تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد
سرخط خبرها

میزبانی از زائران نوروز ۱۴۰۱ همراه با کرامت

  • کد خبر: ۱۰۳۹۳۱
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
میزبانی از زائران نوروز ۱۴۰۱ همراه با کرامت
با همراهی شورای اسلامی و مدیریت شهری مشهد برای خدمت به زائران رضوی، عید امسال کارنامه موفقی از خدمت رقم زده شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مشهد به برکت وجود مضجع منور امام رضا (ع) هرسال میزبان میلیون‌ها زائر و دل باخته اهل بیت (ع) است؛ زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک، به عشق زیارت ضامن آهو به مشهدالرضا (ع) سفر می‌کنند و اینک پس از دو سال محدودیت به دلیل شیوع ویروس کرونا و سلب توفیق زیارت، شاهد حضور میلیونی آن‌ها در مشهدمقدس بودیم و این حضور گسترده، نوروز متفاوتی را رقم زد؛ دل باختگانی که براساس آمار و ارقام، حضور آن‌ها تا مرز ۸ میلیون نفر رسید و براین اساس همه امکانات و ظرفیت‌های مشهدالرضا (ع) برای ارائه خدمات مطلوب به ایشان بسیج شدند تا میزبانی کرامتمندانه‌ای را رقم بزنند.

یکی از دستگاه‌های پررنگ و فعال در این موضوع، مدیریت شهری مشهد بود؛ دستگاهی که متولی اصلی ارائه خدمات حمل ونقل عمومی، نظافت و رفت وروب شهری، فضاآرایی و زیباسازی شهر و... است و حجم کاری آن در ایام اوج حضور زائر تا چهاربرابر افزایش یافت و از دوم فروردین براساس اقتضائات، متولی اسکان اضطراری زائران شد. اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز پیش از آغاز سال نو و ورود زائران به مشهد، بر لزوم ارائه خدمات مطلوب به زوار توسط شهرداری تأکید داشتند و برای رتق وفتق امور زائران، به نظارت میدانی در خدمات ارائه شده پرداختند.

افزایش ۵۰ درصدی جابه جایی مسافران در پایانه

دو تا از دستگاه‌های اصلی خدمت رسان ذیل شهرداری، سازمان‌های تاکسی رانی و اتوبوس رانی است. تاکسی رانان و اتوبوس رانان زحمت کش و خدومی که در همه روز‌های سال، شبانه روز مشغول ارائه خدمت به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی هستند؛ بنابراین بازدید از نحوه خدمات رسانی و عرض خداقوت به این قشر زحمت کش، از اولین برنامه‌های نوروزی اعضای شورای اسلامی شهر بود.

براساس آمار ثبت شده، در ایام نوروز امسال بیش از ۸۰۰ هزار مسافر در پایانه‌های مسافربری مشهد جابه جا شدند؛ آماری که نسبت به پارسال حدود ۵۰ درصد افزایش داشته و نشان دهنده افزایش حجم کار و سطح خدمات رسانی کارکنان و کارگران شهرداری مشهد در پایانه‌های مسافربری است.

این موضوع سبب شد تا اعضای شورای اسلامی شهر در پایانه مسافربری امام رضا (ع)، به عنوان پایانه اصلی مسافربری مشهد حاضر شوند و با اهدای گل به استقبال زائران رضوی بروند و از سوی دیگر، بر نحوه ارائه خدمات در پایانه مسافربری امام رضا (ع)، نظارت دقیق و میدانی داشته باشند و با گفت وگوی مستقیم و چهره به چهره با زائران، از مشکلات آنان آگاه شوند و برای رفع موانع، دستورات مقتضی را صادر کنند.

نظارت شورا بر خدمات نوروزی شهر

حضور چشمگیر زائران رضوی و سردشدن هوای مشهد در نخستین روز‌های سال نو سبب شد تا شهرداری مشهد براساس تصمیم ستاد استقبال از زائر و در کنار دستگاه‌های متولی، اسکان اضطراری بخشی از مسافران را عهده دار شود.

پس از این تصمیم بود که ظرفیت‌های شهرداری مانند کمپ غدیر، سوله‌های بحران، سالن‌های ورزشی و... نیز در نقاط مختلف شهر، در سریع‌ترین زمان ممکن آماده شد و به اسکان زائر اختصاص پیدا کرد. این همه نشان داد که مدیریت شهری برای مقابله با موج سرما در نوروز غافل گیر نشد و به گواه بسیاری از زائران خدمات رسانی نوروزی شهرداری مشهد مطلوب بود.

در این بین یکی از بخش‌های مهم و فعال شهرداری مشهد، مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ شهرداری بود؛ اپراتور‌هایی که با احترام، صبر و متانت، ساعت‌ها پاسخگوی زائرانی بودند که در هوای به نسبت سرد بهار مشهد، به دنبال سرپناهی گرم و با امکانات مناسب برای اسکان بودند؛ اقدامی جهادی که از چشم اعضای شورای اسلامی شهر پنهان نماند و در نوبت‌های مختلف با حضور در مرکز ۱۳۷، از زحمات و تلاش‌های کارکنان این مجموعه قدردانی و بر روند پاسخگویی به زائران نظارت و از طریق ارتباطات بین سازمانی، بر حل سریع معضلات اسکان زائران تأکید کردند.

