تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

نجفی در دادگاه: در اداره آگاهی مطلع شدم که ۵ گلوله شلیک شده

  • کد خبر: ۱۰۱۲۳
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
نجفی در دادگاه: در اداره آگاهی مطلع شدم که ۵ گلوله شلیک شده
محمدعلی نجفی گفت: مجموعه شواهد حادثه و محتویات پروندهای که تشکیل شده حاکی از آن است که از ابتدا پیچیدگیها و ابهامات زیادی وجود داشته که هدف همه ما به ویژه هیئت قضات رفع این ابهامات و مشخص شدن زوایای حادثه است.

به گزارش شهرآرانیوز، نجفی بیان کرد: اولین باری که در جلسات دادگاه شرکت کردم اعلام کردم که حرف‌های من برای کمک به کشف حقیقت بود؛ و اکنون نیز با همین نیت وقت شما را می‌گیرم؛ مجموعه شواهد حادثه و محتویات پرونده‌ای که تشکیل شده حاکی از آن است که از ابتدا پیچیدگی‌ها و ابهامات زیادی وجود داشته که هدف همه ما به ویژه هیئت قضات رفع این ابهامات و مشخص شدن زوایای حادثه است.

وی ادامه داد: بنده به عنوان مسبب حادثه نمی‌دانستم که چه اتفاقی افتاده که منجر به فوت مرحومه شده است؛ بر اساس گزارش کارشناسان اسلحه، گلوله‌ها با یک عدم تعادل و به صورت غیر ارادی شلیک شده و محل اصابت گلوله‌ها نیز موید همین موضوع است.

متهم نجفی گفت: همین موضوع به حادثه صورت مبهم داده است و بنده نیز بعد از وقوع حادثه و در اداره آگاهی بعضی از اطلاعات را دریافت کردم و تازه مطلع شدم که ۵ گلوله شلیک شده در حالی که تا قبل از آن گمان می‌کردم ۴ گلوله بوده است.

وی افزود: مجموعه شواهد یک مدل علمی را بیان می‌کند که در آن قالب تمام اتفاقات را می‌توان در آن توجیه کرد، به نظر من نظریه‌ای که توسط هیئت ارائه شد دارای ایراداتی است و قادر نیست که همه شواهد و قرائن را توجیه کند.

نجفی درباره کیفرخواست قرائت شده از سوی نماینده دادستان گفت: در این گزارش آمده است که بنده به لحاظ عجز از تودیع وثیقه در بازداشت هستم در حالیکه اینگونه نبوده است؛ ریاست دادگاه قرار بازداشت من را به قرار وثیقه تبدیل کرد و بنده موقتا با قرار وثیقه آزاد شدم، اما بنا به دلایلی که هنوز برای خودم روشن نیست ظرف مدت ۲۴ ساعت و در روز جمعه بدون آن که بتوانم با خانواده‌ام خداحافظی کنم بازداشت شدم.

نجفی: بنده بدون اراده و در حالت کشمکش بودم که این گلوله‌ها شلیک شد

وی ادامه داد: در گزارش نماینده دادستان آمده است ۵ گلوله شلیک شده و از لفظ مبادرت به شلیک استفاده شده است در حالی که مبادرت به معنای انجام کاری با قصد و اراده است در حالی که در گزارش کارشناسان اسلحه و تمامی شواهد و قرائن نشان می‌دهد بنده بدون اراده و در حالت کشمکش بوده‌ام که این گلوله‌ها شلیک شد.

نجفی گفت: همچنین در این گزارش آمده که گلوله اول از بین پا‌های مقتوله عبور کرده و سپس به وان برخورد کرده است؛ من که آنجا بودم نفهمیدم گلوله‌ها از چه مسیری عبور کرده حال چگونه تشخیص داده شده گلوله از بین پای مرحومه عبور کرده و حتی جزو گلوله اول بوده است.

وی ادامه داد: مسئله بعدی که در کیفرخواست مورد ایراد است گفته شده حمل سلاح و مهمات غیرقانونی کشف شده است در حالی که کشف به معنای آشکار شدن شی است که پنهان شده است. در حالی که بنده خودم این سلاح را به آگاهی تسلیم کردم.

نجفی در ادامه ایراداتی را به گزارش هیئت ۵نفره دانست و گفت: در این گزارش گفته شده کف دست چپ مرحومه به اسلحه نچسبیده بود در حالی که در این مورد دلایلی ذکر نکرده‌اند چرا که آزمایش‌ها نشان می‌دهد دست به اسلحه چسبیده بود و یک الی دو سانت فاصله داشت.

