روزنامه شهر امید و زندگی درراستای رسالت اطلاع رسانی خود، علاوه بر انتشار گزارش رویدادهای جلسات علنی شورای شهر، با هدف تنویر هر چه بیشتر افکار عمومی و افزایش مجاری اطلاع رسانی، مصوبات قطعی و لازم الاجرای شورای شهر را نیز منتشر میکند. در این راستا، امروز نیز بخشی از مصوبات شورا که بهتازگی برای اجرا به شهرداری مشهد ابلاغ شده است، در اختیار شهروندان قرار میگیرد.
یکی از مصوبات شورای شهر، صدور مجوز برگزاری مناقصه محدود و انعقاد قرارداد با خودرو سازان منتخب به منظور تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز شهری بود؛ مصوبهای که در آخرین روزهای شهریورآن امسال به تصویب شورای شهر رسید و هدف توسعه زیرساختهای حمل ونقل عمومی در مشهد بود.
طبق ماده واحده این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده میشود برای انعقاد قرارداد خرید اتوبوس گازسوز شهری تا سقف ۵۰۰ دستگاه با شرکتهای تولید کننده مورد تأیید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با رعایت ضوابط و مقررات و آیین نامههای ابلاغی مربوط به طرح نوسازی ناوگان اتوبوس رانی و آیین نامه معاملات شهرداری تهران تسری یافته به کلان شهرها و با رعایت بندهای پیش رو اقدام کند.
۱ - شهرداری مشهد مقدس موظف است به منظور دریافت سقف ۱۴۲ هزار و ۲۰۰ دلار کمک دولت برای هر دستگاه اتوبوس، مطابق «اصلاحیه مصوبه شورای اقتصاد ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل ونقل درون شهری و برون شهری ۱۹ هزاردستگاه اتوبوس درون شهری پایه گازسوز به شماره ۱۵۴۷۵۵ مورخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸» اقدام کند. ۲- مبلغ معادل ۱۰ درصد بهای اتوبوس باید توسط متقاضی (شهرداری یا در صورت توافق، بخش خصوصی) پرداخت شود. چنانچه بهای اتوبوس مازاد بر ۱۴۲ هزار و ۲۰۰ دلار باشد، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مابه التفاوت آن نیز به عهده متقاضی خواهد بود. ۳ - شهرداری مشهد موظف است آثار مالی این مصوبه را در اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ و بودجههای سنواتی پیش بینی کند. ۴ -قراردادهای منعقد شده با بخش خصوصی (بهره بردار) باید به تأیید کمیسیون مشترک عمران، حمل ونقل و ترافیک و حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر برسد.
تشویق برای خوداظهاری الیت
تشویق به خود اظهاری استفاده کنندگان از پارکهای حاشیهای معابر، یکی دیگر از مصوبات این دوره شورای شهر بود که ۲۵ شهریور و در جلسه علنی شورای شهر به تصویب رسید. بر طبق ماده واحده این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده میشود در صورت خوداظهاری استفاده کنندگان از پارکهای مجاز حاشیهای دارای حق توقف، در سامانه نرم افزاری «شهر من»، به عنوان تشویق، نسبت به اعمال ۱۰ ساعت امکان پارک رایگان (مازاد بر نیم ساعت اول) در هر ماه و ۳۰ درصد تخفیف در حق توقف وسایل نقلیه برای این فضاهای پارک، با رعایت تبصرههایی اقدام کند. در تبصره اول این لایحه این گونه آمده است: باتوجه به حضور و فعالیت پارکبان به عنوان ناظر در حاشیه معابر، در صورت مشاهده عدم خوداظهاری از سوی استفاده کنندگان از پارکهای حاشیه ای، حق توقف براساس تعرفه ملاک عمل (بدون تخفیف) محاسبه و دریافت خواهد شد. مفاد تبصره دوم این لایحه نیز از این قرار است: شهرداری مشهد مکلف است ضمن اطلاع رسانی کامل مفاد این مصوبه، گزارش اقدامات و میزان استقبال مردمی از آن را، ظرف مدت حداکثر ۶ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، به شورای اسلامی شهر ارائه کند. براساس تبصره ۳، شهرداری مشهد مکلف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، نسبت به هوشمندسازی پارکینگهای غیر حاشیهای تحت مدیریت خود و لحاظ تمهیدات لازم در سامانه نرم افزاری شهر من اقدام کند.
