کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید
سرخط خبرها

نمره قبولی زائران به مدیریت شهری مشهد

  • کد خبر: ۱۰۳۶۱۳
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
نمره قبولی زائران به مدیریت شهری مشهد
سرما و حضور انبوه مسافران باعث نشد خدمت‌رسانی به مهمانان مشهدالرضا(ع) دچار اختلال شود.

مهدی فرسنگی | شهرآرانیوز؛ پس از دو سال دوری از حضور نوروزی زائران، سرمای شدید روز‌های آغازین سال جدید از یک سو و حضور انبوه زائران بارگاه رضوی به اندازه‌ای بود که خیلی‌ها گمان می‌کردند مشهد بعد از وقفه دو ساله از پس این حضوربرنخواهد آمد و غافلگیر خواهد شد، اما مدیریت شهری مشهد با تمهیدات ویژه برای اسکان و رسیدگی به امور زائران، همانند ایام قبل از کرونا، به گواه رضایت زائران ثامن الحجج (ع) میزبان مناسبی برای حضور زائران بارگاه منور رضوی بود.

یکی از تمهیدات ویژه، در نظر گرفتن جای پارک برای خودرو‌های زائران در بافت پیرامون حرم رضوی بود، به گونه‌ای که طبق اعلام سیدخلیل منبتی، معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد، هزارو ۲۰۰ جای پارک جدید خودرو علاوه بر ۴ هزارو ۸۰۰ جای پارک فعلی در ایام نوروز برای منطقه ثامن در نظر گرفته شد.
از دیگر تمهیدات مدیریت شهری برای میزبانی از زائران در این ایام راه اندازی سامانه راهنمای زائر «میزبان» بود که به گفته حسین باغگلی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، درباره حل نیاز‌های اولیه زائران حضرت رضا (ع) است و با مراجعه به آدرس اینترنتی mizban.mashhad.ir زائران توانستند از اطلاعاتی همچون معرفی حرم مطهر و مکان‌های مذهبی، تلفن‌های ضروری، فهرست هتل ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمان پذیرها، مراکز راهنمای زائر و اطلاعات گردشگری مطلع شوند. علاوه بر آن نیز نقشه گردشگری مشهد در تیراژ ۱۸ هزار نسخه تدوین و بین زائران رضوی توزیع شد.

در آخرین روز سال گذشته، سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهد، از تمهیدات لازم شهرداری برای اسکان اضطراری ۲۰ هزار نفر از زائران خبر داده و گفته بود که تمام اماکن سرپوشیده باید در اختیار زائران قرار بگیرند و اگر مشکل رفع نشد، همه پارک‌ها در اختیار قرار گیرند. یک روز مانده به آخر سال نیز تابلو‌های اطلاع رسانی ایستگاه استقبال از زائر در فواصل ۲۰، ۱۰ و ۵ کیلومتری قبل از سه راه فردوسی نصب شده بود.

ضرورت ایجاد «مرکز کنترل و هدایت مرکزی زائران»

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد درباره تمهیدات و اقدامات مدیریت شهری مشهد برای اسکان و ارائه خدمات به زائران در ایام نوروز با بیان اینکه طبق روال همه ساله، سالن‌های بحران برای اسکان اضطراری زائران فراهم شده بود، افزود: باتوجه به شرایط برودت هوا در مشهد، این امکان از ساعت ۸ شب تا ۹ صبح در ۲۰ سالن فراهم شد.

علی نجفی در گفتگو با خبرنگار ما ادامه داد: با توجه به حضور انبوه زائران در مشهد، استاندار خراسان رضوی کار هماهنگی و مدیریت همه سازمان‌ها را به شهرداری محول کرد. تا قبل از آن بسیاری از زائران در حاشیه خیابان ها، زیرگذر حرم و در چادر اقامت کرده بودند و این اقدام باعث بروز مشکلات اجتماعی و مخاطراتی برای خود زائران می‌شد.

وی افزود: بعد از این تفویض اختیار، نیرو‌های سد معبر شهرداری به این امر وارد شدند و کار سامان دهی و اقامت زائران را آغاز کردند، به گونه‌ای که در بامداد ۲ فروردین دیگر هیچ چادر خوابی در معابر شهر حضور نداشت. وی در باره مراکز و اقامتگاه‌های زائران در این ایام نیز گفت: اولویت اول ما اقامتگاه‌های رسمی همانند اقامتگاه‌های بومی، هتل‌ها و ... بود. مرکز ۱۳۷ نیز به سرعت برای این کار بسیج شد و خودرو‌های گشت شهرداری و ماشین‌های آتش نشانی مجهز به بلندگو از زائران می‌خواستند که برای راهنمایی و اقامت خود، با ۱۳۷ تماس بگیرند.

