«عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی
سرخط خبرها

نگاهی به اقدامات مدیریت‌ شهری و مردم شهر در استقبال از ماه رمضان

  • کد خبر: ۱۰۳۶۱۱
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
نگاهی به اقدامات مدیریت‌ شهری و مردم شهر در استقبال از ماه رمضان
در گزارش زیر نگاهی داشته ایم به برنامه‌هایی که شهرداری مشهد، سازمان تبلیغات اسلامی و آستان قدس رضوی برای ماه مبارک رمضان و بهره مندی بیشتر زائران و مجاوران از این ماه پرفیض تدارک دیده اند.

شهرآرانیوز - ورود به ایام خاص همچون ماه مبارک رمضان آداب خاص خود را هم دارد؛ آدابی که رعایتشان به انسان کمک می‌کند نهایت استفاده را از این ماه پر برکت ببرد. همان طور که هر فرد به تنهایی این آداب را به جا می‌آورد، مدیریت شهر‌ها و نهاد‌های فرهنگی تبلیغی نیز به شکلی دیگر آداب ورود جمعی مردم را به ماه بندگی فراهم می‌آورد.

همین است که هم زمان با شروع ماه مبارک علاوه بر تغییراتی که در زیست فردی هر یک از ما پدید می‌آید، شاهد تغییرات معنوی متعددی نیز در زیست شهری خود هستیم. در گزارش زیر نگاهی داشته ایم به برنامه‌هایی که شهرداری مشهد، سازمان تبلیغات اسلامی و آستان قدس رضوی برای ماه مبارک رمضان و بهره مندی بیشتر زائران و مجاوران از این ماه پرفیض تدارک دیده اند.

اکران‌های رمضانی به گستره شهر

دراین باره و به منظور برگزاری آیین‌های خاص ماه مبارک رمضان و امکان حضور گسترده شهروندان و خانواده‌ها در مراسم معنوی این ماه، بسیاری از نهاد‌های فرهنگی مشهد تمام قد پای کار آمده اند. حسین باغگلی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، در تشریح مشارکت‌های فرهنگی شهرداری در اجرای برنامه‌های رمضانی امسال می‌گوید: اگرچه بیشتر برنامه‌های این ماه با محوریت مساجد محلات برگزار می‌شود، اما مدیریت شهری نیز تلاش کرده است با اقداماتی بستر حضور و مشارکت هر چه گسترده‌تر شهروندان مشهدی را در برنامه‌های معنوی این ماه مبارک فراهم آورد.

او اکران‌های رمضانی را یکی از اقدامات سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیان می‌کند و می‌گوید: اکران‌های شهری به چند بخش تقسیم می‌شوند؛ یک بخش اکران‌های شهری مربوط به ورود و پیشواز ماه مبارک است. بخش دیگر به اکرام مؤمنان مربوط است که طی آن به مناسبت نیمه ماه مبارک و ولادت امام حسن مجتبی (ع) اکران خواهیم داشت. اکران‌های شب قدر و عید فطر را نیز در ادامه خواهیم داشت.

برپایی ۱۳ محفل قرآنی در ۱۳ منطقه مشهد

باغگلی در تشریح دیگر برنامه‌های رمضانی مدیریت شهری می‌گوید: ۱۳ محفل و جنگ قرآنی دیگر برنامه‌ای است که در ۱۳ منطقه مشهد برگزار خواهد شد. معاون شهردار همچنین از برگزاری نمایشگاهی قرآنی در حاشیه محافل قرآنی مناطق خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: در حال رایزنی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد هستیم تا با مشارکت این نهاد اثرگذار فرهنگی، نمایشگاه‌های قرآنی که در حاشیه جنگ‌های قرآنی مناطق برگزار می‌شود، از کیفیت و بازدهی مطلوبی برخوردار باشد.

برگزاری جشن ویژه روزه اولی‌ها

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه به برگزاری جشن ویژه روزه اولی‌ها در مساجد مشهد اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: باتوجه به اینکه بسیاری از فرزندان عزیز ما در رمضان امسال وارد سن تکلیف می‌شوند جشن‌های متعددی ویژه ۱۰ هزار روزه اولی در مساجد محلات با مشارکت شهرداری برگزار خواهد شد. ضمن اینکه یک جشن بزرگ نیز برای خانواده روزه اولی‌ها تدارک دیده شده است.

