سرخط خبرها

وقتی بادها صدای یوسف سرکوهی را برمی‌دارند و تا دور‌ها می‌برند + فیلم

  • کد خبر: ۱۰۴۴۴۳
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
وقتی بادها صدای یوسف سرکوهی را برمی‌دارند و تا دور‌ها می‌برند + فیلم
یوسف سرکوهی یکی از نوجوان‌هایی است که موسیقی مقامی را جدی گرفته است و من صدایش را دوست دارم، برای همین یکی از روز‌های همین‌سالی که گذشت و خاطره شد، سر از خانه‌ آن‌ها در حاشیه شهر مشهد در شهرک شهید رجایی و کوچه‌های حُر درآوردم.

عباسعلی سپاهی یونسی | روزنامه‌نگار و محقق موسیقی - من عاشق صدا‌هایی هستم که جانم را روشن می‌کنند و کاری می‌کنند که دمی بیاسایم ز دنیا و شر و شورش و بعید نیست در آن لحظات صورتم خیس شود و با صدای خواننده‌ یا زخمه‌ نوازننده‌ای بال گرفته باشم.

در چند سال اخیر بیشتر از هر وقتی، دلمشغولی‌ام یافتن و شنیدن صدا‌های ناب و اصیل است. برایم هم فرقی ندارد صاحب صدا استاد حاج محمد طاحونی نود و چند ساله در روستای کسرینه کاشمر باشد یا امیرحسام لعل‌پور ۹ ساله در روستایی در تربت جام. مهم شنیدن است و کمک به نگه‌داری روشنایی چراغ این موسیقی ارزشمند.

یوسف سرکوهی هم یکی از نوجوان‌هایی است که موسیقی مقامی را جدی گرفته است و من صدایش را دوست دارم، برای همین یکی از روز‌های همین‌سالی که گذشت و خاطره شد، سر از خانه‌ آن‌ها در حاشیه شهر مشهد در شهرک شهید رجایی و کوچه‌های حُر درآوردم. پیشنهادم این بود که ضبط -با امکانات کم من- در بیرون از خانه انجام شود. نیم‌ساعت بعد رسیده بودیم به کلبه‌ای خشتی در زمین‌های کشاورزی حاشیه مشهد. چه بادی هم می‌آمد! اما ما هم کار خودمان را کردیم، آن‌هم در حالی که یوسف می‌گفت باد آن قدر شدید است که خوب نمی‌توانم دوتارم را کوک کنم. کیف کردم وقتی یوسف خواند و ابر‌های بالای سرمان حالمان را بیشتر خوش کردند که انگار آمده بودند تا صدای یوسف را بشنوند. اصلا شاید باد هم همه‌ تلاشش را می‌کرد تا بتواند صدای یوسف را بردارد و تا دور‌ها ببرد، اما ما به غلط فکر می‌کردیم باد مزاحم کار ماست! بیست فروردین یوسف در برنامه «عصر جدید» خواند، خوب هم خواند. آن‌قدر که گوشه چشمم‌ تر شد که انتظار از او همین بود.

یوسف استعدادی شگفت در موسیقی مقامی ماست. او نوجوانی است که در حاشیه این شهر زندگی می‌کند که می‌دانم حاشیه چه رنج‌هایی دارد، اما تلاش می‌کند تا صدایش در حاشیه شهر نماند، همان‌طور که بیستم فروردین میلیون‌ها نفر صدایش را شنیدند و لذت بردند. امیدوارم یوسف میراث‌دار خوب اساتیدی باشد که هر کدامشان نامی بلند در موسیقی مقامی این خاکند و باید این را فراموش نکرد که او از پی بزرگانی همچون ذوالفقار عسکریان، غلامحسین غفاری، کریم کریمی، عبدالله امینی، غلامعلی پورعطایی، ابراهیم شریف‌زاده، عبدالعزیز احمدی، جبار رحمتی، مولا جمشیدی، غلام رسول صوفی و ... آمده است.  امیدوارم شاگردی کند و درست و به اسلوب یاد بگیر و مهم‌تر از همه درس‌خواندن را رها نکند، چون خواننده و نوازنده باسواد، نسبت به خواننده و نوازنده‌ای که از سواد محروم است امتیازاتی دارد که می‌تواند به پیشرفت کارش کمک کند.

 
 
ویدئوها از صفحه عباسعلی سپاهی یونسی
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->