آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

محمود انوشه و فرهنگ هلاکویی در لیست روانشناس نما‌ها + لیست کامل افراد غیر روانشناس و فاقد مجوز

  • کد خبر: ۱۰۹۹۰۹
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
  • ۲
محمود انوشه و فرهنگ هلاکویی در لیست روانشناس نما‌ها + لیست کامل افراد غیر روانشناس و فاقد مجوز
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور روز گذشته اسامی افراد غیر روانشناس و فاقد مجوز را در حالی منتشر کرد که در بین این لیست ۱۴۴ نفره، اسامی افراد مشهوری نظیر «محمود انوشه»، «فرهنگ هلاکویی» و «علیرضا شیری» به چشم می‌خورد.

به گزارش شهرآرانیوز، در حالی که روز گذشته لیستی از اسامی "روانشناس نماها" توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور منتشر شد که در بین آن اسامی افراد مشهوری نظیر «محمود انوشه»، «علیرضا شیری» و «ایمان سرورپور» که بار‌ها به برنامه‌های تلویزیونی دعوت شده و می‌توان گفت بخشی از شهرت خود را از طریق همین برنامه‌های صداسیما به دست آورده اند به چشم می‌خورد.

آزیتا ساعیان، علیرضا شیری، محمود معظمی، ایمان سرورپور، مهشید رییسی، ماهان تیموری، سهیل رضایی، محمود انوشه و فرهنگ هلاکویی از جمله مشهور‌ترین روانشناس نما‌هایی هستند که اسامی آن‌ها در این لیست ۱۴۴ نفره منتشر شده و اغلب آن‌ها نیز در فضای مجازی صفحه دارند.

در حالی بسیاری از این افراد که اسامی آن‌ها منتشر شده است تحت عنوان "مشاور انگیزشی"، "روانشناس انگیزشی"، "مشاور تحصیلی" و "کوچینگ شغلی" در فضا‌های مجازی در حال فعالیت اند که به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور این افراد نه تنها مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ندارند بلکه بعضا تحصیلات مرتبط با روانشناسی نیز ندارند.

لیست اسامی افراد غیر روانشناس فاقد مجوز

توضیحات سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور:
به اطلاع مردم عزیز کشورمان می رساند،بر طبق تبصره 3 ماده 4 و ماده 5 قانون تشکیل سازمان از مراجعه به افراد فاقد شماره نظام روان شناسی و مشاوره جهت مشاوره روان شناسی یا کلاس های آموزشی حضوری و آنلاین خودداری نمایید. در ضمن این لیست اولیه است . بقیه افراد فاقد مجوز در آینده بروز رسانی خواهد شد.

محمود انوشه و فرهنگ هلاکویی در لیست روانشناس نما‌ها + لیست کامل افراد غیر روانشناس و فاقد مجوز

این افراد پروانه اشتغال حرفه‌ای روانشناسی ندارند

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور که مصوب مجلس شورای اسلامی است، هر فردی که بخواهد فعالیتی در زمینه روانشناسی انجام دهد باید ابتدا از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مجوز دریافت کند. افرادی که اسامی آن‌ها منتشر شده است نه تنها مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ندارند بلکه بعضا تحصیلات مرتبط با روانشناسی نیز ندارند.

چیزی به اسم «روانشناس انگیزشی» نداریم

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از این افراد تحت عنوان "روانشناس انگیزشی" فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: چیزی به اسم روانشناس انگیزشی نداریم. اساس کار و حرفه روانشناسی ایجاد انگیزه است. هر نوع زمینه فعالیت روانشناسی باید در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تعریف شود تا ما به افراد برای فعالیت در آن زمینه مجوز دهیم. در حال حاضر حتی مجوز فعالیت در زمینه‌هایی از روانشناسی نظیر هنر درمانی و موسیقی درمانی وجود دارد، اما "روانشناسی انگیزشی" هیچ تعریفی در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ندارد و فعالیت این افراد غیر قانونی است.