برگزاری اولین رویداد بین المللی رمضانی

توجه به ابعاد بین المللی ماه مبارک دیگر موضوعی است که باغگلی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: تاکنون آن طور که باید به ابعاد بین المللی ماه مبارک رمضان توجه نکرده ایم؛ ازاین رو امسال یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد را برگزاری اولین رویداد بین المللی سنت‌های ماه رمضان قرار دادیم که از ۲۵ ماه رمضان با مشارکت جامعه المصطفی و دانشجویان بین المللی دانشگاه‌های فردوسی و امام رضا (ع) در مشهد برگزار خواهد شد. او همچنین از ویژه برنامه حلول ماه شوال می‌گوید که طی آن حلول این ماه عزیز توسط شهروندان مشهدی رصد می‌شود.

باغگلی در پایان با اشاره به شیوع بیماری کرونا، اجرای تمام برنامه‌ها را با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌داند و تصریح می‌کند: ماه مبارک رمضان ماهی است که مؤمنان برای آخرت خود توشه برمی دارند؛ ازاین رو و به منظور ایجاد زمینه حضور فعال شهروندان همه برنامه‌های ماه ملکوتی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. البته تمام اقدامات شهرداری برای ماه مبارک به حوزه فرهنگی مربوط نمی‌شود و آن طور که علی نجفی، قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد، خبر داده است هم زمان با فرارسیدن ماه ملکوتی رمضان، در حوزه خدمات شهری و محیط زیست نیز اقدامات ویژه‌ای از سوی نیرو‌های معاونت خدمات شهری انجام خواهد شد تا زائران و مجاوران امام مهربانی‌ها بیشترین بهره ممکن را از این ماه پرفیض وبرکت ببرند.

اعزام ۳ هزارو ۲۰۰ مبلغ به شهر‌های استان

اصلی‌ترین اقدام سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این ماه، اما اعزام مبلغ به شهر‌های استان است. آن طور که حجت الاسلام مرتضی همتی فر، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، می‌گوید در ماه مبارک رمضان قریب به ۳ هزارو ۲۰۰ مبلغ به نقاط مختلف استان اعزام خواهند شد. او اضافه می‌کند: این مبلغان هم خانم هستند هم آقا و تلاش کرده ایم به همه مناطقی که تقاضای مبلغ داشته اند یک مبلغ برای تبلیغ دین بفرستیم. او همچنین از اعزام ۶۲ گروه جهادی تبلیغی خبر می‌دهد و می‌گوید: این گروه‌ها متشکل از گروه‌های طلبگی هستند که اعلام آمادگی کرده اند و به صورت گروهی برای تبلیغ دین به نقاط مختلف خواهند رفت. ضمن اینکه اعزام قاری و مفسر به جلسات خانگی را نیز در دستور کار داریم که ان شاءا... به همت واحد مبلغان سازمان رقم خواهد خورد.

سفر‌ه‌های وحدت

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه بر فرصت ماه مبارک برای ایجاد وحدت تأکید می‌کند و می‌گوید: سفره‌های افطاری وحدت عنوان برنامه ویژه‌ای است که برای مناطق و شهرستان‌های تلفیقی داریم. بناست ۸ تا ۱۰ سفره وحدت داشته باشیم که طی آن تعدادی از علمای شیعه و اهل سنت بر سر سفره افطاری می‌نشینند، سپس به تبادل نظر خواهند پرداخت.

قدردانی از خانه‌ها و مؤسسات قرآنی دیگر برنامه‌ای است که همتی فر از آن نام می‌برد و در تشریحش می‌گوید: ماه مبارک رمضان بهار قرآن است و جا دارد که در این ماه از فعالانی که در عرصه قرآن تلاش می‌کنند قدردانی شود؛ به همین منظور از برخی خانه‌ها و مؤسسات قرآنی که فعالیت بهتری داشتند در ماه مبارک رمضان قدردانی می‌شود.

یک تفسیر واحد برای استان

«تفسیر محوری» دیگر موضوعی است که او به آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: سازمان تبلیغات هرسال بر اساس شعار سال و بر اساس مقتضیات زمان ۳ سوره را خدمت نماینده محترم، ولی فقیه در استان پیشنهاد می‌دهد تا از میان آن‌ها یک سوره به عنوان «سوره محوری تفسیر کل استان» انتخاب شود. براین اساس محتوای تفسیری همه جلسات استان -در هرجا که باشد- متحد خواهد بود. او تأکید می‌کند که «این محتوا توسط واحد پژوهش و دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی آماده می‌شود و در اختیار مبلغان و مفسران جلسات قرآن قرارداده می‌شود.»

