نشست تخصصی معاونان علمی پژوهشی سپاه پاسداران در مشهد برگزار شد | رونمایی از ۷ محصول فناورانه بسیج اردوغان خواستار پایان جنگ داخلی در سوریه شد معاون ستاد کل نیروهای مسلح: پرچم عِلم در نیروهای مسلح با هدایت فرمانده کل قوا برپا شده و پیش رفته است ۱۰ پهپاد اوکراین بر فراز روسیه منهدم شدند حمایت خانواده شهید رئیسی از سعید جلیلی اطلاعیه شماره ۳ ستاد انتخابات کشور درباره مدارک لازم در زمان اخذ رای (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وقوع یک عملیات ضدصهیونیستی دیگر در کرانه باختری جلیلی در مصلی تهران: جلیلی: امروز سر یک دو راهی هستیم آیا بایدن از انتخابات آمریکا انصراف داد؟ ویدئو | لحظه عملیات ضدصهیونیستی در شمال اراضی اشغالی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) ضربه قسام به اشغالگران | سرنگونی پهپاد اسکای لارک + فیلم (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بایدن در حال بررسی ادامه یا کناره‌گیری از انتخابات آمریکا واکنش کنعانی به آزادی بشیر بی‌آزار از بازداشت در فرانسه جلیلی در برنامه تلویزیونی: حالا نوبت انتخاب است+ فیلم وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: ترجیح می دهیم بر سر مرزهای شمالی توافق کنیم پوتین: روابط مسکو و پکن بر اساس منافع متقابل بنا شده است + فیلم مخبر برای حضور در اجلاس شانگهای عازم قزاقستان شد شلیک بیش از ۸۰ موشک از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) زاکانی در مشهد: موهبت انقلاب اسلامی، آزادی و حق انتخاب در پای صندوق‌های رأی است + عکس اختلافات آمریکا و اوکراین درباره جنگ
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تأکید مجلس خبرگان بر حل مشکلات معیشتی مردم

  • کد خبر: ۱۰۱۶۱۶
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
تأکید مجلس خبرگان بر حل مشکلات معیشتی مردم
آیت ا... احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: شرایط اقشار ضعیف جامعه مناسب نیست و باید فکری برای آنان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نهمین اجلاسیه رسمی دو روزه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با تأخیری یک ساله در حالی آغاز به کار کرد که در این مدت، دوتن از نمایندگانش درگذشته اند و ۶ عضو جدید به ترکیب اعضا اضافه شده است.

به گزارش مهر، تحلیف ۶ نفر از اعضای جدید خبرگان شامل آیت ا... اعرافی، آیت ا... پیش نمازی، آیت ا... دانش زاده، آیت ا... مدرسی یزدی، حجت الاسلام سعدی و حجت الاسلام سعیدی گلپایگانی، با توجه به اینکه از زمان انتخاب این منتخبان میان دوره ای، اجلاسی برگزار نشده است، اولین دستور کار اعلام شد.

بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، دیگر دستور کار این نشست بوده و سخنرانی برخی نمایندگان درباره مسائل روز داخلی و ارائه گزارش سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، درباره تحولات اقتصادی و برنامه‌های دولت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم نیز دیگر بخش‌های این اجلاس دوروزه را تشکیل می‌داد. پس از اعلام دستور کار و قرائت قرآن، جلسه با حضور نزدیک به ۶۰ نفر از نمایندگان آغاز شد.

در ترکیب اعضای حاضر در صحن، حضور حجت الاسلام حسن روحانی بیش از سایر نمایندگان، توجه عکاسان و خبرنگاران را به خود جلب کرد. او بر صندلی شماره ۷۲ نشست که آخرین جایگاه در ردیف سوم است.

نزدیک‌ترین چهره به وی، دیگر نماینده تهران در این مجلس و وزیر اطلاعات دولت او، حجت الاسلام سیدمحمود علوی، بود. غیبت آیت ا... محمدعلی موحدی کرمانی در ترکیب هیئت رئیسه که مدتی است به دلیل کسالت کمتر در جلسات حاضر می‌شود، از دیگر حواشی آغاز این اجلاس بود.

تشریح دستاورد‌های دولت

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت به دنبال توسعه روابط با همه کشورهاست، به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اشاره کرد و افزود: از هیچ یک از خطوط قرمز عقب نشینی نخواهیم کرد.

سیدابراهیم رئیسی به عنوان سخنران اصلی اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری، مهم‌ترین نتیجه «جهاد تبیین» را همگام شدن مردم با نظام اداری، افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی به نظام و کارگزاران کشور دانست و افزود: قدرت جمهوری اسلامی بر همراهی مردم و حضور آن‌ها در صحنه‌های مختلف استوار بوده و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت، اقتدار و امنیت ملی کشور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مردمی اعلام کرده است که حسب انتظار مردم، وظیفه اصلی خود را ایجاد تحول در کشور می‌داند، گفت: برای اجرای تحول ابتدا باید وضع موجود را دقیقا شناخت و وضع مطلوب را ترسیم کرد و در مرحله بعد، فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب را کمتر کرد.