تأکید بر میزبانی همراه با کرامت

فضاآرایی زیبا و ایجاد محیطی بانشاط و مفرح در شهر، میزبانی باکرامت در شأن و همراه با کسب رضایت حداکثری زائران، اصلی‌ترین تأکیدات اعضای شورای اسلامی شهر به مدیریت شهری بود و گام‌های اساسی و خوبی در این حوزه برداشته شد و خروجی و ثمره این تلاش‌های شبانه روزی در نقطه نقطه شهر، کاملا ملموس بود.

براساس همین وظیفه نظارتی، اعضای شورای اسلامی شهر از روز‌های آغازین سال نو، بازدید و سرکشی از حوزه‌ها و بخش‌های مختلف خدمات رسان شهرداری را در دستورکار قرار دادند.

تأکید شورای اسلامی شهر بر تعیین تکلیف حریم مشهد

یکی از نکات مهم در ایام نوروز امسال، سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به مشهد بود؛ سفری که دستاورد‌های ارزشمندی برای مشهدالرضا (ع) به همراه داشت.

در اولین گام سفر هیئت دولت، باغ ایرانی «ایوان سلام» با حضور سیدعزت ا... ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به بهره برداری رسید؛ اقدامی که با حمایت‌ها و تأکیدات اعضای شورای اسلامی شهر، با تلاش جهادی کارگران شهرداری و اهتمام مدیران، در سریع‌ترین زمان ممکن و پیش از آغاز سفر‌های نوروزی افتتاح شد و در اختیار زائران رضوی قرار گرفت.

دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در سفر هیئت دولت به مشهد که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار مشهد و وزیر کشور برگزار شد، افتتاح و بهره برداری از ۸۳ دستگاه اتوبوس نو و ۲۷ اتوبوس بازسازی شده و همچنین آغاز عملیات سازه و معماری فاز یک خط ۳ قطارشهری مشهد بود.

دیگر برنامه شاخص سفر رئیس جمهور همراه هیئت دولت به مشهد، برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان مشهد در سالن شهدای شهرداری بود؛ جلسه‌ای که با حضور وزیر کشور، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و مدیران شهرستان مشهد برگزار شد و در این جلسه، تصمیمات و مصوبات امیدبخشی برای زیرساخت‌های شهری مشهد اتخاذ شد.

در این جلسه، حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، به طرح مسائل و مشکلات مبتلابه مدیریت شهری پرداخت که تعیین تکلیف مرز بین شهرستان مشهد و بینالود از مهم‌ترین آن هاست. این بلاتکلیفی سبب شده است که محدوده اختلافی به پهنه‌ای بی طرف تبدیل شود و ساخت وساز‌هایی بدون نظارت شکل گیرد که معضلات جدی در آینده ایجاد خواهد کرد و اعضای شورای اسلامی شهر متفق القول بر حل این مسئله تأکید داشتند.

حمایت از پروژه جداسازی آب آشامیدنی از آب خام، کمک به پروژه ساخت زباله سوز، تعیین تکلیف زمین‌های دولتی، ارتقای سازمان فرهنگی واجتماعی شهرداری به معاونت، تبدیل وضعیت ایثارگران و تعیین تکلیف کوهستان پارک شادی با وساطت وزیر کشور، دیگر محور‌های سخنان اعضای شورای اسلامی شهر در جلسه با وزیر کشور بود و سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهد، نیز از هم سویی مدیریت شهری در این دوره با دولت در بحث ساخت مسکن ارزان‎قیمت خبرداد.

درمجموع باید اذعان کرد که اعضای شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری مشهد، در ایام نوروز به صورت شبانه روزی پای کار خدمت به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی بودند و تلاش کردند با سیاست گذاری منسجم، خاطره خوشی را برای زائران و مجاوران در نوروز مهدوی رقم بزنند.

پیگیری شورای اسلامی شهر مشهد برای ۲۰ هزار اسکان اضطراری

در موضوع اسکان اضطراری زائر، شهرداری مشهد با تأکیدات شورای اسلامی شهر، ۲۰ هزار محل اسکان را پیش بینی کرد. اعضای شورای اسلامی شهر براساس وظیفه ذاتی خود، بازدید‌های شبانه‌ای را از این مراکز در برنامه قرار دادند و در گفتگو با زائران و مسئولان اسکان، در جریان نحوه و کیفیت ارائه خدمات قرار گرفتند که رضایت بخش بود.

همچنین یکی از اقدامات نوروزی در مشهد، استقبال از بهار است؛ رویدادی با قدمت بیش از یک دهه که شهرداری مشهد پیشگام آن بوده و سپس دیگر شهر‌های کشور از پایتخت فرهنگی جهان اسلام الگوبرداری کرده اند.

استقبال از بهار ۱۴۰۱ مشهد به دلیل هم زمانی با نیمه شعبان، با محوریت «بهار مهدوی» در دستورکار شهرداری قرار گرفت و رنگ و بوی انتظار و مهدویت داشت و ویژه برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شد؛ از اجرای بیش از ۲۵ سرود و نمایش تا استفاده از ۱۸ میلیون بوته گل در شهر و به کارگیری المان‌های تعاملی، برای روح بخشی به آن‌ها و تعمیق ارتباط بین مخاطب و المان که با استقبال پرشور زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی نیز همراه شد.

المان‌های نوروزی از نظر کمی و کیفی با وسعت بسیار خوبی همراه بود؛ به نحوی که اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بازدید میدانی از این المان‌ها و برنامه‌های نوروزی را در همه ایام نوروز در دستورکار قرار دادند و ضمن گفتگو با زائران، در جریان سطح کیفی خدمات قرار گرفتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->