آن گونه که در تبصره ۴ عنوان شده است، مشوقهای مندرج در این مصوبه درباره پارکهای حاشیه ای، برای پلاکهایی منظور میشود که بدهی نداشته باشند.
تسهیل در نوسازی تاکسی رانی
الحاق یک تبصره به مصوبه تسهیلات نوسازی ناوگان تاکسی رانی، از دیگر مصوبات شورای پنجم است. براساس ماده واحده این مصوبه، یک تبصره به عنوان تبصره ۶ به ماده واحده مصوبه شماره ۵/۹۸/۲۳۸۳/ش مورخ ۱۷ اردیبهشت سال ۹۸ (تسهیلات نوسازی ناوگان تاکسی رانی) به این شرح الحاق شد: تبصره ۶ الحاقی: به شهرداری مشهد اجازه داده میشود ضمن رعایت مفاد مصوبه، درصورت عدم امکان دریافت تسهیلات توسط تاکسی ران، نسبت به اعطای تسهیلات مربوط، به ۲ نفر از بستگان درجه یک تاکسی ران و در صورت عدم امکان دریافت بخشی از تسهیلات، نسبت به اعطای آن بخش از تسهیلات به یک نفر از بستگان درجه یک ایشان اقدام کند.
شورای شهر در یکی دیگر از دستورها به اصلاح و بازنگری ساختار اجرایی دستورالعمل پیوست مصوبه شماره ۳/۹۱/۳۸۶۵/ش مورخ ۲ آذر ۱۳۹۱ و بند ۴ مصوبه شماره ۲/۸۳۵/ش مورخ ۱۷ دی ۱۳۸۴ اقدام کرد. در ماده واحده این مصوبه آمده است: تعریف بناهای ویژه مندرج در ساختار اجرایی دستورالعمل به این شرح بازنگری شد؛ الف: همه ساختمانهای گروه د. ب: مجتمعهای مسکونی آپارتمانی (با هر مساحت عرصه) که بیش از ۲ بلوک ساختمانی داشته باشد. ج: مجتمعهای تجاری با زیر بنای بیش از ۲۰۰۰ متر مربع. د: ساختمانهای اداری. ه: تمام ساختمانهای حاشیه معابر شریانی درجه یک و شریانی درجه ۲ اصلی (طبق تعریف طرح جامع).
در تبصره این مصوبه نیز آمده است: شهرداری مشهد مکلف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه نسبت به اصلاح دستورالعمل پیوست مصوبه شماره ۳/۹۱/۳۸۶۵/ش مورخ ۲ آذر ۱۳۹۱ با رویکرد ایجاد مشوقهای لازم برای احیا، بازسازی و ترمیم نمای ساختمانهای قدیمی و دارای ارزش و همچنین ارتقای بصری و ارزش هنری نمای ساختمانهای جدید اقدام و لایحه آن را جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال کند.
الزام شهرداری به تکمیل پروژههای مطالعاتی شهرسازی
الزام شهرداری به پیگیری برای تسریع در تکمیل پروژههای مطالعاتی حوزه شهرسازی، از دیگر مصوبات شورای پنجم است. بر طبق مفاد ماده واحده، شهرداری مشهد مکلف است برای بررسی و ارائه راهکارهای متناسب برای تسریع در تکمیل پروژههای مطالعاتی حوزه شهرسازی، حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، به ارسال گزارش کامل پروژههای مطالعاتی در دست اقدام حوزه شهرسازی منطبق بر آلبوم مطالعات سال ۱۳۹۸ (شامل وضعیت کلی قراردادهای مشاوران، درصد پیشرفت فیزیکی و تأخیرات آن نسبت به برنامه زمان بندی و دلایل عدم تحقق برنامه مذکور)، به شورای اسلامی شهر اقدام کند. براساس تبصره این مصوبه، شهرداری مشهد موظف است از طریق تشکیل کمیته راهبردی ویژه توس با دبیری مدیر پروژه توسعه و بهسازی توس، نسبت به برنامه ریزی و پیگیری لازم در خصوص تکمیل، تحویل گیری و تصویب مطالعات توس، مطابق برنامه سال ۹۸، اقدام کند.
