پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چگونه نژادپرست‌ها در میانه جنگ هم خودنمایی می‌کنند؟

  • کد خبر: ۱۰۰۷۷۹
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
چگونه نژادپرست‌ها در میانه جنگ هم خودنمایی می‌کنند؟
به نظر می‌رسد نژادپرستان و اهالی طبقه بندی عالم و آدم، استیصأل و جنگ و آوارگی هم سرشان نمی‌شود. نژادپرست واقعی و اصیل که این روز‌ها تعدادشان همین طور درحال افزایش است، می‌تواند وسط تیروترکش و در شمایل یک خبرنگار و در مقابل میلیون‌ها بیننده هم آشکارا عقایدش را بر زبان بیاورد و به همه نشان بدهد می‌تواند چه موجود نفرت انگیزی باشد.

عروجی | شهرآرانیوز؛ به نظر می‌رسد نژادپرستان و اهالی طبقه بندی عالم و آدم، استیصأل و جنگ و آوارگی هم سرشان نمی‌شود. نژادپرست واقعی و اصیل که این روز‌ها تعدادشان همین طور درحال افزایش است، می‌تواند وسط تیروترکش و در شمایل یک خبرنگار و در مقابل میلیون‌ها بیننده هم آشکارا عقایدش را بر زبان بیاورد و به همه نشان بدهد می‌تواند چه موجود نفرت انگیزی باشد.

پس از تجاوز ارتش روسیه به اوکراین و بالا گرفتن آتش جنگ در شرق اروپا و سرازیر شدن صد‌ها هزار پناهجوی اوکراینی به سمت اروپای مرکزی حالا به شکل علنی گفتمان کریه نژادپرستانه در برخی رسانه‌های شناخته شده و میان برخی سیاست مداران اروپایی شکل گرفته است که در ظاهر برای برخی‌ها اتفاق عادی و سکه رایج روابط انسانی ماست.

این فرهنگ سازان بشر می‌توانند با پشتوانه هزاران سال تمدن انسانی بین افغانستانی‌ها و عراقی‌ها و یمنی‌ها و سوریه ای‌ها فرق بگذارند و همه را از هم تفکیک کنند و در طبقات دلخواهشان جا بدهند. می‌توانند صریحا به جهان اعلام کنند که آواره‌های اوکراینی ترس ندارند، می‌توانند با آرامش آزاردهنده شان فریاد بزنند که این خوشگل‌های موبور از خاک نفرین شده خاورمیانه نمی‌آیند.

نگران این هستند که نکند دنیا این آواره‌های سفیدپوست و چشم رنگی را غریبه بداند و از سرزمین‌های متمدنشان بتاراند و همه را یک کاسه کند. پس رهبران کشور‌های همسایه اوکراین، باید با خیال راحت مرزهایشان را باز کنند و از هیچی هم نترسند. یک نمونه اش این بود که به ظاهر خبرنگار شبکه بی بی سی انگلیسی دارد با راس اتکینز، مجری مشهورش از کیف، پایتخت اوکراین، زنده و مستقیم گفتگو می‌کند. می‌گوید کودکان چشم آبی کشته شده اند! و مبهوت است و متعجب. گویی مرگ کودکانی با چشم‌های مشکی و بی رنگ در دیگر مناطق دنیا پشیزی نمی‌ارزد.

برای همین بود که اجازه ندادند آفریقایی‌ها و آسیایی تبار‌ها سوار قطارهایشان شوند. برای همین عبور هموطنانمان از مرز‌های اوکراین دچار مشکلات زیادی شده است هرچندکه سفارتخانه مان هم در این موضوع کم کاری کردند. به نظر می‌رسد همچنان سفید بودن در این جهان نژاد برتر محسوب می‌شود و زشتی اش تمام این دک وپز‌های ضد نژادپرستی کشور‌های غربی در چنین بزنگاه‌هایی همین قدر عریان خودش را نشان می‌دهد.

با همه این ها، این تقسیم بندی انسان دست اول و دست دوم نه تنها کهنه نشده است که همچنان تروتازه در بین برخی از مردمان کشور‌های اروپایی رواج زیادی دارد. یک نمونه اش هم سیاست مداران ‏لهستانی است که با روی باز از مهاجران جنگ زده اوکراینی استقبال کردند و می‌گویند می‌خواهند دانشجویان آفریقایی را که در اوکراین گیر افتاده اند، بپذیرند.

ساعد نیک ذات، فیلمبردار صاحب نام ایرانی هم در واکنش به رفتار‌های نژادپرستانه غربی‌ها در صفحه مجازی اش نوشت: «جنگ، جنگ است. جز ویرانی حاصلی ندارد. جنگ سیاه و سفید، آسیایی و اروپایی نمی‌شناسد. دموکراسی غربی ادعای نوع دوستی دارد؛ اما جنگ روسیه با اوکراین عاملی شد تا لایه‌های چرکین تفکر نژادپرستی و برده داری غربی به وسیله گزارشگران خود را از عمق به سطح بیاورد و دوباره نمایان کند.»

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی هم دراین باره نوشت: ‏ «واکنش به شدت دوگانه غربی‌ها با جنگ و پناهندگان اوکراینی در مقایسه با موارد مشابه در آسیا و آفریقا، غیرمنتظره نیست. مشکل در ادعا‌های آنان و فهمی است که برخی از ما از رفتار آنان داشته ایم که گویی آنان فراتر از نژاد و ملیت و مذهب و فقط براساس ارزش‌های عام بشری رفتار می‌کنند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->