ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مشهد آماده میزبانی از زائران نوروزی

  • کد خبر: ۱۰۱۰۵۸
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
مشهد آماده میزبانی از زائران نوروزی
مدیریت شهری مشهد به عنوان متولی اصلی استقبال از بهار، قرار است سیمای شهر را دگرگون کند و جهان شهر برکت و کرامت را زیباتر از همیشه در منظر دید و نظر زائر و مجاور قرار دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آرام آرام صدای پای بهار از راه می‌رسد و شکوه نو شدن طبیعت همراه با جلوه گری بسیار در همه جا طنین انداز می‌شود. طبیعت لباس نو به تن می‌کند و حال روزگار خوب می‌شود. همراه با این نو شدن، انتظار‌ها برای زیبایی شهر نیز انتظار بجایی است و مشهدالرضا (ع) نیز قرار است لباس نو به تن کند و هم زمان با میزبانی از زائران بارگاه رضوی، زائر و مجاور در گوشه وکنار شهر شاهد حضور زیباتر بهار و جلوه‌های بهاری باشند.

مدیریت شهری مشهد نیز به عنوان متولی اصلی استقبال از بهار، قرار است سیمای شهر را دگرگون کند و جهان شهر برکت و کرامت را زیباتر از همیشه در منظر دید و نظر زائر و مجاور قرار دهد. آن گونه که خبر رسیده است، تدارکات وسیع مدیریت شهری برای این ایام نوید نو شدنی خاص را می‌دهد؛ نو شدنی که قرار است در همه ابعاد به خاطره ماندگار نوروز ۱۴۰۱ مبدل شود. در همین راستا حتی سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهدالرضا (ع) دیروز به صورت سرزده از طرح شهرتکانی نوروزی بازدید کرد تا مشهد در نوروز ۱۴۰۱، بهترین میزبانی ممکن را از زائران علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) داشته باشد.

«محله بهاری» در مشهد

مشهد قرار است به استقبال از بهار برود و در همین راستا قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد اقدامات انجام شده و در حال انجام شهرداری مشهد برای استقبال از بهار پیش رو را این گونه تشریح می‌کند: در جلسات مختلفی که با مناطق شهرداری مشهد داشتیم برنامه‌های کاری به آن‌هاابلاغ شده است. ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای استقبال از بهار ۱۴۰۱ بازسازی و زیباسازی شده و پنج دستگاه اتوبوس نیز به استفاده فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده شده است.

علی نجفی ادامه می‌دهد: ۳ دستگاه اتوبوس موزه به صورت سیار در ۱۷ نقطه مشخص شده شهر استقرار پیدا خواهند کرد تا به شهروندان حس نوستالژی را القا کنند. دو دستگاه دیگر نیز تحت عنوان «اتوبوس گل» با گل‌های مختلف تزیین خواهد شد که این دو دستگاه نیز حالت سیار دارد.

عید نزدیک است

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد وجه تمایز استقبال از بهار ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته را محله بهاری بیان می‌کند و می‌افزاید: «محله بهاری» در ۱۶ محله حاشیه شهر، در پی تأکیدات شورای شهر مبنی بر توجه ویژه به این پهنه ها، در استقبال از بهار ۱۴۰۱ انجام می‌شود. تلاش می‌کنیم بهار متفاوتی را پیش روی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی قرار بدهیم و تجلی این نگاه، در نوع و کیفیت گل‌ها ملموس خواهد بود. در این طرح، بر اساس نظرسنجی از شورا‌های اجتماعی محلات و با مشارکت گروه‌های مردمی و سمن ها، مسائل محلی مرتبط با فعالیت‌های شهرداری از ۱۶ اسفندماه آغاز و تا ۲۲ اسفندماه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

به گفته نجفی در کنار این طرح، فعالیت‌های فرهنگی نیز در دستور کار قرار گرفته است؛ به نحوی که پس از شناسایی شهدای سطح محله‌های هدف طرح، پرچم و پلاک افتخار با مشارکت گروه‌های جهادی بر سر در منازل نصب می‌شود.

رنگ آمیزی درِ منزل شهدا

وی گریزی هم به اقدامات فرهنگی می‌زند و می‌گوید: درِ ورودی منازل شهدا با کمک چند طلبه فعال بهسازی، بازسازی و رنگ آمیزی شده است و مزار شهدا در آرامستان‌های متروکه اطراف شهر نیز بازسازی و بهسازی خواهد شد.