مخالفت با لایحه نحوه دریافت هزینه ناشی از اجرای آرای قلع کمیسیونهای ماده ۱۰۰ قانون شهرداری نیز دیگر مصوبهای است که طی دوره اخیر به تصویب شورای شهر رسید. بر این اساس لایحه شماره ۲۱/۱۰۴۶۸۷ مورخ ۶ شهریور سال ۱۳۹۸ با موضوع نحوه دریافت هزینه ناشی از اجرای آرای قلع کمیسیونهای ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در جلسه علنی مورخ یکم مهر ۱۳۹۸ شورای شهر مشهد مطرح و با آن مخالفت شد.
تعیین بهای تعرفه صدور باربرگ
دیگر مصوبه این دوره، تعیین بهای مبنای تعرفه صدور باربرگ در شهر مشهد است که بر اساس ماده واحده این مصوبه، در راستای اجرای ماده ۹ قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، ماده ۶ بخش سوم دستورالعمل صدور اسناد حمل ونقل بار شهری و حومه (باربرگ) ابلاغی به شماره ۳۵۱۰۹ مورخ ۱۹ مهر ۱۳۹۵ وزارت کشور و به استناد بند ۲۶ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با آخرین اصلاحات، به شهرداری مشهد مقدس (سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری و حومه) اجازه داده میشود نسبت به دریافت بهای مبنای تعرفه صدور هر باربرگ، به مبلغ ۵۰۰۰ ریال اقدام کند.
بر اساس تبصره یک، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده میشود هر ساله برابر با نرخ تورم سالیانه اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پس از تأیید هیئت مدیره سازمان حمل ونقل بار درون شهری و حومه، نسبت به افزایش نرخهای اعلامی این مصوبه حداکثر تا میزان ۲۰ درصد اقدام کند و افزایش مازاد بر ۲۰ درصد را به تأیید کمیسیون مشترک برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر برساند. در تبصره ۲ نیز آمده است: شهرداری مشهد مکلف است گزارش اقدامات مصوبه را، هر ۶ ماه یک بار به شورای شهر ارائه کند.
قرارگاه خاتم؛ مجری سازه گام یک خط ۳
واگذاری عملیات اجرای سازه جانبی و معماری گام اول خط ۳ قطار شهری مشهد مقدس نیز از جمله مصوبات شورای شهر در دوره اخیر بود. بر اساس ماده واحده این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده میشود نظر به ضرورت تسریع در تکمیل فاز اول پروژه خط ۳ قطار شهری و مطابق برنامه زمان بندی مقرر برای ۳ ایستگاه این خط (ترمینال، باب الجواد و شهدا)، اجرای کامل ۳ ایستگاه مزبور و اجرای دسترسی جانبی ۴ ایستگاه باقی مانده فاز اول خط ۳ را از طریق انجام فرایند قانونی ترک تشریفات مناقصه، از محل بند «و» ماده ۲۸ قانون برگزاری مناقصات، با رعایت تبصرههایی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) واگذار کند. بر اساس تبصره یک، برآورد نهایی مبلغ قرارداد، باید حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، توسط کمیتهای متشکل از نمایندگان شهرداری مشهد، مشاور طرح، شورای اسلامی شهر و با بهره گیری از توان کارشناسان خبره تعیین و پس از اخذ تأییدیه کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر، ملاک عمل در متن قرارداد قرار گیرد. در تبصره ۲ نیز آمده است: پیش نویس قراردادهای موضوع این مصوبه (به همراه تعیین جرائم تأخیرات نسبت به برنامه زمان بندی)، باید به تأیید کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر برسد. در تبصره ۳ نیز این گونه عنوان شده است: شهرداری مشهد مکلف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، نسبت به تهیه اسناد مناقصه سایر ایستگاههای خط ۳ قطار شهری (با اولویت ایستگاههای باقی مانده فاز اول) و از ابتدای سال ۱۳۹۹، نسبت به برگزاری مناقصات مربوط اقدام کند. در تبصره ۴ نیز آمده است: شهرداری مشهد مکلف است بار مالی این مصوبه را در لوایح بودجه سنواتی منعکس کند.
انتخاب نمایندگان ناظر شورا در هیئت مدیرهها
انتخاب نمایندگان ناظر شورا در هیئت مدیره سازمان ها، شرکتها و مؤسسات وابسته به شهرداری و کمیسیونها و کمیتههای خارج از شورا نیز در شهریور امسال به تصویب رسید. بر این اساس موضوع انتخاب نمایندگان ناظر شورا در هیئت مدیره سازمان ها، شرکتها و مؤسسات وابسته به شهرداری، کمیسیونها و کمیتههای خارج از شورای شهر برای سومین سال فعالیت پنجمین دوره شورای اسلامی شهر در جلسه رسمی مورخ ۸ مهر امسال شورای شهر مطرح شد و به تصویب رسید.
