پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

چقدر هزینه برای تفریح «یارانه معیشتی» را حذف می کند؟

  • کد خبر: ۱۰۴۳۹
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
چقدر هزینه برای تفریح «یارانه معیشتی» را حذف می کند؟
هزینه سالانه دهک‌های هشتم، نهم و دهم در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۵۱.۴ میلیون تومان، ۶۸.۸ میلیون تومان و ۱۳۰.۶ میلیون تومان بوده است؛ یعنی ماهانه در سال ۱۳۹۶ هزینه این دهک‌ها به ترتیب ۴.۲ میلیون تومان، ۵.۷ میلیون تومان و ۱۱ میلیون تومان بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از واریز مرحله اول دولت سامانه ای با شماره *۶۳۶۹# را معرفی کرد تا معترضین به حذف یارانه های معیشتی به این سامانه کد ملی خود را جهت بررسی ارسال کنند. حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی طی مصاحبه ای گفت: ۵.۴ میلیون سرپرست خانوار به دریافت نکردن یارانه بنزین اعتراض کرده اند.

بیشتر معترضین اعتقاد دارند که دولت به اشتباه نام آن ها را از فهرست یارانه بگیران معیشتی حذف کرده است و آن ها جزء سه دهک بالای جامعه نیستند! اما دولت چه ملاک هایی برای حذف افراد از صف یارانه بگیران معیشتی در نظر گرفت؟

طبق آنچه توسط حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی عنوان شد، دولت هفت ملاک را برای جداسازی سه دهک هشتم، نهم و دهم از باقی دهک ها و حذف یارانه معیشتی آن ها در نظر گرفت. این ملاک ها عبارت بودند از:

شاخص اول: اعضای خانواده دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان باشند یا خانواری که دارای دو واحد ملکی باشد!

شاخص دوم: خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلان‌شهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد.

شاخص سوم: خانوارهایی که دارای خودروی سواری بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودروی عمومی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند.

شاخص چهارم: کارفرمایانی که سه یا بیش از سه بیمه پرداز داشته باشند.

شاخص پنجم: خانواری که سه سفر خارجی غیرزیارتی داشته باشد.

شاخص ششم: گیرندگان تسهیلات بانکی با ارزش بیش از سه میلیارد ریال.

شاخص هفتم: مجموع درآمدهای اعضای خانوار برای خانوار یک نفره چهار میلیون، خانوار دو نفره پنج میلیون تومان، خانوار سه نفره ۶ میلیون تومان، چهار نفره هفت میلیون تومان و خانوار پنج نفره و بیشتر هم هشت میلیون است.

همان گونه که ملاحظه می شود، ملاک های در نظر گرفته شده توسط دولت برای شناسایی دهک های بالای جامعه، ملاک های درآمدی است و می توان این گونه اظهار کرد که دولت برای دهک بندی خانوارهای جامعه از دهک بندی درآمدی استفاده کرده است، حال آنکه تا قبل از اجرای این طرح، دولت به دنبال آن بود تا خانوارها را بر اساس هزینه ها دهک بندی نماید. حسین میرزایی طی مصاحبه ای در همین رابطه گفته بود: گفتیم درآمد را کاری نداریم، روی هزینه‌ها متمرکز هستیم.

حالا پرسش این است که اگر دولت خانوارها را بر اساس هزینه ها دهک بندی می کرد، مشخصات خانوارهای حاضر در دهک های هشتم، نهم و دهم چه بود؟

برای بررسی ویژگی های هزینه ای سه دهک درآمدی بالای جامعه باید از گزارش های بودجه خانوارها که سالانه منتشر می شود کمک گرفت. متاسفانه آمارهای بودجه خانوارها در سال ۱۳۹۷ هنوز کامل منتشر نشده است اما می توان از آمارهای سال ۱۳۹۶ کمک گرفت.

هزینه سالانه دهک‌های هشتم، نهم و دهم در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۵۱.۴ میلیون تومان، ۶۸.۸ میلیون تومان و ۱۳۰.۶ میلیون تومان بوده است. یعنی به صورت ماهانه در سال ۱۳۹۶ هزینه این دهک‌ها به ترتیب ۴.۲ میلیون تومان، ۵.۷ میلیون تومان و ۱۱ میلیون تومان بوده است.

همان گونه که از جدول زیر ملاحظه می‌گردد میزان هزینه‌ای که این سه دهک برای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال ۱۳۹۶ پرداخت کرده اند به ترتیب ۱۳.۲ میلیون تومان، ۱۶.۲ میلیون تومان و ۲۱.۸ میلیون تومان بوده است.

همچنین میزان هزینه سالانه این دهک‌ها برای تفریح و امور فرهنگی به ترتیب برای دهک‌های هشتم، نهم و دهم، حدود یک میلیون تومان، ۱.۵ میلیون تومان و ۳ میلیون تومان بوده است. سایر ویژگی‌های هزینه‌ای این سه دهک را در جدول زیر ملاحظه می‌کنید.

خانوارهایی که حالا حذف شدگان از صف یارانه بگیران معیشتی می‌توانند وضعیت هزینه‌های سالانه خود در بخش‌های مختلف در سال ۱۳۹۶ را با جدول بالا مقایسه کنند و ببینند آیا در دهک‌های هشتم، نهم و دهم جامعه قرار دارند یا خیر.

پرسش دیگر این است که چرا دولت بر خلاف آنچه قبلاً اعلام کرده بود، برای دهک بندی از هزینه‌ها استفاده نکرد و به دنبال دهک بندی از طریق درآمد‌ها رفت؟

هر چند به نظر می‌رسد دهک بندی خانوار‌ها از طریق هزینه‌ها منطقی‌تر است، دولت به دلیل آنکه اطلاعات جامعی در مورد میزان هزینه کرد خانوار‌ها در بخش‌های مختلف در یک سال نداشت، بنابراین نمی‌توانست آن‌ها را بر اساس هزینه‌ها به صورت دقیق دهک بندی کند. به همین منظور سعی کرد تا از طریق اسناد و مدارکی که دارد، از جمله سند‌های ملکی، حساب‌های بانکی و وام‌های دریافتی توسط افراد، حقوق‌های دریافتی افراد، سند‌های مربوط به خودرو‌هایی که به نام فرد می‌باشد، سفر‌های خارجی که فرد در یک سال رفته است و ... دهک بندی خانوار‌ها را انجام دهد.

در این حالت، علاوه بر مزیتی که دولت در زمینه در اختیار داشتن اطلاعات داشت، مسئولیت پاسخگویی را از روی دوش خود برداشته و بر دوش تک تک افراد حذف شده از صف یارانه بگیران معیشتی قرار می‌داد. حالا فرد معترض به حذف باید در صورت اعتراض به حذف ثابت کند که تمکن مالی وی به آن اندازه نیست که در دهک‌های هشتم، نهم و یا دهم جامعه قرار بگیرد و به دولت اجازه کنکاش در دارایی‌های خود از جمله حساب‌های بانکی را جهت اثبات حرف خود بدهد!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->