۶۰۰ شاکی در پرونده ۱۰۰۰ میلیاردی کلاهبرداری| اعضای باند دستگیر شدند اعمال افزایش مبالغ جریمه رانندگی از چه روزی آغاز می‌شود؟ بازداشت عاملان تیراندازی به مردم در ایرانشهر «ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود
سرخط خبرها

آیا پرندگان زبان دارند و باهم صحبت می‌کنند؟

  • کد خبر: ۱۰۱۹۰۸
  • ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
آیا پرندگان زبان دارند و باهم صحبت می‌کنند؟
برخی دانشمندان می‌گویند: آواز پرندگان شباهت‌هایی با گفتار انسان دارد و آن‌ها شکل ابتدایی از زبان را دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در جست وجو به دنبال آنچه انسان‌ها را منحصربه فرد می‌کند، بیشتر خودمان را با نزدیک‌ترین خویشاوندانمان، یعنی کپی‌های بزرگ، مقایسه می‌کنیم، اما در زمینه درک توانایی انسان‌ها از نظر زبان، دانشمندان این سرنخ‌های هیجان انگیز را در گونه‌های دورتری پیدا می‌کنند.

زبان انسان با استعداد چشمگیر او برای یادگیری صدا ممکن می‌شود. نوزادان صدا‌ها و کلمات را می‌شنوند، آن‌ها را به ذهن می‌سپارند و سپس سعی می‌کنند آن صدا‌ها را تولید کنند و این توانایی با افزایش سن بهتر می‌شود.

بیشتر حیوانات نمی‌توانند تقلید صدا‌ها را یاد بگیرند. اگرچه نخستی‌های غیرانسان می‌توانند یاد بگیرند که چگونه صداسازی‌های ذاتی را به روش‌های جدیدی به کار ببرند، توانایی مشابهی در زمینه یادگیری صدا‌های جدید ندارند. جالب اینکه تعداد کمی از گونه‌های پستاندار دورتر ازجمله دلفین‌ها و خفاش‌ها این توانایی را دارند، اما در میان جانوران یادگیرنده صدا در سراسر شاخه‌های درخت زندگی، چشمگیرترین آن‌ها پرندگان هستند.

طوطی‌ها و پرندگان آوازخوان و مگس مرغ‌ها همه صدا‌های جدید را یاد می‌گیرند. صدا‌ها و آواز‌های برخی گونه‌ها در این گروه‌ها به نظر می‌رسد تشابهات بیشتری با زبان انسانی داشته باشد. ازجمله این شباهت ها، انتقال عمدی اطلاعات و استفاده از اشکال ساده برخی عناصر زبان انسانی مانند واج شناسی، معناشناسی و نحو است. این شباهت‌ها عمیق‌تر هم می‌شود؛ ساختار‌های مغزی مشابهی که گونه‌های بدون قدرت یادگیری صدا آن را ندارند.

جولیا هایلند برونو، دانشمند رفتارشناسی حیوانات از دانشگاه کلمبیا، جنبه‌های اجتماعی یادگیری آواز را در فنچ‌های راه راه مطالعه می‌کند. وی می‌گوید این شباهت‌ها موجب انفجاری از پژوهش‌ها در دهه‌های گذشته شده است. او می‌افزاید: «بسیاری از افراد زبان انسان و آواز پرندگان را به هم تشبیه کرده اند.» هایلند برونو فنچ‌های راه راه را مطالعه می‌کند؛ زیرا آن‌ها از بیشتر پرندگان مهاجر اجتماعی‌تر هستند. آن‌ها دوست دارند در گروه‌های کوچکی سفر کنند، ولی گاهی به شکل گروه‌های بزرگ تری گرد هم می‌آیند.

هایلند برونو، نویسنده مقاله فرهنگ و یادگیری، آواز پرنده را با زبان انسان مقایسه می‌کند. برونو می‌گوید: «به این مسئله علاقه مندم که آن‌ها چگونه آوا‌هایی را که به طور فرهنگی در این گروه‌ها منتقل می‌شود، یاد می‌گیرند.» هم آواز پرندگان و هم زبان از طریق یادگیری شفاهی به دقت به نسل‌های بعد منتقل می‌شود. جمعیت‌های دوردست از یک گونه پرنده می‌توانند در طول زمان تغییرات کوچکی در آواز‌های خود ایجاد کنند که درنهایت به ایجاد گویش جدیدی منجر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->