رئیسی در ادامه با تشریح اقدامات دولت در کاهش شایان توجه آمار مرگ و میر کرونایی، نگرانی از وضعیت ذخایر کالا‌های اساسی را دیگر دغدغه دولت در آغاز فعالیت خود عنوان کرد و گفت: دولت پس از برطرف کردن نگرانی ذخایر کالا‌های اساسی، بر رفع کسری بودجه و کنترل نقدینگی تمرکز کرد و در این زمینه نیز موفقیت‌های خوبی به دست آورد.

رئیس جمهور افزود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بدون کسری بودجه و با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شد، در حالی که در سال‌های گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور کمتر از یک درصد و حدود ۴ دهم درصد بوده است.

رئیسی با بیان اینکه تعداد پروژه‌های نیمه کاره کشور به قدری زیاد است که اگر تا سال‌ها پروژه جدید کلید نزنیم، باز هم پروژه برای تکمیل وجود دارد، افزود: بودجه مصوبات همه سفر‌هایی که انجام شده، تصویب شده و فعالیت‌ها با سرعت خوبی در حال انجام است.

رئیس جمهور گفت: در مدت سپری شده از آغاز فعالیت دولت تلاش کردیم که خلق پول و افزایش نقدینگی مهار شود و از بانک مرکزی استقراض نشود.

در نتیجه همین اقدامات نرخ تورم که به شدت صعودی و در حال شکستن رکورد‌های هفتاد ساله بود، امروز متوقف شده و در حال حرکت به سمت سیر نزولی است.

رئیسی با اشاره به افزایش چشمگیر تجارت با کشور‌های همسایه بیان کرد: عده‌ای ما را متهم به نگاه تک بعدی به شرق می‌کنند و می‌گویند همان گونه که در گذشته نگاه‌ها متوجه غرب بود، امروز دولت چشم به شرق دوخته است. این سخن صحیحی نیست و دولت به دنبال توسعه روابط با همه کشور‌ها و ایجاد توازن در سیاست خارجی کشور است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رفع فقر مطلق، یکی دیگر از دغدغه‌های جدی دولت بوده و هست، گفت: اگر چه شاخص‌های متفاوتی برای تعیین فقر مطلق در جهان وجود دارد، ما براساس تعریف عرفی خودمان از فقر مطلق در تلاش هستیم تا آن را در جامعه اسلامی به طور کامل ریشه کن کنیم.

رئیسی با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای در تشریح راهبرد دولت در این زمینه، تصریح کرد: دولت در گام اول، خنثی سازی تحریم‌ها را با جدیت پیگیری کرد و در گام دوم در مذاکراتی کاملا عزتمندانه به دنبال رفع تحریم هاست. وی تأکید کرد: دولت مردمی مذاکرات هسته‌ای را کاملا براساس اصول و چارچوب تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب دنبال می‌کند و از هیچ یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب نشینی نخواهد کرد.

وظیفه ماست که شکم‌های گرسنه را سیر کنیم

رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در سخنرانی افتتاحیه این اجلاسیه گفت: حالا که در روز‌های پایانی سال قرار داریم، باید هرکاری می‌توانیم برای افراد فقیر و کسانی که وضعیت مالی خوبی ندارند، انجام دهیم.

آیت ا... احمد جنتی با تأکید بر اینکه من نگران اقشار ضعیف جامعه و محرومان هستم، بیان کرد: شرایط اقشار ضعیف جامعه مناسب نیست و باید فکری برای آنان کرد. مبادا در پایان سال، کسانی پیدا شوند که غذای مناسب نداشته باشند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امیدوارم ما هم بتوانیم راه امام علی (ع) را طی کنیم که راه سختی است و ریاضت می‌خواهد. این آرزوی ماست که در این مسیر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ما اگر بتوانیم شکم گرسنه را سیر کنیم معجزه کرده ایم، ادامه داد: این جزو وظایف ماست که آن‌ها را سیر کنیم و این حداقل کار است. ما باید پوشاک، درمان و بهداشت آن‌ها را هم تأمین کنیم، اما لااقل در پایان سال که همه شادی می‌کنند و سفره‌های رنگین می‌اندازند، یا شکم گرسنه‌ای نداشته باشیم یا آن را به حداقل برسانیم.

برداشتن موانع تولید، راه حل رفع مشکلات است

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در نطق پیش از دستور خود در نهمین اجلاس رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، برداشتن موانع از پیش پای تولیدکنندگان را راه حل مشکلات اقتصادی کشور دانست.

آیت ا... سیدمجتبی حسینی با تأکید بر لزوم صدور سریع و آسان مجوز پروژه‌های کشاورزی و صنعت و صادرات، خروج میدان تولید از انحصار جمعی خاص را نیز از دیگر عوامل مهم رفع مشکلات اقتصادی کشور برشمرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری سپس با اشاره به روایات متعدد در زمینه قبح احتکار و حرمت آن، افزود: اگر با فراهم آمدن مقدمات لازم، نرخ گذاری بر محصولات به تولیدکنندگان واگذار شود، احتکار کالا‌ها نیز کاهش می‌یابد.

آیت ا... حسینی همچنین با اشاره به لزوم اجرای کامل نظام بانکداری اسلامی، گفت: اگر بانک‌ها از نظام بنگاه داری و تجاری به نظام امانت داری تبدیل شوند، می‌توانند به رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک کنند.

این اجلاسیه عصر امروز با قرائت بیانیه به کار خود پایان می‌دهد و پس از آن اعضا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->