امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» نامگذاری شده، رو به پایان است و زمانی رسیده که باید هرکدام از بخشهای اقتصادی کارنامهاش را درباره تحقق این مهم بررسی کند. از این رو اکنون باید به پرسشهایی پاسخ دهیم مانند اینکه چقدر از تولید پشتیبانی و مانعزدایی کردیم یا چقدر برای رونق اشتغال گام برداشتیم.
در حوزه حمایت از تولید و رفع مانعزدایی از آن از ابتدای سال تاکنون بحثهای زیادی مطرح شده که در سالهای پیش نیز جسته و گریخته بخشی از آنها مانند تسهیلات بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و مسئله تأمیناجتماعی مطرح بوده است، اما در این میان یکی از بخشهایی که در حوزه رونق تولید و اشتغالزایی تأثیر زیادی دارد، صادرات است که باید بیشتر در راستای تحقق شعار سال به آن توجه شود. درواقع وقتی امروزه به اقتصاد کشورهای موفق نگاه میکنیم، متوجه میشویم که دو بخش تولید و صادرات در آنها بخشهای تفکیکناپذیری هستند که موفقیت هرکدام در گرو موفقیت دیگری است. بهعبارتی سالهاست اقتصادهای موفق به این نتیجه رسیدهاند که تا وقتی تولید بر محور صادرات نچرخد، رشد اقتصادی پایدار میسر نخواهد بود.
براین اساس اگر ما هم میخواهیم ایران در حوزه تولید و اشتغال موفق شود و بتواند در سالهای آینده رشد اقتصادی موفقی داشته باشد، اولین اقدام برای تحقق این هدف حمایت از صادرات و مانعزدایی از صدور کالاهای ایرانی است. تجربه نشان داده حتی در زمانهایی که رونق اقتصادی در کشور حاکم است، بهدلیل ظرفیت محدودی که بازارهای داخلی دارند، بخشی از تولیدات توان جذب بازار داخلی را ندارند و این مسئله بر فعالیت کارخانهها با همه ظرفیت تأثیر میگذارد.
از این رو هرچقدر بتوانیم بازارهای هدف صادراتی خود را گسترش دهیم، این امکان را فراهم میآوریم که کارخانهها با ظرفیت بیشتری به فعالیتشان ادامه دهند. این مسئله خود را بهصورت رشد تقاضا و افزایش نیروی انسانی نشان خواهد داد.
خوشبختانه اگر بخواهیم عملکرد امسال را بررسی کنیم، از زمان رویکارآمدن دولت سیزدهم اقدامهای خوبی برای افزایش بازارهای صادراتی ایران و خراسانرضوی با تحرکهای دیپلماسی دولت انجام شده است و این مسئله اکنون خود را بهصورت رشد آمارهای صادراتی نشان میدهد. همچنین در چندماه گذشته تحرک سفارتخانههای ایران برای حمایت از صادرات نیز افزایش یافته است.
درمجموع انتظار میرود در شش ماه سال جدید شاهد رشد صادرات غیرنفتی ایران باشیم. با این حال تداوم رشد صادرات فقط منوط به این مسئله نیست و نیازمند اهتمام بخش صنعت به تولید صادراتمحور و عرضه کالاهای رقابتی در بازارهای جهانی نیز هست. به افزایش کیفیت تولید بهعنوان شاخصی اثرگذار برای بهبود جایگاه کالاهای ایرانی باید توجه بیشتری شود. اگر چنین مسئلهای محقق شود، امکان دستیابی پایدار به بازارهای جهانی مسیر میشود.