تمدید زمان پرداخت مالیات ۱۴۰۳ مشاغل قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | فیدلیتی پرستیژ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختلاف خودروسازان و دولت منجر به رشد شدید قیمت خودرو‌های داخلی شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) تا ۳۰ میلیون تومان چه موبایل‌هایی می‌توان خرید؟ (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) چرا ناترازی برق امسال زودتر شروع شد؟ ویدئو | بابک زنجانی و ماجرای تأسیس ۲۰ شرکت و رؤیای سلطه بر اقتصاد ایران سامانه نظارتی پلتفرم‌های آنلاین طلا رونمایی شد فروکش‌کردن هیجان منفی در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) نرخ جدیدی برای نان اعلام نشده است (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | دلار کاهش یافت نگاهی کوتاه بر حال‌وروز فرش ایرانی هم‌زمان با روز جهانی صنایع‌دستی | گسست تاروپود خط‌ونشان خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو رشد قیمت گوشت گوسفندی در مشهد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) واردکنندگان برنج در انتظار تخصیص ارز آغاز برداشت گندم در ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مشهد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) طلا در بازار مشهد ارزان شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) ضرورت رفع ۲ مانع بزرگ پیش روی نهضت ملی مسکن واکنش‌های احتمالی بازار‌های مالی نسبت به آینده مذاکرات ایران و آمریکا چیست؟ | سرمایه گذاران در دو راهی تردید و امید تشریح پروژه‌های متعدد انتقال آب به مشهد | آب صنایع باید با پساب فاضلاب جایگزین شود قیمت طلای جهانی امروز (سه‌شنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد معافیت حق بیمه سهم کارفرما مشمول چه کارگاه‌هایی می‌شود؟ + لیست کارگاه‌ها قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در تره‌بار (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | ورود انبه با قیمت نجومی به بازار میوه مشهد قیمت زعفران کاهش یافت (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) جزئیات بیشتر از «پیش‌فروش ارز» اعلام شد شهر کرمان تعطیل شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) ویدئو| افشاگری رئیس بورس درباره علت ناتوانی خودروسازان در رفع زیان انباشته بازدهی مثبت ۴ ابزار مالی در بازار سرمایه در هفته دوم خرداد ۱۴۰۴ +جزئیات ویدئو| صحبت‌های وزیر اقتصاد پیشنهادی درباره بی‌ثباتی اقتصادی در ایران مصرف گاز در نیروگاه‌های برق به ۲۸۱ میلیون مترمکعب در روز رسید
سرخط خبرها

توسعه ترانزیت در گرو متولی واحد

  • کد خبر: ۱۴۱۸۳۳
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
توسعه ترانزیت در گرو متولی واحد
احمد زمانیان یزدی - رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی استان

بخش زیادی از مشکلات حوزه حمل ونقل مربوط به قوانین و مقررات دست وپاگیر است. شرکت‌های حمل ونقل برای انجام امور خود باید با یک سازمان طرف باشند، اما امروز ناگزیرند با بیش از ۲۰سازمان ارتباط برقرار کنند. ازسویی هر سازمان به نوبه خود، بخشنامه خاصی تدوین می‌کند که گاهی با بخشنامه و آیین نامه سازمان دیگر در تضاد است.

روان نبودن مرز‌ها و توقف کامیون‌ها در نقاط مرزی، یکی دیگر از مشکلات حوزه حمل ونقل و ترانزیت کشور است. تردد کامیون‌ها در بیشتر مرز‌ها روان نیست و شاهد توقف‌های طولانی هستیم. کامیون‌ها برای مدت زیادی در مرز‌ها متوقف می‌شوند و رانندگان از این موضوع ناراضی اند؛ چون این توقف ها، کرایه حمل در مبدأ را افزایش می‌دهد. کرایه حمل کالا مدام در نوسان است و شرکت نمی‌تواند حتی برای یک ماه، نرخ کرایه را ثابت درنظر بگیرد.

استقرار نداشتن نمایندگی برخی سازمان‌ها در مرز‌ها نیز، باعث پیچیدگی کار فعالان حوزه حمل ونقل شده است. به دلیل استقرار نداشتن نمایندگی سازمان‌ها در مرز، گاهی شرکت حمل ونقلی در موضوع استاندارد یا قرنطینه و... باید به تهران یا مرکز استان مراجعه کند. این موضوع، نارضایتی شرکت‌های حمل ونقل را به دنبال داشته و هزینه‌ها و زمان حمل را نیز به شدت افزایش داده است.

همه این محدودیت‌ها در حوزه حمل ونقل درحالی پیش روی شرکت‌های این حوزه قرار گرفته است که کشور ما بهترین مسیر ترانزیتی منطقه به شمار می‌رود. در وضعیت کنونی، ما سرعت ترانزیت را از دست داده ایم و هزینه آن نیز به شدت افزایش یافته است. ازطرفی، کشور‌های همسایه ما مسیر‌های جایگزین و موازی را برای ترانزیت کالا‌های خود تعیین کرده اند.

طبیعی است که صاحب کالای خارجی به دنبال بهترین مسیر ترانزیتی با سرعت حمل زیاد و هزینه کم است و باتوجه به اینکه ما این دو عامل مهم را از دست داده ایم، صاحبان کالا‌های خارجی هم مسیر‌هایی مثل پاکستان و آذربایجان و... را برای عبور کالا‌های خود امتحان می‌کنند. برای ترانزیت کشور افق ۲۰میلیون تن در سال۱۴۰۱ را درنظر گرفته اند، اما با وجود مشکلات بی شماری که شاهدیم و تلاشی نیز برای رفع آن‌ها نشده است، این چشم انداز هرگز تحقق یافتنی نیست.

دستگاه‌های متولی به طورکامل از مشکلات این عرصه آگاهند و امیدواریم قبل از اینکه تمام فرصت‌ها در این حوزه را از دست بدهیم، چاره و تدبیری برای رفع معضلات موجود بیندیشند تا بتوانیم از ظرفیت‌های فراوان صنعت ترانزیت و حمل ونقل استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->