از مشاوران «کنکوری» تا «کوچینگ» همگی باید پروانه اشتغال داشته باشند

حاتمی همچنین در پاسخ به این سوال که بعضا این افراد تحت عنوان "مشاور کنکور" و یا "مشاور شغلی" فعالیت دارند، توضیح داد: برای انجام هر نوع فعالیت روانشناسی باید صلاحیت افراد توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تایید شود. هرکسی که بخواهد فعالیت مشاوره انجام دهد باید در ابتدا عضو سازمان نطام روانشناسی و مشاوره کشور باشد و حداقل مدرک فوق لیسانس روانشناسی داشته باشد و سپس صلاحیت حرفه‌ای او برای کار مشاوره و روان درمانی در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود. افرادی که اسامی آن‌ها اعلام شده نه تنها صلاحیت ندارند بلکه بعضا مدرک روانشناسی نیز ندارند. ارایه مشاوره تحصیلی و شغلی و انگیزشی براساس داده‌های روانشناسی انجام می‌شود و این افراد باید مجوز سازمان را داشته باشند. حتی برخی می‌گویند ما "کوچینگ" به معنای "مربی گری و تربیت" انجام می‌دهیم، اما از مطالب روانشناسی استفاده می‌کنند و بنابراین باید مجوز سازمان را داشته باشند.

قوه قضاییه باید ورود کند

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه اسامی اعلام شده از بین ۴ هزار و ۵۰۰ روانشناس نمای شناسایی شده منتشر شده است و اسامی باقی روانشناس‌نما‌ها به زودی منتشر می‌شود، تصریح کرد: این اسامی را به قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم. هم اکنون بر قوه قضائیه واجب است به این امر ورود کرده، این افراد را فرا بخواند و احضار کند.

تهیه کنندگانی که از روانشناس نما‌ها در برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند

وی در پاسخ به این سوال که در بین اسامی منتشر شده که اسامی افرادی که بار‌ها در برنامه‌های تلویزیونی دعوت شده اند نیز وجود دارد و این افراد چطور به تلویزیون راه پیدا می‌کنند؟، تصریح کرد: این افراد بعضا اصلا مدرک روانشناسی ندارند. صدا وسیما نیز از این امر مطلع نبوده و بعضا تهیه کنندگان بدون استعلام از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور این افراد را دعوت کرده اند و برنامه‌هایی را بر روی آنتن برده‌اند و می‌توان گفت از جمله دلایل بزرگ شدن این روانشناس نما‌ها همین برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما بوده است که باعث شده بعضا این روانشناس نما‌ها پس از شهرت برای مشاوره از مردم ۲ تا ۳ میلیون تومان تعرفه دریافت کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
توکلی
United States of America
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
0
1
آخه این نابغه ای که این لیست رو تو اون سازمان به اصطلاح نظام روانشناسی تهیه کرده اولاً متوجه این مطلب نبوده که دکتر فرهنگ هلاکویی وقتی نزدیک به ۵۰ سال از ایران به دور بوده چرا باید از سازمان نظام روانشناسی ایران مجوز بگیره ؟!!!!
دوما سایر روانشناسان دیگر کشورها آیا روانشناس محسوب نمیشوند؟ چون از سازمان نظام روانشناسی ایران مدرک نگرفته اند ؟!!
بهروز
Germany
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
0
1
دکتر هلاکویی هرگز ادعا نکردند که کار روانشناسی به معنی دقیق و علمی کلمه انجام میدهند و بلکه راهنمایی های کلی ولی بسیار مهم در جهت روشن شدن ذهن مخاطب و آگاهی از زمینه های احتمالی مشکل و گرفتاری شخص ارائه میدهند، و در بسیاری موارد که فرد نیاز به چیزی بیش از یک گفتگوی تلفنی داشته باشد او را به مشاور و متخصص ارجاع میدهند. خود ایشان هم بارها در طول سالیان متمادی اعلام کرده اند که این گفتگوها نه جنبه روان کاوی و روان درمانی دارد و نه جایگزین تشخیص و درمان علمی قرار است باشد، بلکه چراغ‌هایی را بقول خودشان اینجا و آنجا روشن میکنند تا فرد نگاه صحیح تری به خود و مشکلش داشته باشد.
و اما تهیه این لیست و انتشار آن که در نوع خود در دنیا بی‌سابقه هست هم خود گویای نخبه گریزی و بحرانی است که در حوزه مدیریت در همه سطوح در ایران حاکم شده.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->