دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور
سرخط خبرها

بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ به کدام سمت می‌رود؟

  • کد خبر: ۱۰۲۵۴۷
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ به کدام سمت می‌رود؟
در صورت تحقق برجام، ازطرفی ثبات بر بازار مسکن حاکم خواهد شد و از طرف دیگر، انتظار توسعه در اقتصاد را داریم. در این حالت، بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و باتوجه به اینکه مسکن یک کالای تولیدی است به احتمال زیاد با رکود تورمی در این بازار مواجه خواهیم شد و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمد سیف‌الدین، کارشناس بازار مسکن برای بررسی آینده بازار مسکن باید به عوامل موثر بر آن توجه کرد.

مذاکرات

در صورت تحقق برجام، ازطرفی ثبات بر بازار مسکن حاکم خواهد شد و از طرف دیگر، انتظار توسعه در اقتصاد را داریم. در این حالت، بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و باتوجه به اینکه مسکن یک کالای تولیدی است و قیمت آن براساس نرخ زمین و هزینه ساخت مشخص می‌شود و قیمت‌های موجود در آن از اقتصاد کلان نشئت گرفته است، به احتمال زیاد با رکود تورمی در این بازار مواجه خواهیم شد و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

تورم بازار‌های موازی

اکنون بازار‌های ارز، طلا، خودرو و بورس در حالت انتظار قرار دارند که با امضای برجام و کاهش احتمالی قیمت ارز، بازدهی و تورم بازار‌های موازی کاهش پیدا خواهد کرد و سرمایه‌ها از آن خارج و به بازار مسکن وارد خواهد شد.

وضعیت تورم عمومی

آخرین داده‌های مرکز آمار نشان داد که تورم ماهانه و نقطه‌ای پس از سه ماه کاهش پیاپی، دوباره افزایشی شدند و برخی سیاست‌ها مانند افزایش وام و تسهیلات، رقم پایه پولی و نقدینگی را نیز افزایش می‌دهد. اما پیش بینی افزایش تورم، محدود به شاخص‌ها و متغیر‌های اقتصادی و پولی نمی‌شود و در بودجه نیز به چشم می‌خورد، بنابراین افزایش تورم بالطبع به افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد.

طرف عرضه

برپایه گزارش‌های مرکز آمار، هم اکنون روند کاهشی ساخت وساز ادامه دارد و با این شرایط به نظر می‌رسد که عرضه نسبت به تقاضا کمتر شده است. در شرایط فعلی بازار مسکن، نمی‌توان توقع کاهش درخورتوجه قیمت مسکن را داشت و ثبات فکری سرمایه گذاران و کاهش ریسک سرمایه گذاری است که موجب بازگشت سرمایه گذاران به حوزه ساختمان می‌شود و همیشه شروع ساخت وساز‌ها از عوامل موثر در تثبیت قیمت مسکن بوده است.

طرف تقاضا

برآورد‌ها نشان می‌دهد هم اکنون ۴۰ تا ۷۰درصد زوج‌های بدون مسکن در پشت در‌های بازار تجمع کرده اند و به محض مهیا شدن شرایط برای ورود به بازار، برای خرید آپارتمان به بازار هجوم خواهند برد که می‌تواند منجر به تشدید التهاب در بازار مسکن شود.

افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی

طبق گزارش مرکز آمار ایران، تغییر قیمت نهاده‌های ساختمانی دربرابر افزایش تورم کلی کشور در فصل پاییز، نسبت به فصل قبل، عقب‌تر بوده است. با عقب افتادن افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی از تورم کلی فصلی، می‌توان این پیش بینی را برای فصل‌های آینده درنظر گرفت که این عقب افتادگی جبران شود و شاهد افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی در فصل‌های آینده باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->