وی گفت: همچنین در این گزارش آمده است که بر اثر کشمکش رخ داده آن مرحومه عقب عقب رفته و از پشت به وان افتاده در حالی که من مطمئن هستم بعد از شلیک گلوله وی عقب عقب در وان افتاد. یعنی اول گلوله اصابت کرد بعد مرحومه در وان افتاد.

متهم نجفی در ادامه اظهارات خود بیان کرد: اگر ایشان (مقتول) ابتدا به وان می‌افتاد و گلوله به وی اصابت می‌کرد باید خون زیادی در وان می‌بود، اما بر اساس گزارشات در کف حمام چند قطره خون وجود داشت.

وی افزود: بر اساس نظریه کارشناسان گلوله پس از گذشت از دست وارد سینه شده است، البته فکر می‌کنم که این درست نیست؛ چرا که اگر گلوله‌ای با زاویه‌ای قائم به سطحی برخورد کند با همان زاویه خارج می‌شود و از طرفی زاویه ورود گلوله به دست خیلی کم است و فاصله نقطه ورود گلوله از دست با فاصله نقطه خروج گلوله از دست متفاوت است لذا جایی که گلوله گیر می‌کرد بالای سینه وی بود، اما در پهلوی ایشان گیر کرد.

نجفی عنوان کرد: زاویه حرکت گلوله در بدن خیلی زیاد است و بسیار بیشتر از زاویه‌ای بود که در دست طی کرده است بنابراین نمی‌تواند یک گلوله بوده باشد لذا گلوله دیگری بوده که به سینه برخورد کرده و ما نیز همین اعتقاد را داریم که گلوله کمانه کرده، اما چون زاویه حرکت گلوله در بدن بیش از دست بوده گلوله منحرف شده است.

وی افزود: نکته سوم این است که برخورد تیر با دیوار در نظر کارشناسان متصور نیست، اما چرا متصور نیست؟ برای توجیه تغییر شکل فیزیکی گلوله، گلوله مستخرج و افت سرعت آن که از بدن خارج نشده گفته‌اند به خاطر برخورد با استخوان‌های کف دست و دنده وی بوده است، اما من واقعا فکر می‌کنم که این موضوع درست نیست.

نجفی ادامه داد: به نظر من این توجیه درست نیست و شکل بیضوی محل ورود گلوله به سینه که ما نیز آن را قبول داریم و گلوله‌ای که به دست خورده مقطع دایره‌ای دارد، اما گلوله‌ای که وارد سینه مقطع بیضوی دارد، لذا این قابل قبول نیست گلوله‌ای با کالیبر ۹میلیمتر به دست یک خانم از فاصله بسیار نزدیک بخورد و سرعت گلوله آنقدر گرفته شود که مقطع بیضوی پیدا کند لذا گلوله به یک مسیر سختی قبل از برخورد با سینه برخورد کرده است در هر حال اتهام قتل عمد منتفی است.

وی در ادامه دفاعیات گفت: من از سال ۶۰ که وزیر فرهنگ در کابینه مرحوم رجایی و باهنر بودم این اسلحه به خاطر ترور‌های کور خیابانی در اختیارم بود همان موقع نیز کلاس‌هایی برای ما گذاشتند و مرتبا کارت این سلاح را تمدید می‌کردم و تا سال ۹۶ نیز تمدید شده است و فکر می‌کردم بار آخری که تمدید شده مانند گواهینامه ده ساله است روزی که می‌خواستم اسلحه را با خود به اداره آگاهی ببرم کارت آن را نیز با خود بردم در آنجا فهمیدم که مهلت آن تمام شده است.

وی افزود: از من سلاحی کشف نشد و سلاحم را در بدو ورود به پلیس آگاهی تحویل دادم.

شهردار سابق تهران در ادامه گفت: در اینجا دو مدل داریم یک مدلی که هیئت محترم دادند و نظریه هیئتی به ریاست محترم دادگاه و قضات در رای اول نیز همین نظر را داشتند که گلوله وارد دست و سپس وارد سینه شده که به هر حال گلوله کمانه کرده و از زمینه قتل عمد خارج است، اما از نظر تبیین حقیقت و کشف واقعیت این است که یک گلوله به دست مرحومه خورده و وارد وان شده و یک گلوله به دیوار برخورد کرده و از بالا به سمت وی حرکت کرده و وارد سینه شده است و به خاطر برخورد با دیوار دفورمه شده که به عنوان شبهه عمد باید تلقی شود.

متهم نجفی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا پرونده وی با نگاه عادلانه و اسلامی مورد بررسی مجدد قرار گیرد و گفت: امیدوارم رای منصفانه و عادلانه خارج از فضاسازی‌های سیاسی و فضای مجازی که لطمه‌ای نیز به من وارد کرده است صادر شود.

منبع: میزان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->