سرخط خبرها
با نظارت و اقدام مرکز بهداشت ثامن و اداره اماکن

۶۰۰۰ قلیان معدوم شد

  • کد خبر: ۱۰۱۹۳
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
۶۰۰۰ قلیان معدوم شد
شوشتری
دبیر شهرآرامحله
ممنوع‌بودن عرضه قلیان در مکان‌های عمومی همچون چای‌خانه، هتل‌ها و... که در اطراف حرم مطهر رضوی با عرضه آن برخورد شدید‌تری می‌شود، باعث شد تا باهمکاری دادستانی، مرکز بهداشت ثامن و اداره اماکن چندصد قلیان جمع‌آوری و معدوم شود.
درهمین راستا روز گذشته ۶۰۰۰ قلیان در یکی از فرعی‌های خیابان کاشانی معدوم شد که به‌وسیله چند مرکز بهداشت در مشهد از مراکز غیرمجاز عرضه قلیان طی ۸ ماه گذشته جمع‌آوری شده بود؛ البته طبق گفته‌های کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت ثامن بیشتر این قلیان‌ها ازسوی این مرکز از مراکز عرضه غیرمجاز جمع‌آوری شده بود.

برخورد جدی با مراکز عرضه قلیان
حسین‌رضا‌زاده اشاره‌ای به طرح برخورد با مراکز عرضه قلیان کرد و گفت: مبارزه با دخانیات در راستای وظایف دستگاهی است که از چندسال قبل طرح برخورد با آن ازسوی وزارت بهداشت تهیه و به مراکزی ازجمله مرکز بهداشت ارائه شده است. از همین‌رو از ۳ سال گذشته برخورد شدید با مراکز عرضه قلیان که همه غیرمجاز است، آغاز شده است که طی این سال‌ها فقط در زمان کوتاهی وقفه داشت. به‌دنبال همین موضوع مرکز بهداشت ثامن هم همچون سایر مراکز کارشناس‌هایی را برای شناسایی مراکز عرضه غیرمجاز قلیان در اطراف حرم مطهر درنظر گرفته است که این مراکز بعد از شناسایی با حکم دادستانی و همکاری اداره اماکن قلیان‌هایشان جمع‌آوری و مکان عرضه آن‌ها پلمب می‌شود. وی ادامه داد: البته برخورد در اطراف حرم مطهر نسبت‌به سایر نقاط شهر با حکم معاون دادستان جدی و شدید‌تر است. به‌دنبال همین موضوع هر نقطه‌ای که شناسایی شود از عرضه قلیان در آن جلوگیری می‌شود. به‌عنوان نمونه در چند هفته گذشته مراکزی در ۲۰ متری باب‌الرضا (ع)، خیابان شیرازی و چند خیابان دیگر در مجاورت حرم مطهر شناسایی و قلیان‌ها در این مکان‌ها جمع‌آوری شد.

قطع آب، گاز و برق مراکز فک پلمب شده
بخشی از این قلیان‌ها از مراکزی جمع‌آوری شده است که یک‌بار پلمب شده و صاحبان آن دوباره اقدام به فک پلمب برای عرضه غیرمجاز قلیان کرده‌اند؛ موضوعی که کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت ثامن درباره آن می‌گوید: از آنجایی که عرضه قلیان برای صاحبان آن‌ها سود فراوانی دارد، بسیاری از مراکز پلمب شده اقدام به فک پلمب می‌کنند. از همین‌رو با حکم دادستان هر مرکزی که فک پلمب کند آب، گاز و برق آن قطع خواهد شد.
به‌گفته وی با برخورد‌های انجام شده و وجود ناظرها، مراکز عرضه قلیان در اطراف حرم مطهر اندک است.

برخورد با مصرف‌کنندگان قلیان در بوستان‌ها برعهده شهرداری است
کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت ثامن در توضیح برخورد با مصرف‌کنندگان قلیان در بوستان‌های اطراف حرم نیز می‌گوید: بوستان‌ها از محل‌هایی است که شهرداری باید در آن‌ها با مصرف‌کنندگان قلیان برخورد کند. البته در این حوزه اگر شهرداری از مرکز بهداشت کمک بطلبد، آمادگی همکاری داریم. وی با تأکید بر اینکه مردم و به‌ویژه جوان‌ها در این حوزه برای پیشگیری از مصرف دخانیات در جامعه باید به کمک مراکز بهداشت بیایند، افزود: افراد برای گزارش محل‌هایی که در مکان‌های عمومی عرضه قلیان دارند، می‌توانند با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند.
به‌گفته رضازاده تمام این برخورد‌ها براساس سیاست وزارت بهداشت برای کاهش دسترسی مردم به دخانیات است که عرضه قلیان هم در مکان‌های عمومی در همین راستا ممنوع شده است؛ قلیانی که مضرات آن به مراتب چندبرابر سیگار است.
کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت ثامن افزود: اکنون بسیاری از مراکز عرضه غیرمجاز قلیان از تنباکو‌های غیرمجاز رنگی استفاده می‌کنند که نتیجه مصرفشان سرطان‌های ریه و قسمت‌های تحتانی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->