افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی چه دارایی‌هایی شامل مالیات می‌شوند؟ | مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران
سرخط خبرها

بازار مسکن جان گرفت

  • کد خبر: ۹۸۴۸۵
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
بازار مسکن جان گرفت
درست در زمانی که همه بازار‌های مالی پشت دیوار مذاکرات وین متوقف شده اند، بازار مسکن رونق گرفته است. این رونق را، هم آمار بانک مرکزی از بازار مسکن تهران نشان می‌دهد.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ درست در زمانی که همه بازار‌های مالی پشت دیوار مذاکرات وین متوقف شده اند، بازار مسکن رونق گرفته است. این رونق را، هم آمار بانک مرکزی از بازار مسکن تهران نشان می‌دهد؛ چون مشهد نیز تصویری با تاخیر یک یا دو ماهه از آن بازار دارد و هم اظهارنظر‌های فعالان این بازار مالی. البته باید بدانید در آمار‌ها و تحلیل‌های بازار مسکن، واژه رونق به منظور افزایش تعداد معاملات در این بازار استفاده می‌شود. حالا باید پرسید چرا در این شرایط، رونق به بازار مسکن رسیده است؟

پاسخ‌های کارشناسان بازار مسکن در چند علت اصلی ازجمله تکراری بودن رفتار افزایش معاملات مسکن در ماه‌های پایانی سال، عقب ماندن افزایش قیمت مسکن از نرخ تورم، شرایط نامناسب و نااطمینانی در دیگر بازار‌های مالی و نگاه به مسکن به عنوان یک دارایی خلاصه می‌شود.

رونق در معاملات بازار مسکن چه فایده‌ای دارد؟ براساس اظهارات ابوالحسن میرعمادی، کارشناس بازار مسکن، در گفتگو با ایسنا، می‌توان این طور پاسخ داد که تحرک مسکن می‌تواند به رونق اقتصادی و افزایش اشتغال منجر شود؛ چون به گفته کارشناسان، بالغ بر هزارو ۲۰۰ حرفه و صنعت با بخش مسکن مرتبط هستند، پس این رونق دومینووار بر بخش‌های دیگر نیز تأثیرگذار است. همچنین با کاهش هزینه ساخت از طریق استفاده صنعتی سازی و استفاده از فناوری و... از یک سو و تقویت توان متقاضیان خرید از طریق نظام پس انداز و پرداخت تسهیلات متناسب با قیمت مسکن ازسوی دیگر، می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های آینده، متقاضیان واقعی به تدریج روانه بازار شوند.

بازار شب عید در مشهد؛ پررونق‌تر از تهران

«من بازار شب عید در مشهد را نسبت به تهران، پررونق‌تر پیش بینی می‌کنم.» این برشی از سخنان محمد سیف الدین، کارشناس بازار مسکن، درباره آینده وضعیت این بازار در مشهد است.

او در توضیح بیشتر به پیشینه این بازار در تهران وچگونگی تأثیر گرفتن مشهد از آن اشاره می‌کند و می‌گوید: حجم معاملات که از آن به رونق در بازار مسکن یاد می‌شود، در ماه‌های آبان و آذر به طور جداگانه حدود ۳۵ درصد رشد را نشان داد که با افزایش قیمت نیز همراه بود. بازار در دی ماه با اندکی افزایش، تقریبا ثبات یافت؛ البته این آمار مربوط به پایتخت است که باتوجه به رصد حال وهوای بازار مسکن مشهد و اختلاف دوره زمانی آن با پایتخت، می‌توان سایه‌ای از آن را در مشهد نیز مشاهده کرد، به طوری که من بازار شب عید را در مشهد درمقایسه با تهران پررونق‌تر پیش بینی می‌کنم.

