٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیااستفاده فراوان از وسایل دیجیتال، یادگیری کودکان را مختل می‌کند؟

  • کد خبر: ۱۰۲۸۸۹
  • ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
آیااستفاده فراوان از وسایل دیجیتال، یادگیری کودکان را مختل می‌کند؟
یک روانشناس گفت: اینکه کودکی در سن چهار یا پنج سالگی بیش فعال می‌شود و در یادگیری و درست صحبت‌ کردن با اختلالاتی مواجه و یا پرخاشگر می‌شود یکی از دلایل آن می‌تواند استفاده غیراصولی از وسایل دیجیتال باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، زهرا غلامی، روانشناس در این باره گفت: در گذشته والدین تصور داشتند که چنانچه کودک مقابل وسایل دیجیتال مثل تلویزیون قرار بگیرد زودتر زبان باز می‌کنند و باهوش تر می‌شوند، اما باید توجه داشت استفاده خارج از اصول نیز  منجر به لطمه‌های جدی برای کودک می‌شود.

وی بیان کرد: اینکه کودکی در سن چهار یا پنج سالگی بیش فعال می‌شود و در یادگیری و درست صحبت‌ کردن با اختلالاتی مواجه و یا پرخاشگر می‌شود یکی از دلایل آن می‌تواند استفاده غیراصولی از وسایل دیجیتال باشد.

 غلامی ادامه داد: تلویزیون دیدن قبل از سه سالگی یا بازی کردن زیاد با تلفن همراه در سنین کودکی روی خواندن، یادگیری ریاضی، توجه، هوش و حافظه تاثیر منفی داشته و کودکان را در دوران تحصیل با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی اظهار کرد: وقتی کودک در اویل کودکی روزانه بیشتر از دو سه ساعت جلوی تلویزیون و یا با تلفن همراه سرگرم شود احتمال ابتلای وی به اختلال نقص در توجه تشدید می‌شود.

غلامی گفت: وسایل دیجیتال باعث شدند که کودکان کمتر بازی، فعال و هیجان و تعامل با هم‌سن و سالان خود داشته باشند که چنین روندی رشد اجتماعی کودک را  در سال‌های آینده دچار مشکل می‌کند.

وی اظهار کرد: در موارد زیادی مشاهده است که نوجوانان امروزی قادر به برقراری روابط خوبی با اطرافیان خود نبوده و به شدت کم حوصله و پرخاشگر هستند که چنین افرادی حضور در فضای مجازی  را به فضای واقعی و صحبت با اطرافیان ترجیح می دهند که همه این‌ها می‌تواند ریشه در کودکیِ نوجوان داشته باشد.

غلامی تاکید کرد: شاید حذف کردن کامل وسایل دیجیتال مثل تلویزیون، گوشی و تبلت سخت باشد که چنین موضوعی هم توصیه نمی شود بلکه استفاده درست و بجا باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: برای مثال برای کودکان بالای پنج سال حداکثر یک الی دو ساعت استفاده از وسایل دیجیتال مجاز است و برای نوجوانان نیز باید با نظارت غیرمستقیم والدین باشد.

غلامی عنوان کرد: برای کودکان زیر ۱۸ سال نیز نباید گوشی شخصی تهیه کرد ولی باید اجازه داد که مدت مشخصی از گوشی والدین استفاده کنند.

وی افزود: کودکان در چنین رویکردی با الگوگیری خیلی از رفتارها را یاد می‌گیرند و در کل نیز شایسته است یک سری قوانین و جایگزین‌های جذاب و موثرتری از وسایل دیجیتال برای کودکان ایجاد شود تا علاقه‌مندی آنها به وسایلی مانند تلفن همراه کاهش پیدا کند.

غلامی تاکید کرد: در مجموع برای پرورش یک کودک سالم، باید تیزبینانه به مسائل رشدی کودک نگریسته و بهترین انتخاب‌ها و رفتارها را در قبال کودک لحاظ کرد.

 

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->