به گفته نجفی، ترویج هوای پاک و حمل ونقل پاک از اهداف استقبال از بهار است و با کمک مجموعه بایدو و هیئت دوچرخه سواری، تعدادی از دوچرخه‌ها به گل مزین شده و از چهار محور این کارناوال‌ها به طور هم زمان وارد میدان شهدا خواهند شد و پس از سلام به امام رضا (ع)، گل‌ها را به مردم حاضر در میدان شهدا تقدیم خواهند کرد.

نجفی به این هم اشاره می‌کند که بیش از ۱۰ هزار تاکسی در این ایام آماده باش خواهند بود و ۲۴۰ دستگاه تاکسی ویژه ایام نوروز نیز در محور‌های منتهی به حرم مطهر فعالیت خواهند کرد و ۵۰ دستگاه اتوبوس مازاد بر ظرفیت قبل نیز در خط BRT به خدمت رسانی زائران و مجاوران می‌پردازند. همچنین شاهد کاهش سرفاصله زمانی حضور قطار‌ها در ایستگاه‌های قطار شهری هستیم.

۱۸ میلیون گل برای استقبال از نوروز

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد گوشه چشمی هم به اقدامات مدیریت شهری برای پاکیزگی هوا دارد و ضمن تأکید بر افزایش ساعت کار معاینه فنی تا پایان اسفند و بازبودن این مراکز در عید نوروز، درباره گل‌ها و المان‌های استقبال از بهار می‌گوید: طبق دستور شهردار مشهد، تعدادی از سازه‌های فرنگی به صورت المان‌های تعاملی خواهد بود و ۱۸ میلیون گل با تنوع ۶۴ گونه گیاهی نیز کاشته خواهد شد. از سوی دیگر هزار و ۱۹۶ المان فضای سبز نیز به صورت مجزا از المان‌های فرهنگی در حال نصب است.
به گفته نجفی قرار است ۱۷ پاویون در حوزه معاونت فرهنگی تشکیل شود. این پاویون‌ها برای تشکیل اجتماعات کوچک مردم با سازه‌های شکیل و مدرن در حال طراحی و اجراست.

پایان گل کاری شهر تا ۲۷ اسفند

هم زمان با تدارکات وسیع نوروزی برای استقبال از بهار، نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد نیز برای بازدید از چگونگی آماده سازی شهر برای استقبال از بهار مهیا شده و در این راستا در بازدید از اداره تولیدات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با کم وکیف تولیدات گل‌های نوروزی آشنا شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، حسن موحدیان، رئیس شورا، و حسن کریمدادی، غلامحسین صاحبی و ایمان فرهمندی، رئیس و اعضای کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، از اداره تولیدات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد بازدید کردند.

عید نزدیک است

گل‌های بومی برای بهار مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه این بازدید، با قدردانی از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی کارگران و کارکنان خدوم مدیریت شهری که این روز‌ها مشغول جشنواره استقبال از بهار ۱۴۰۱ هستند، اظهار کرد: حدود ۱۸ میلیون بوته گل برای نقاط مختلف شهر پیش بینی شده که بخش عمده آن‌ها از تولیدات بومی و داخل استان خراسان رضوی است.
حسن موحدیان با بیان اینکه اقدامات و کار‌های ابتکاری خوبی را در نوروز سال آینده شاهد خواهیم بود، گفت: فضاآرایی و گل کاری‌های شهر تا ۲۷ اسفندماه به اتمام خواهد رسید و فضای شهر پیش از فرارسیدن سال نو و نیمه شعبان، رنگ وبوی نوروزی خواهد گرفت.

موحدیان ابراز امیدواری کرد: در سال جدید با کم شدن آمار مبتلایان به کرونا و تغییر رنگ وضعیت کرونایی مشهد، شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از فضاسازی‌های در نظر گرفته شده، بیشترین بهره را ببرند.
وی با بیان اینکه هرسال مدیریت شهری مشهد هزینه چشمگیری را برای استقبال از بهار صرف می‌کند، تصریح کرد: این اقدامات و تمهیدات نوروزی، وظیفه و رسالت ماست و تقارن نوروز با نیمه شعبان سبب شده است با جدیت بیشتری این مهم را دنبال کنیم.