احداث پارک موضوعی کودک برای مشهد
در یکی از مصوبات شورای شهر در دوره اخیر، اعضای شورا با مجوز انعقاد قرارداد پروژه سرمایه گذاری احداث پارک موضوعی کودک و سلامت به روش ساخت و تجهیز، بهره برداری، تسهیم درآمد و انتقال B.O.S.T موافقت کردند.
براساس ماده واحده این مصوبه، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده شد نسبت به انعقاد قرارداد سرمایه گذاری به روش ساخت و تجهیز، بهره برداری، تسهیم درآمد و انتقال B.O.S.T با شرکت توسعه اقتصاد الکترونیک روماک به منظور ساخت و تجهیز پارک موضوعی کودک و سلامت واقع در قاسم آباد، بین شریعتی ۴۵ و ۴۷ به مبلغ تقریبی سرمایه گذاری ثابت معادل ۳۴۴ میلیارد و ۶۰۴ میلیون ریال به مدت ۱۷ سال و ۶ ماه (۲ سال ساخت و ۱۵ سال و ۶ ماه بهره برداری) با نرخ بازده داخلی ۲۷.۱۷ درصد با رعایت تبصرههایی اقدام کند؛ تبصره ۱- بر اساس توافق صورت گرفته و مطابق جدول گردش نقدینگی پروژه، ۱۰ درصد از منافع و درآمدهای ناخالص به دست آمده از بهره برداری پروژه به استثنای برند سرمایه گذار (درآمد حاصل از بهای خدمات) قبل از کسر هزینه ها، متعلق به شهرداری مشهد است و ۹۰ درصد باقی مانده منافع و درآمدهای ناخالص مزبور به سرمایه گذار تعلق میگیرد. تبصره ۲- در صورت افزایش درآمدهای پروژه بیش از ارقام مندرج در جدول گردش نقدینگی پروژه، درآمدهای ناخالص مازاد حاصله به صورت (۳۰ درصد سهم شهرداری و ۷۰ درصد سهم بهای خدمات سرمایه گذار) قابل تقسیم خواهد بود. تبصره ۳- در صورت افزایش نرخ بهای خدمات مندرج در تبصره یک (بر مبنای نرخ پیش بینی شده در آنالیز اقتصادی)، ۵۰ درصد درآمد ناشی از افزایش نرخ بلیت مازاد بر آنالیز اقتصادی هر ماه به صورت مستقیم باید به حساب شهرداری مشهد واریز شود و ۵۰ درصد آن نیز سهم سرمایه گذار است. تبصره ۴- تمامی هزینههای سرمایه گذاری، هزینههای جاری و عملیاتی سالیانه پروژه تا اتمام مدت قرارداد به عهده سرمایه گذار است. تبصره ۵- سرمایه گذار موظف است تمام تجهیزات، مستحدثات، تأسیسات و دستگاههای موضوع قرارداد را پس از اتمام دوره بهره برداری، به صورت صحیح و سالم، با اخذ تأییدیه اداره کل استاندارد جهت بهره برداری و اخذ تأییدیه دستگاه نظارت شهرداری و پس از رفع هر گونه تصرف از پروژه، به شهرداری مشهد مقدس تحویل دهد. تبصره ۶- شهرداری مشهد موظف است بلامعارض بودن زمین از نظر مالکیت یا مجوز بهره برداری را احراز و مجوزهای قانونی را اخذ کند. تبصره ۷- قرارداد نهایی باید پس از اخذ تأییدیه کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادها، ممهور به مهر شورای اسلامی شهر شود.