به گفته قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد، مدارس به عنوان دومین اولویت، اقامت زائران در نظر گرفته شد، به گونه‌ای که در ابتدا ۶۰۰ مدرسه برای اسکان زائران در نظر گرفته شد، اما بعد از حضور انبوه زائران در مشهد، این تعداد به ۹۰۰ مدرسه افزایش یافت؛ ضمن اینکه آستان قدس تأمین فرش و شهرداری نیز تأمین موکت این مدارس را عهده دار شدند.

وی سومین اولویت درنظرگرفته شده برای اقامت زائران را تجهیز حسینیه ها، تکایا و مساجد اعلام کرد و افزود: پس از آن نیز تأمین امکانات برای ورزشگاه‌ها و بازگشایی سالن‌های بحران در دستور کار قرار گرفت.
نجفی افزود: برای فاز اول ۹ هزار نفر، فاز دوم ۷ هزار نفر و برای سومین فاز تا رسیدن به ۲۰ هزار نفر، ظرفیت در نظر گرفته شده بود؛ ضمن اینکه امکانات رایگان از قبیل استحمام نیز برای زائران در نظر گرفته شده بود.

۲۴ ساعته، پای کار اسکان زائران

محمدرضا غلامی، مسئول امور رفع سد معبر شهرداری مشهد، هم از بسیج ۲۲۰ نفر از کارکنان سد معبر شهرداری مشهد برای سامان دهی اسکان زائران در ایام نوروز خبر داد و به شهرآرا گفت: این تیم‌ها در قالب ۷۰ اکیپ خودرویی و موتوری کار شناسایی و راهنمایی زائران به نزدیک‌ترین محل‌های اقامت را انجام می‌دادند.

نجات فرزندم در سرمای شب عید

مسعود رحیمی که در ایام نوروز از اهواز به مشهد آمده بود، با نقل خاطره حضورش در مشهد در اولین ساعات پس از تحویل سال، به خبرنگار ما گفت: سال که تحویل شد به مشهد رسیدیم. برخلاف اهواز که هوای گرمی داشت، مشهد به شدت سرد بود. در خیابان شارستان توقف کردیم تا به اتفاق همسرم محلی برای اسکان پیدا کنیم. برای اینکه کودک سه ساله ام از گزند سرما در امان باشد، او را داخل بار ماشینم (که نیسان وانت است و سقفش را با چادر پوشانده بودیم) گذاشتیم و رفتیم.

او ادامه داد: حدود دو ساعت به دنبال مکانی برای اسکان گشتیم، اما محلی برای اسکان پیدا نکردیم. اتفاق بد این بود که به دلیل شلوغی بیش از حد خیابان‌ها و ناآشنایی ما با معابر اطراف حرم، محل پارک خودرویمان را هم پیدا نمی‌کردیم. همسرم بی قراری می‌کرد و من هم نگران بودم که شاید ماشینم به سرقت رفته باشد و به شدت برای وضعیت پسرم ناراحت بودم. دو ساعت تمام برای یافتن پسرم کوچه پس کوچه‌های شارستان را پیمودیم، اما خبری از پسرم و ماشینمان نبود. همسرم گریه می‌کرد و در اوج ناامیدی بودیم که ماشینمان را پیدا کردیم. یکی از مأموران شهرداری که بعدا متوجه شدیم از مأموران سد معبر و برای راهنمایی زائران به محل اسکان است، یک ساعت و نیم که در محل حضور داشته و حتی برای جلوگیری از سرماخوردگی پسرم، کاپشنش را به تن پسرم کرده بود. بعد هم ما را تا محل اسکان همراهی کرد.

از عصبانیت اول تا حلالیت آخر

آقای ازنایی همکه از لرستان به مشهد آمده بود به خبرنگار ما گفت: اولین روز نوروز با یک اتوبوس از اقوام و خویشان به مشهد آمدیم.
او ادامه می‌دهد: به مشهد که رسیدیم نصف روز در خیابان‌های شلوغ مشهد به دنبال محل اقامت بودیم، اما جایی پیدا نمی‌شد. بسیار کلافه بودیم. وقتی یکی از مأموران موتوری شهرداری در گشت خیابانی متوجه ما شد و خواست ما را راهنمایی کند، آن قدر از شرایط پیش آمده عصبانی بودیم که با سه چهار نفر از مردان همراه ما او را دوره کردیم و می‌خواستیم کتکش بزنیم. بنده خدا کلی توضیح داد تا متوجه شدیم نیتش خیر است و به دنبالش به راه افتادیم و در بولوار وحدت جایی را برای اقامت ما در نظر گرفت و توانستیم خستگی راه را از تن بیرون کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->