عید نزدیک است

مشهد، پیشرو در استقبال از بهار

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه به دلیل وجود بارگاه منور رضوی، هرساله مشهد در ایام سال نو میزبان میلیون‌ها زائر از شهر‌های ایران اسلامی و کشور‌های مختلف است، اظهار کرد: شهروندان مشهدی نیز به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا، با محدودیت‌هایی روبه رو بوده اند و کمتر فرصت حضور در فضا‌های عمومی داشته اند. بر همین اساس، عید نوروز و ایام سال نو فرصت مناسبی برای ایجاد پویایی و نشاط و سرسبزی مضاعفی در شهر است تا حال و هوای آن‌ها عوض شود.
حسن کریمدادی افزود: مشهد سال هاست که در موضوع استقبال از بهار جزو شهر‌های پیشرو و الگوی کشور بوده و با ایجاد المان‌های گل و گل آرایی شهر، لطافت و شادابی بیشتری را باید فراهم آورد که خوشبختانه اقدامات رو به جلویی را شاهد هستیم.

وی نیز از لزوم توجه ویژه به حاشیه شهر در استقبال از بهار ۱۴۰۱ سخن گفت و تصریح کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد از گل آرایی‌های شهر باید به این پهنه‌ها اختصاص یابد.
کریمدادی با اشاره به هم زمانی ایام سال نو و نیمه شعبان، سالروز ولادت حضرت مهدی (عج)، گفت: این تقارن زمانی سبب شد «نوروز مهدوی» در دستورکار شهرداری قرار گیرد و بخشی از المان‌ها و گل آرایی‌ها متناسب با این رویداد مذهبی خواهد بود.

جانمایی ۵۰ گل‌آذین پیرامون حرم رضوی

باتوجه به میزبانی همیشگی منطقه ثامن از بارگاه منور رضوی، اقدامات ویژه‌ای نیز برای زیباسازی این منطقه در دست انجام است و دراین راستا شهردار منطقه ثامن مشهد اعلام کرد: امسال علاوه بر کاشت بیش از یک میلیون بوته انواع گل‌های بهاری در بوستان‌ها و فضای سبز میدان‌ها و آیلند خیابان‌های منطقه ثامن بیش از ۵۰ المان گل در اطراف حرم مطهر رضوی جانمایی شده است.

سید فرهاد حجازی افزود: بر همین اساس ویژه برنامه‌های متعددی برای استقبال مطلوب از جمعیت بالای مشتاقان حضرت امام رضا (ع) در ایام عید نوروز که با اعیاد شعبانیه نیز مصادف شده است، در مجموعه شهرداری مشهد و همچنین منطقه ثامن پیش بینی شده است که یکی از مهم‌ترین ویژه برنامه‌های «خانه بهاری ۱۴۰۱» در منطقه ثامن است و در قالب حدود یک میلیون بوته انواع گل‌های بهاری از جمله بنفشه، همیشه بهار، سنبل، مینا چمنی و کالانکوئه درمیدان ها، بوستان‌ها و فضا‌های سبز خطی حاشیه بولوار‌ها و آیلند خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی در حال کاشت است تا علاوه بر زیباسازی سیما و منظر منطقه، حس طراوت و شادابی بهاری را بین زائران و مجاوران حرم امام مهربانی‌ها (ع) در ایام عید نوروز مضاعف کند.

حجازی ادامه داد: برای هم زمانی ایام استقبال از بهار با جشن بزرگ نیمه شعبان و دهه مهدویت، پیش بینی استفاده از گل‌های نرگس و لاله نیز انجام شده است و باتوجه به اینکه به ثمر نشستن این گونه‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد، کاشت بیش از ۶ هزار پیاز از انواع مورد اشاره از حدود دو ماه قبل در میدان بیت المقدس فلکه آب صورت گرفته است و در ایام نوروز زینت فضای ورودی ضلع جنوبی حرم مطهر رضوی خواهد بود.