اصلاحیه قرارداد پروژه مشارکتی مریم
اصلاح قرارداد پروژه مشارکتی مریم، دیگر مصوبه شورای شهر در ماه گذشته بوده است. طبق ماده واحده این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده شد پیرو مصوبه شماره ۳/۹۱/۵۰۲۰/ش مورخ ۱۱ بهمن سال ۱۳۹۱ شورای شهر مشهد و مستند به تبصره ۲ ماده ۷ قرارداد شماره ۲۱/۱۸۹۳۷۵ مورخ ۳ اسفند ۱۳۹۱ درخصوص پروژه مشارکتی مریم با مشارکت شرکت افق سازه پایا و باتوجه به ضرورت ایجاد تغییرات در مفاد قرارداد پروژه مذکور، نسبت به اصلاح آن درقالب اصلاحیه قرارداد با رعایت تبصرههایی اقدام کند. در تبصرههای موجود در این مصوبه آمده است: تبصره ۱- با تعیین سهم طرفین از بنای مازاد پروژه به میزان ۴۴۱۹.۶۹ متر مربع بر اساس محاسبات جدید سهم شهرداری ۳۲.۵۸ درصد و سهم سرمایه گذار ۶۷.۴۲ درصد تعیین میشود. تبصره ۲- تأخیرهای غیرمجاز سرمایه گذار با سهم العرصه فضای مازاد از عرصه پروژه و هزینه ساخت پارکینگها و مشاعات سهم این فضا، تهاتر شود. تبصره ۳- قرارداد نهایی باید پس از اخذ تأییدیه کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادها، ممهور به مهر شورای اسلامی شهر شود.
واگذاری پارکینگ طبقاتی امام رضا (ع)
واگذاری و تحویل ساختمان احداثی پارکینگ طبقاتی امام رضا (ع) نیز در ماه گذشته از تصویب شورای شهر گذشت. بر اساس ماده واحده این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده شد با عنایت به قرارداد شماره ۲۱/۱۷۶۲۵۳ مورخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ و مصوبه شماره ۳/۹۱/۴۸۸۶/ش مورخ ۳ بهمن ۱۳۹۱ در ارتباط با اجرای پروژه پارکینگ عمومی امام رضا (ع) در قالب پروژه سرمایه گذاری (موضوع قرارداد شماره ۲۱/۱۵۵۱۱۷ مورخ ۶ دی ۱۳۹۱ و اصلاحیههای آن)، نسبت به واگذاری و تحویل ساختمان احداثی واقع در ضلع شمالی بیمارستان امام رضا (ع)، با مساحت زیربنای تقریبی ۴۱۴۰۸ مترمربع در ۸ طبقه به دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس به مبلغ کل ۶۸۰ میلیارد و ۵۹۶ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۲۹۰ ریال، شامل مبلغ ۶۶۷ میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال بابت واگذاری و تحویل ساختمان پارکینگ طبقاتی و مبلغ ۷ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال بابت هزینه ساخت مربوط به قسمت زباله سوز و گلخانه (طبق نظریه هیئت کارشناسی رسمی دادگستری به شماره ۹۸/۳۳۰ مورخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸) و مبلغ ۶ میلیارد و ۸۶ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۲۹۰ ریال هزینه مرتبط با خدمات پارکینگ به عنوان بدهکاری بیمارستان امام رضا (ع) بابت استفاده مازاد پرسنل آن مجموعه از خدمات پارکینگ یاد شده (بر اساس گزارش شرکت ترافیک هوشمند الیت طی نامه شماره ۸۲/۹۸/۱۹۷۳ مورخ ۱۷ تیر ۱۳۹۸)، مطابق مفاد توافق نامه اقدام و بهای موضوع قرارداد را وفق بند «و» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور تصفیه کند.
در بندهای تبصره این مصوبه نیز آمده است: تبصره ۱- با توجه به اینکه پارکینگ عمومی یا دشده با مساحت مندرج در این مصوبه، بدون اعمال در تراکم ملک مورد نظر احداث شده است؛ بنابراین هزینه مجوزهای مرتبط با شهرداری صفر در نظر گرفته میشود. تبصره ۲- از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، قرارداد شماره ۲۱/۱۷۶۲۵۳ مورخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ در خصوص بهره برداری از پارکینگ بیمارستان امام رضا (ع) کأن لم یکن تلقی شده و اعیان ساخته شده توسط شهرداری مشهد در قالب پارکینگ عمومی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحویل میشود و صرفا به عنوان پارکینگ عمومی قابل بهره برداری است. تبصره ۳- متن موافقت نامه موضوع این مصوبه، باید پس از تأیید کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادها، ممهور به مهر شورای شهر مشهد مقدس شود.