این فعال بازار مسکن می‌افزاید: باتوجه به آخرین گزارش از تحولات بازار مسکن در دی ماه امسال، قیمت مسکن درمقایسه با ماه گذشته ۱/۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰درصد افزایش یافت، درحالی که تورم نقطه به نقطه در دی ماه به ۹/۳۵ درصد و تورم عمومی سالیانه به ۴/۴۲ درصد رسیده است. این آمار گویای آن است که نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن به نصف رشد تورم نزدیک شده است. این مسئله خود حاکی از آن است که یا باید تورم کاهش یابد و به تورم مسکن نزدیک شود یا اینکه تورم مسکن بیشتر شود و خود را به سطح تورم میانگین و عمومی برساند، بنابراین احتمال گران‌تر شدن مسکن وجود داد.

سیف الدین ادامه می‌دهد: همچنین طبق آمار، میزان بازدهی بازار مسکن در یک سال گذشته حدود ۲۰درصد بوده، این رقم برای بازار ارز ۸درصد و برای سکه ۲/۴ درصد بوده است و ادامه روند باثبات بازار مسکن و رکود بازار‌های موازی در سه ماهه گذشته و رشد نسبی توان خرید متقاضیان، در ترغیب برخی افراد برای خرید ملک، بی تأثیر نبوده و نتیجه به شکل افزایش قیمت و افزایش معاملات ملک بروز پیدا کرده است.

به گفته وی، نکته جالب اینجاست هم زمان که انتظارات کاهشی در بازار مسکن ناشی از روند مثبت مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده است، بازهم به دلیل ابهام در بازار‌های موازی، گروهی از متقاضیان، سرمایه خود را به بازار مسکن روانه کرده اند، بنابراین در صورت تقویت توان متقاضیان خرید از طریق نظام پس انداز و دریافت تسهیلات متناسب با قیمت مسکن، می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های آینده، متقاضیان واقعی به تدریج راه بازار مسکن را درپیش گیرند.

خریداران دست به کار شوند

«بازار رو به بهبود قرار دارد و زمان مناسبی برای خرید خانه است. کسانی که قصد خرید مسکن دارند، خرید خود را به لحظه آخر واگذار نکنند تا درنتیجه آن، همه به یک باره وارد بازار نشوند و این موضوع، موجب جهش قیمت نشود.» این پیشنهاد صادق عابدزاده، دیگر کارشناس بازار مسکن در مشهد، به خواننده‌های شهرآراست. طبق پیش بینی او، بازار مسکن در مشهد طی یک ماه ونیم آینده از نظر حجم معاملات رونق می‌گیرد و از نظر قیمت نیز با شیب ملایمی افزایشی خواهد شد.

این فعال بازار مسکن می‌افزاید: وقتی از بازار مسکن صحبت می‌کنیم، باید درکنار بررسی علوم اقتصادی به علوم اجتماعی و رفتار مردم در بازار نیز اشاره کنیم. طبق بررسی‌های انجام شده، رفتار‌های گذشته فعالان این حوزه نشان می‌دهد که در چند دهه گذشته، طی سه ماه آخر سال با رونق بازار مسکن و افزایش حجم معاملات روبه رو بوده ایم، پس بخشی از این رونق، مربوط به تکرار رفتار فعالان بازار است.
عابدزاده ادامه می‌دهد: همچنین از فروردین تاکنون، در حوزه مسکن میانگین تقریبی افزایش قیمت از تورم کمتر بوده است که یعنی این بازار جای پیشرفت دارد.

او با تاکید بر اینکه وضعیت بازار مسکن در مشهد معمولا پیرو تغییر شرایط بازار تهران بعد از یک یا دو ماه تکرار می‌شود، اظهار می‌کند: بازه زمانی رکود مسکن از نیمه سال ۹۹ شروع شد و تا آبان سال جاری ادامه داشت. بعد از آن در آبان روند رشد معاملات افزایشی شد که حالا این موضوع به مشهد هم رسیده است. ازسوی دیگر باتوجه به اینکه بازار‌های موازی در شرایط نامناسبی قرار دارند، بازهم سرمایه گذاری به سمت مسکن آمده است؛ چون از نظر مردم بازاری مطمئن‌تر است، بنابراین طبق پیش بینی من، بازار مسکن در مشهد در یک ماه ونیم آینده از نظر حجم معاملات رونق می‌گیرد و از نظر قیمت نیز با شیب ملایمی روند افزایشی خواهد داشت.

بازار مسکن جان گرفت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->