وی همچنین به استفاده از طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه هنرمندان بومی در اجرای المان‌های گل و نور در حاشیه معابر و پیاده رو‌های منطقه اشاره کرد و گفت: باتوجه به تأکید شهردار مشهد بر تعاملی بودن المان‌های نوروزی برنامه ریزی لازم برای استفاده از ظرفیت هنرمندان بومی در انجام طراحی این المان‌ها انجام شده و بیش از ۵۰ المان در محل حاشیه پیاده رو‌ها و تقاطع‌ها و همچنین ره باغ‌های منطقه جانمایی شده و در حال نصب است که از آن جمله می‌توان به المان‌های گل ملکوت، دیوار بهاری، جورچین مکعبی، فرش گل اسلیمی، فانوس گل و سایر موارد اشاره کرد که توسط اداره فضای سبز منطقه ثامن در مواردی منتهی به حرم در حال اجرا هستند.

شهردار منطقه ثامن مشهد تأکید کرد: باتوجه به اینکه بیش از ۶۵۰ گلدان بزرگ بتنی و ۳۰۰ فلاورباکس رو نرده‌ای و ۵۵۰ فلاورباکس پرتابل در منطقه ثامن وجود دارد، به منظور زیباسازی ویژه این موارد نیز امسال در طرحی ابتکاری برای رنگ آمیزی و نقاشی یا نصب استیکر روی بدنه این گلدان‌ها با استفاده از طرح‌ها و نقوش ایرانی اسلامی اقدام شده تا ترکیب هنر زیبای ایرانی و گل‌های خوش رنگ بهاری، زیبایی مضاعفی را در دید شهروندان و زائران مشهد ایجاد کند. همچنین همه نیمکت‌ها و مبلمان شهری موجود در بوستان‌ها و فضا‌های سبز و ره باغ‌های منطقه نیز رنگ آمیزی و رفع نقص شده اند.

عید نزدیک است

۴۰۰ هزار گل برای جلوخان فردوسی

یکی از مناطقی که هم زمان همه ساله و در اوج حضور زائران، میزبان مسافران زیادی از گوشه وکنار کشورمان است، آرامگاه فردوسی است و به گفته شهردار منطقه ۱۲ مشهد، برای استقبال از زائران، ۴۰۰ هزار بوته گل در جلوخان آرامگاه فردوسی کاشته می‌شود.
علی زینت بخش اظهار کرد: رویداد‌های متعددی در ایام نوروز در شهر تاریخی توس پیش بینی شده است و انتظار می‌رود با استقبال چشمگیر شهروندان، زائران مشهدالرضا (ع) و گردشگران آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی روبه رو شود.

اتوبوس‌های مشهد نونوار می‌شود

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد نیز از اجرای طرح استقبال از بهار ۱۴۰۱ در تعمیرگاه مرکزی برای رفع نواقص ظاهری و نونوار شدن ناوگان برای نوروز خبر داد.
علی اصغر نیشابوری به آماده باش همه کارکنان سازمان اشاره کرد و گفت: طرح فنی بهاره یکی از اولین اقداماتی است که از ابتدای ماه جاری در مجموعه فنی سازمان آغاز شده است و رسیدگی به وضع ظاهری اتوبوس ها، شامل چراغ ها، سپر‌ها و راهنما، مرمت و تعویض صندلی ها، شست وشوی پرده‌ها و نصب رادیو از اقداماتی است که اکنون انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: ترمیم رنگ بدنه ناوگان اقدام دیگری است که در تعمیرگاه سازمان اتوبوس رانی صورت می‌پذیرد و مجموعا تعداد ۶۰۰ دستگاه اتوبوس مورد بررسی و بازدید فنی و بهسازی قرار خواهد گرفت.
نیشابوری ادامه داد: علاوه بر این، برگزاری پویش کاهش آلایندگی ناوگان، شست وشو و ضدعفونی پایانه ها، رنگ آمیزی جدول‌های پایانه ها، طراحی یک دستگاه سایه بان جدید، راه اندازی اتوبوس‌های گل، تعویض شیشه‌های شکسته سایه بان ایستگاه ها، اجرای تونل گل و اجرای نورپردازی تعدادی از ایستگاه‌های اتوبوس بخشی از اقدامات معاونت فنی و عمران سازمان اتوبوس رانی در طرح استقبال از بهار ۱۴۰۱ است.

عید نزدیک است

عید نزدیک است

عید نزدیک است

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->