احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در کاشمر آغاز شد جزئیات فروش اینترنتی محصولات سایپا از دوشنبه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر نفت: ظرفیت تجارت ایران و روسیه فراتر از ارقام کنونی است ۱۰۰ درصد اراضی ملی و کشاورزی استان حدنگاری شد| شمارش معکوس برای تکمیل حدنگاری ۱۱ میلیون هکتار اراضی خراسان رضوی وزیر نفت وارد مسکو شد | پاک نژاد در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه شرکت می‌کند خاموشی در تابستان ۱۴۰۴ حتمی شد | اعمال سختگیرانه‌ترین تنبیه‌ها برای ادارات پرمصرف استان پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) احتمال سقوط قیمت طلا در پی مذاکرات آمریکا و چین زمان عرضه بنزین سوپر اعلام شد هشدار بانک مرکزی | واریز وجه در معاملات به حساب نفر سوم پولشویی است بهره‌برداری از ۲۹۶ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در خراسان رضوی | چشم‌انداز تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر در استان+ویدئو بررسی شرایط خرید ملک با موجودی ۳ تا ۵ میلیارد تومان در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول تفویض حداکثری اختیارات «ساتبا» به خراسان رضوی وصول بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده در خراسان رضوی معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی خبر داد: وجود ۱۴۰۰ طرح نیمه‌تمام در خراسان رضوی توقف فروش آرد به نانوایان آزادپز بورس وارد فاز احتیاط شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) سهمیه کالای همراه مسافر تا پایان فصل بهار ۱۴۰۴ تعیین شد صدور پروانه بهره‌برداری از ۶ معدن در غرب خراسان رضوی نرخ طلا در مشهد یک میلیون تومان ریزش کرد | افت ۱.۶ میلیونی قیمت سکه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی، قطب تولید انرژی پاک در کشور | ۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در استان ساخته می‌شود عشایر، ستون فقرات اقتصاد و امنیت خراسان رضوی تأکید استاندار خراسان رضوی و مشاور رئیس‌جمهور بر نقش‌آفرینی استان در پروژه‌های ملی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش نرخ دلار و طلا تورم فروردین ۱۴۰۴ رکورد ۱۷ ماه اخیر را شکست شرایط بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد تأمین بیش از ۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال سهم ورزش‌های همگانی خراسان رضوی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده تهران- مشهد؛ دارای بالاترین آمار جابه‌جایی مسافر در فرودگاه‌های کشور طی اسفند ۱۴۰۳
سرخط خبرها

چقدر هزینه برای تفریح «یارانه معیشتی» را حذف می کند؟

  • کد خبر: ۱۰۴۳۹
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
چقدر هزینه برای تفریح «یارانه معیشتی» را حذف می کند؟
هزینه سالانه دهک‌های هشتم، نهم و دهم در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۵۱.۴ میلیون تومان، ۶۸.۸ میلیون تومان و ۱۳۰.۶ میلیون تومان بوده است؛ یعنی ماهانه در سال ۱۳۹۶ هزینه این دهک‌ها به ترتیب ۴.۲ میلیون تومان، ۵.۷ میلیون تومان و ۱۱ میلیون تومان بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از واریز مرحله اول دولت سامانه ای با شماره *۶۳۶۹# را معرفی کرد تا معترضین به حذف یارانه های معیشتی به این سامانه کد ملی خود را جهت بررسی ارسال کنند. حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی طی مصاحبه ای گفت: ۵.۴ میلیون سرپرست خانوار به دریافت نکردن یارانه بنزین اعتراض کرده اند.

بیشتر معترضین اعتقاد دارند که دولت به اشتباه نام آن ها را از فهرست یارانه بگیران معیشتی حذف کرده است و آن ها جزء سه دهک بالای جامعه نیستند! اما دولت چه ملاک هایی برای حذف افراد از صف یارانه بگیران معیشتی در نظر گرفت؟

طبق آنچه توسط حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی عنوان شد، دولت هفت ملاک را برای جداسازی سه دهک هشتم، نهم و دهم از باقی دهک ها و حذف یارانه معیشتی آن ها در نظر گرفت. این ملاک ها عبارت بودند از:

شاخص اول: اعضای خانواده دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان باشند یا خانواری که دارای دو واحد ملکی باشد!

شاخص دوم: خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلان‌شهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد.

شاخص سوم: خانوارهایی که دارای خودروی سواری بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودروی عمومی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند.

شاخص چهارم: کارفرمایانی که سه یا بیش از سه بیمه پرداز داشته باشند.

شاخص پنجم: خانواری که سه سفر خارجی غیرزیارتی داشته باشد.

شاخص ششم: گیرندگان تسهیلات بانکی با ارزش بیش از سه میلیارد ریال.

