سازمان ملل برای شهید رئیسی مجلس یادبود می‌گیرد سردار سلامی: شهید رئیسی معیار یک رئیس‌جمهوری کامل بود موسوی: امیرعبداللهیان نقش بزرگی در تجدید روابط ایران با کشور‌های جهان داشت رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شمال شرق: عزت و کرامت شهید آیت الله رئیسی در مراسم تشییع او، دو چندان شد حضور گسترده مردم شهر ری در تشییع پیکر شهید موسوی+ فیلم مراسم تشییع پیکر شهید مالک رحمتی در مراغه آغاز شد تداوم حملات وحشیانه هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی به غزه (۴ خرداد ۱۴۰۳) استقبال از پیکر شهید مالک رحمتی در مراغه+ فیلم سه سرباز آمریکایی در منطقه اسکله شناور غزه زخمی شدند (۴ خرداد ۱۴۰۳) بایدن به حکم بازداشت نتانیاهو واکنش نشان داد گزارش ستاد کل نیروهای مسلح از حادثه بالگرد رئیس جمهور منتشر شد پادشاه بحرین: خواهان عادی سازی روابط با ایران هستیم ویدئو | سکوت یک دقیقه‌ای مجمع عمومی سازمان ملل به احترام شهدای خدمت (۳ خرداد) شهید رئیسی در برابر دشمنان و منافقین یک عنصر پولادین و راسخ بود ویدئو | سردار رادان: شهادت می‌دهم رئیسی، رئیس‌جمهوری بود که ارزش‌ها برایش مهم بود نه رای ویدئو | استقبال ویژه فرزند شهید مدافع امنیت محمدرضا اسداللهی از پیکر شهید آیت‌الله رئیسی در مشهد «جمهور» در ادامه راه «شهید» جبلی: صداوسیما در تدارک مناظره‌های ریاست‌جمهوری است حضور دیپلمات‌ها در مراسم تشییع شهید جمهور در مشهد خادم‌الرضا به مشهدالرضا(ع) رسید (۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به پیام‌های پرتاب ماهواره نظامی نور-۲ | دست پُر ایران در مذاکرات

  • کد خبر: ۱۰۱۹۱۲
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
نگاهی به پیام‌های پرتاب ماهواره نظامی نور-۲ | دست پُر ایران در مذاکرات
در کشاکش مذاکرات وین، دومین ماهواره نظامی ایران با نام «نور-۲»، سه شنبه هفته گذشته توسط ماهواره بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی «قاصد» نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پیش از این، ماهواره «نور-۱» در سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به وسیله ماهواره بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی «قاصد» به فضا پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین تزریق شده بود که کماکان در مدار زمین قرار دارد.

خبر پرتاب این ماهواره تنها سه روز پس از آن منتشر شد که ایران از دو پایگاه زیرزمینی جدید «موشکی و پهپادی» خود نیز رونمایی کرد و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با تأکید بر «افزایش» توان موشکی جمهوری اسلامی گفت: تهران قادر به شلیک هم زمان ۶۰ پهپاد است.

این اتفاقات در حالی رقم خورده است که آمریکا و اروپا چه در مذاکرات برجام و چه در فرایند جدید، همواره اصرار داشتند که باید هم زمان در مورد موضوعات موشکی و منطقه‌ای گفتگو شده و همچون برجام به توافقی میان ایران و غرب منجر شود.

اساسا دونالد ترامپ با همین استدلال که برجام، چون فقط درباره برنامه هسته‌ای ایران است و موضوعات موشکی و منطقه‌ای را در خود ندارد، آن را ناقص خواند و از برجام خارج شد و پس از آن، سیاست فشار حداکثری را به اجرا گذاشت.

البته در ادوار گذشته، متأسفانه این تفکر وجود داشت که فعالیت‌های موشکی و فضایی ایران تحریک کننده است و به ویژه در میانه مذاکرات و عقد قرارداد‌های اقتصادی یا در زمان سفر مسئولان کشور به کشور‌های غربی نباید انجام شود.

اکنون و پس از اعتراف آمریکایی‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری و درخواست این کشور برای بازگشت به برجام، پیگیری مذاکرات نه تنها هیچ تأثیری بر اجرای برنامه‌های دفاعی، موشکی و فضایی ایران نداشته، بلکه بزرگ‌ترین رزمایش‌های موشکی و پهپادی، رونمایی از شهر جدید موشکی، آزمایش پرتابگر‌های ماهواره و ارسال ماهواره به مدار زمین در همین شرایط انجام شده است.

این رخداد دارای دو پیام جدی است:

نخست؛ ایران در زمینه توانمندی‌های دفاعی و فضایی و سیاست‌های منطقه‌ای خود حاضر به هیچ گونه مذاکره‌ای نیست.

دوم؛ تأکید بر این واقعیت که هرگونه مذاکره و توافق احتمالی نمی‌تواند عاملی محدودکننده در پیگیری برنامه‌های دفاعی، موشکی و فضایی ایران باشد. به طور قطع، اتخاذ این خط مشی که با حمایت و تشویق دولت سیزدهم همراه است، واجد این پیام مهم به برخی جناح‌های سیاسی در داخل نیز هست که بدانند رویکرد‌های گذشته اساسا به دلیل تحلیل غلط از معادلات نظام بین الملل، کشور را در مسیری اشتباه قرار داده بود.

به عبارت دقیق تر، روند طی شده طی ماه‌های اخیر کاملا نشان داد که چه تفاوت‌هایی میان مذاکره عزت‌مند با مذاکره همراه با رودربایستی و در نظر گرفتن ملاحظات تحمیلی طرف‌های غربی وجود دارد و این مدل مذاکره دارای چه ویژگی‌هایی است.

دستاورد داخلی و پیام قدرت خارجی

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا نیز در یادداشتی برای «راهبرد معاصر» نوشت: «این موفقیت و در مدار قرار گرفتن ماهواره نور ۲ نوعی دستاورد برای داخل کشور و نوعی پیام قدرت برای بیرون از کشور به ویژه قدرت‌هایی در بر دارد که به دنبال مانع تراشی در مسیر پیشرفت و توسعه کشور هستند. باید عنوان کرد معدود کشور‌هایی این توانمندی را دارند؛ توانمندی‌های علمی و فناورانه در جمهوری اسلامی ایران به برکت تلاش جهادی مجموعه‌هایی از قبیل هوافضای سپاه وجود دارد».

سردار رسول سنایی راد در ادامه نوشت: «مسلما میزان قدرت و توانمندی ما از جمله پشتوانه‌های مذاکرات و دیپلماسی عزتمند می‌تواند این پیام را به حریف مخابره کند که ایران دستی پُر دارد و زمانی که همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی را روی میز برای تهدید ایران، فشار و تحمیل گذاشته است، توجه به این نکته اهمیت دوچندانی دارد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->