شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

از زمان آمدن طالبان ۵۷۸ رسانه در افغانستان تعطیل شده‌اند

  • کد خبر: ۱۰۲۵۰۱
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
از زمان آمدن طالبان ۵۷۸ رسانه در افغانستان تعطیل شده‌اند
بر اساس گزارش مشترک مرکز خبرنگاران افغانستان و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، صدها خبرنگار مرد و زن پس از سقوط جمهوریت کشور را ترک و ۵۷۸ رسانه فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مرکز خبرنگاران افغانستان (AFJC) و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان (AIJA) در یک گزارش مشترک پیرامون وضعیت خبرنگاران، می‌گویند که میزان خشونت‌ها علیه کارمندان رسانه‌ای در مقایسه با دوره جمهوریت دو برابر شده است.

این نهادها روز چهارشنبه، ۲۵ حوت، به مناسب روز ملی خبرنگار، اعلام کردند که در سال جاری، دست‌کم ۱۱۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران و اقدام علیه رسانه‌ها را ثبت کرده‌اند.

بر بنیاد این گزارش، بیش‌تر از ۴۰ درصد رسانه‌ها، به‌شمول رادیوها، تلویزیون‌ها، نشریه‌های چاپی و ویب‌سایت‌های خبری که در مجموع ۵۷۸ رسانه می‌شوند، به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های کاری بسته شده‌اند.

این در حالی است که دست‌کم ۳۰ درصد رسانه‌های دیگر نیز در آستانه بسته‌شدن قرار دارند و در جریان روز یا هفته، تنها چند ساعت فعالیت می‌کنند.

هرچند این نهادها می‌گویند که آمار ثبت‌شده از خشونت‌ها در مقایسه با سال گذشته تغییر زیادی نداشته، اما مبتنی بر گزارش، در سال جاری فضای کاری برای خبرنگاران و رسانه‌های آزاد بسیار محدود و ترس و خودسانسوری بی‌سابقه‌ای در رسانه‌ها حاکم است.

هم‌چنان در این گزارش، میزان خشونت علیه خبرنگاران در دو دوره جمهوریت و پس از آن بررسی شده است.

در یافته‌های مرکز خبرنگاران و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان آمده است که در سال ۱۴۰۰، دست‌کم چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌‌ای جاری جان باخته‌اند.

این در حالی است که علی‌رضا احمدی، گزارشگر خبرگزاری رها و نجمه صادقی، مجری تلویزیون جهان صحت پس از سقوط جمهوریت، در پی انفجار مرگ‌بار در میدان هوایی کابل جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.

به این ترتیب شمار قربانیان جامعه رسانه‌ای در سال جاری در مقایسه با ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای جان‌باخته در سال ۱۳۹۹، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

با این حال، از نظر وقوع سایر خشونت‌ها، جامعه رسانه‌ای افغانستان سال متفاوت و توأم با افزایش خشونت و محدودیت بی‌سابقه را تجربه کرده است.

در این گزارش آمده است که در پنج ماه نخست جمهوریت، ۳۳ مورد خشونت، از جمله ۱۵ مورد تهدید و توهین، ۸ مورد لت‌و‌کوب، ۵ مورد بازداشت، ۳ زخمی و ۲ مورد ربوده شدن خبرنگاران به ثبت رسیده است که از این میان، در ۱۲ مورد افراد ناشناس و زورمند، در ۱۲ مورد دولت و در ۹ مورد نیز مخالفان مسلح حکومت اشرف غنی مسوول شناخته شدند.

با این وجود، رویدادهای ثبت‌شده در هفت ماه اخیر ، بیشتر شامل بازداشت و خشونت فیزیکی از سوی مسئولان امنیتی است.

در این مدت، حداقل ۶۶ رویداد بازداشت‌ موقت خبرنگاران ثبت شده که از یک ساعت تا چند ساعت و حتا یک ماه ادامه یافته است.

به گفته مسئولان در این دو نهاد خبرنگاری، این بازداشت‌ها در بیشتر موارد خشونت فیزیکی، توهین و حتا شکنجه خبرنگاران را در پی داشته است.

همچنان بر اساس گزارش مشترک مرکز خبرنگاران افغانستان و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، صدها خبرنگار مرد و زن پس از سقوط جمهوریت کشور را ترک کرده‌اند.

در گزارش سالانه این دو نهاد حامی خبرنگاران و رسانه‌ها آمده است که پس از سقوط حکومت اشرف غنی، افزون بر افزایش بی‌سابقه تهدید و ارعاب خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، دسترسی به اطلاعات نیز در کشور به شکل جدی محدود شده است و خبرنگاران مجبور به خودسانسوری شده‌اند.

در کنار این، نبود بیمه صحی و کاری برای خبرنگاران از جمله مشکلات دیگر آنان در افغانستان است، به گونه‌ای که در پی تحولات اخیر، معاش کارمندان رسانه‌ای کاهش چشم‌گیری داشته است و شماری از خبرنگاران نیز بیکار شده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان از مسئولان خواسته‌اند که برای اجرایی‌کردن قانون رسانه‌های همگانی و سایر قوانین مرتبط، تعهد سیاسی قاطع بدهند و کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها که برای رسیده‌گی به مشکلات امنیتی خبرنگاران در دوران جمهوریت ایجاد شده بود را نیز احیا کنند.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که در پی تحولات اخیر، میزان خشونت‌ها و تهدیدها علیه خبرنگاران در کشور افزایش یافته است.

پیش از این، برخی از نهادهای حامی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که دست‌کم ۸۰ درصد خبرنگاران زن کارشان را از دست داده‌اند.

منبع: YJC

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->