مدد هیئتی‌ها برای برنامه‌های رمضانی

او در ادامه به جذب مشارکت تشکل‌های مذهبی برای اجرای برنامه‌های رمضانی می‌پردازد و می‌گوید: همان طور که هیئت‌های مذهبی در محرم و صفر بسیار فعال هستند برخی نیز اعلام آمادگی کرده اند که در اجرای برنامه‌های رمضانی امسال مشارکت داشته باشند. دراین راستا ابتدا با تزیین وانت و صوت مناسب به همراه گروه‌های سرود و تواشیح برنامه استقبال از ماه مبارک رمضان را در مناطق مختلف شهر اجرا کردند و همچنین اعلام آمادگی کردند که جلسات قرآن را نیز به صورت هیئتی برگزار و مجالس خود را با تلاوت قرآن و جزءخوانی منور کنند.

در کنار این اقدامات به گفته معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی واحد رسانه این اداره کل هم با تهیه چند خودرو برنامه احکام روزه داری را در مناطق مختلف اجرا خواهد کرد که خروجی آن در ماه مبارک رمضان از شبکه استانی و ملی پخش خواهد شد. ضمن اینکه تهیه مستند‌های کوتاه از افطاری‌های ساده و جلسات قرآن خانگی فعال هم در دستور این واحد قرار گرفته است.

تعالی معنویت، پیشران گام دوم انقلاب

معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز ویژه برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و معارفی گسترده‌ای را برای زائران و مجاوران امام رضا (ع) تدارک دیده است.

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، در تشریح جزئیات این برنامه‌ها می‌گوید: این برنامه‌ها از روز جمعه ۱۲ فروردین با شعار «تعالی معنویت، پیشران گام دوم انقلاب» و با محوریت رواق امام خمینی (ره) شروع شده است. او با تأکید بر اینکه ویژه برنامه‌های معارفی مختلفی از جمله سخنرانی وعاظ برجسته کشوری در طول ماه مبارک رمضان پیش بینی شده است، اضافه می‌کند: هر روز بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در دهه اول، دهه دوم و دهه سوم به ترتیب حجت الاسلام سید محمود مدنی بجستانی، آیت ا ... کازرونی و حجت الاسلام محمد باقر فرزانه در حرم امام رئوف (ع) به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. به گفته معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ویژه برنامه معارفی دیگری برای شب‌های ماه مبارک رمضان با حضور سخنرانان حرم مطهر رضوی از جمله حجج اسلام راشد یزدی، ملکی، شریعتی تبار، حیدری کاشانی، واعظ شهیدی، اسلامی فر و فرازی نیا در بارگاه ملکوتی حضرت شمس الشموس (ع) برنامه ریزی شده است که بعد از نماز مغرب و عشا ساعت ۱۸ و ۴۰ دقیقه برگزار می‌شود.

«درس‌هایی از قرآن» و جلسات تفسیر

به گفته شریعتی نژاد یکی از ویژه برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی شاخص بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در شب‌های ماه مبارک رمضان برنامه «درس‌هایی از قرآن» است که با حضور حجت الاسلام قرائتی هر شب از ساعت ۲۱ آغاز می‌شود و به مدت یک ساعت ادامه دارد. او با بیان این مطلب که در ایام ماه میهمانی خدا هر روز بعد از نماز ظهر و عصر از ساعت ۱۳ در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد جلسه تفسیر قرآن کریم با حضور تولیت آستان قدس رضوی نیز برگزار می‌شود، خاطرنشان می‌کند: علاوه بر این مراسم مناجات خوانی شب‌های ماه مبارک از ساعت ۲۳ به مدت یک ساعت در این مکان نورانی اجرا می‌شود. همچنین هر شب از ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه به مدت ۴۰ دقیقه با نوای مداحان حرم مطهر رضوی در حرم مطهر دعای افتتاح قرائت خواهد شد.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی با تأکید بر اینکه هر ساله مراسم مناجات خوانی در شب‌های ماه مبارک رمضان با حضور مداحان برجسته کشورمان در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) با استقبال بی نظیر زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) برگزار می‌شود، امسال نیز محمود کریمی، مداح برجسته کشور، همانند سال‌های گذشته از ساعت ۲۴ در حرم به مناجات خوانی می‌پردازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->