شاخص هفتم: مجموع درآمدهای اعضای خانوار برای خانوار یک نفره چهار میلیون، خانوار دو نفره پنج میلیون تومان، خانوار سه نفره ۶ میلیون تومان، چهار نفره هفت میلیون تومان و خانوار پنج نفره و بیشتر هم هشت میلیون است.

همان گونه که ملاحظه می شود، ملاک های در نظر گرفته شده توسط دولت برای شناسایی دهک های بالای جامعه، ملاک های درآمدی است و می توان این گونه اظهار کرد که دولت برای دهک بندی خانوارهای جامعه از دهک بندی درآمدی استفاده کرده است، حال آنکه تا قبل از اجرای این طرح، دولت به دنبال آن بود تا خانوارها را بر اساس هزینه ها دهک بندی نماید. حسین میرزایی طی مصاحبه ای در همین رابطه گفته بود: گفتیم درآمد را کاری نداریم، روی هزینه‌ها متمرکز هستیم.

حالا پرسش این است که اگر دولت خانوارها را بر اساس هزینه ها دهک بندی می کرد، مشخصات خانوارهای حاضر در دهک های هشتم، نهم و دهم چه بود؟

برای بررسی ویژگی های هزینه ای سه دهک درآمدی بالای جامعه باید از گزارش های بودجه خانوارها که سالانه منتشر می شود کمک گرفت. متاسفانه آمارهای بودجه خانوارها در سال ۱۳۹۷ هنوز کامل منتشر نشده است اما می توان از آمارهای سال ۱۳۹۶ کمک گرفت.

هزینه سالانه دهک‌های هشتم، نهم و دهم در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۵۱.۴ میلیون تومان، ۶۸.۸ میلیون تومان و ۱۳۰.۶ میلیون تومان بوده است. یعنی به صورت ماهانه در سال ۱۳۹۶ هزینه این دهک‌ها به ترتیب ۴.۲ میلیون تومان، ۵.۷ میلیون تومان و ۱۱ میلیون تومان بوده است.

همان گونه که از جدول زیر ملاحظه می‌گردد میزان هزینه‌ای که این سه دهک برای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال ۱۳۹۶ پرداخت کرده اند به ترتیب ۱۳.۲ میلیون تومان، ۱۶.۲ میلیون تومان و ۲۱.۸ میلیون تومان بوده است.

همچنین میزان هزینه سالانه این دهک‌ها برای تفریح و امور فرهنگی به ترتیب برای دهک‌های هشتم، نهم و دهم، حدود یک میلیون تومان، ۱.۵ میلیون تومان و ۳ میلیون تومان بوده است. سایر ویژگی‌های هزینه‌ای این سه دهک را در جدول زیر ملاحظه می‌کنید.

خانوارهایی که حالا حذف شدگان از صف یارانه بگیران معیشتی می‌توانند وضعیت هزینه‌های سالانه خود در بخش‌های مختلف در سال ۱۳۹۶ را با جدول بالا مقایسه کنند و ببینند آیا در دهک‌های هشتم، نهم و دهم جامعه قرار دارند یا خیر.

پرسش دیگر این است که چرا دولت بر خلاف آنچه قبلاً اعلام کرده بود، برای دهک بندی از هزینه‌ها استفاده نکرد و به دنبال دهک بندی از طریق درآمد‌ها رفت؟

هر چند به نظر می‌رسد دهک بندی خانوار‌ها از طریق هزینه‌ها منطقی‌تر است، دولت به دلیل آنکه اطلاعات جامعی در مورد میزان هزینه کرد خانوار‌ها در بخش‌های مختلف در یک سال نداشت، بنابراین نمی‌توانست آن‌ها را بر اساس هزینه‌ها به صورت دقیق دهک بندی کند. به همین منظور سعی کرد تا از طریق اسناد و مدارکی که دارد، از جمله سند‌های ملکی، حساب‌های بانکی و وام‌های دریافتی توسط افراد، حقوق‌های دریافتی افراد، سند‌های مربوط به خودرو‌هایی که به نام فرد می‌باشد، سفر‌های خارجی که فرد در یک سال رفته است و ... دهک بندی خانوار‌ها را انجام دهد.

در این حالت، علاوه بر مزیتی که دولت در زمینه در اختیار داشتن اطلاعات داشت، مسئولیت پاسخگویی را از روی دوش خود برداشته و بر دوش تک تک افراد حذف شده از صف یارانه بگیران معیشتی قرار می‌داد. حالا فرد معترض به حذف باید در صورت اعتراض به حذف ثابت کند که تمکن مالی وی به آن اندازه نیست که در دهک‌های هشتم، نهم و یا دهم جامعه قرار بگیرد و به دولت اجازه کنکاش در دارایی‌های خود از جمله حساب‌های بانکی را جهت اثبات حرف خود بدهد!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->