوت مدنظرتان را به شما بدهد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->