حمایت بیشتر از بخش خصوصی اتوبوس رانی
مجوز پرداخت مابه التفاوت بهای تمام شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوس رانی در سال ۱۳۹۸ نیز با هدف حمایت بیشتر از سرمایه گذاران بخش خصوصی اتوبوس رانی به تصویب شورای شهر رسید. طبق ماده واحده این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده میشود که به منظور جبران و تأمین هزینههای بهرهبرداری از ناوگان بخش خصوصی برای ارائه خدمات مطلوب و باکیفیت به شهروندان و زائران گرامی و ایجاد انگیزه در سرمایهگذاران و امکان تداوم فعالیت بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی، نسبت به پرداخت مابه التفاوت بهای تمام شده ارائه خدمات هر خط و بهای کرایه مصوب دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوس رانی، از ابتدای سال ۱۳۹۸، بر اساس جداول پیوست (ممهور به مهر شورای اسلامی شهر) و با رعایت این تبصرهها اقدام کند. تبصره ۱- در صورت به کارگیری ناوگان هر یک از شرکتهای بخش خصوصی در خطوط سازمانی یا خطوط سایر شرکت ها، بهای تمام شده هر سفر، معادل میانگین هزینه خطوط همان شرکت محاسبه و پرداخت میشود. تبصره ۲- به شهرداری مشهد اجازه داده شد در فواصل زمانی شش ماهه، نسبت به به روزرسانی و اعمال بهای تمام شده مزبور با لحاظ موارد تعداد مسافر، راننده و ناوگان مؤثر، اقدام و در صورتی که تغییرات بهای تمام شده (افزایش یا کاهش) مازاد بر ۱۰ درصد باشد، پس از اخذ تأییدیه کمیسیون مشترک عمران، حمل و نقل و ترافیک و برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر، نسبت به اعمال تغییرات اقدام کند. تبصره ۳- به شهرداری مشهد اجازه داده شد در صورت تغییر (افزایش یا کاهش) در مقادیر هر یک از موارد و اجزای محاسبات جداول پیوست (مازاد بر موارد عنوان شده در تبصره ۲)، بعد از اخذ تأیید کمیسیون مشترک عمران، حمل و نقل و ترافیک و برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر، نسبت به اعمال تغییرات و لحاظ نمودن آن در حسابهای فی مابین با شرکتهای مربوط برای سال ۱۳۹۸ اقدام کند. تبصره ۴- شهرداری مشهد مکلف است به منظور تدقیق سهم تراکنش نقدی به عادی در تمامی خطوط، در فواصل زمانی شش ماهه، نسبت به برآورد آماری سهم تراکنش مزبور اقدام و نتایج را در محاسبات تبصره ۲ لحاظ کند. تبصره ۵- شهرداری مشهد مکلف است در صورتی که هزینه کرد هر یک از شرکتهای بخش خصوصی در هر کدام از موارد مشمول پرداخت، مطابق جزئیات و بر اساس جداول پیوست صورت نگیرد، نسبت به کسر مبالغ پرداخت نشده از شرکت اقدام کند. تبصره ۶- شهرداری مشهد مکلف است نظر به لحاظ تمام هزینههای بخش خصوصی در بهای تمام شده و به منظور ارائه خدمات مطلوب و باکیفیت به شهروندان و زائران گرامی در ناوگان بخش خصوصی، نسبت به پیگیری و نظارت کافی بر کلیه خدمات بخش خصوصی اقدام و گزارش آن را در زمان ارائه لایحه تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان اتوبوس رانی، به شورای اسلامی شهر ارائه کند. تبصره ۷- شهرداری مشهد موظف است آثار مالی این مصوبه را در لایحه اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ منعکس کند.
انتخاب ۳ عضو صاحب نظر برای مرکز پژوهشهای شورا
انتخاب ۳ صاحب نظر برای عضویت در هیئت امنای مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر مشهد نیز از دیگر مصوبات شورای شهر بود. بر این اساس و به استناد ماده ۵ مصوبه شماره ۵/۹۷/۲۷۸۳/ش مورخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ شورای شهر مبنی بر عضویت ۳ نفر صاحب نظر در هیئت امنای مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر، موضوع در جلسه رسمی مورخ ۱۵ مهر سال جاری شورای شهر مطرح شد و آقایان دکتر سیدحسین اطهری، دکتر هادی خانیکی و دکتر عباس شیخ الاسلامی برای عضویت در هیئت امنای مرکز پژوهشها به مدت ۲ سال انتخاب شدند.