علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

توصیه‌هایی برای روزه داری

  • کد خبر: ۱۰۴۴۹۵
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
توصیه‌هایی برای روزه داری
حجت الاسلام مرتضی میرصالحی - کارشناس تغذیه و طب سنتی

به گزارش شهرآرانیوز؛ برای روزه داری مطلوب همراه با قوت، کیفیت و نوع غذا در افطار و سحر مهم است. فراموش نکنید در فصل بهار روزه می‌گیرید. پس برنامه غذایی تان را هم باید با این فصل از سال منطبق کنید. بهترین توصیه، مصرف غذا‌های آب دار است. از آنجا که در این فصل، فاصله وعده غذایی افطار تا سحر کوتاه است، باید این زمان را طوری تقسیم بندی کرد که بتوانیم غذای سبک را در افطار و غذای سنگین را در سحر بخوریم.

نباید هر دو وعده سبک یا سنگین باشد و بهتر است که افطار سبک و مقوی باشد. به دلیل اینکه مزاج روزه گرم و خشک است، اگر بدن با تولید صفرا به آب نیاز پیدا کرد، باید فرصت داشته باشیم آب بنوشیم و سطح صفرا را کم کنیم. پس از افطار تا سحر و زمان سحر غذایی با طبع معتدل همراه با غذای گرم، ماست یا ترشی میل شود تا تشنگی ایجاد نکند.

حتما افطار غذا‌های سبک میل شود تا بتوان سحر غذا تناول کرد، زیرا اگر سحری میل نشود، بدن دچار ضعف عمومی می‌شود. در روایات نیز مطرح شده است که غذای سحر موجب قوت بدن است. اما زیاده روی نکنید.

زیادخوردن در روز‌های معمولی سال خوب نیست، چه برسد به ماه رمضان که سیستم گوارشی بدن ساعت‌هایی را بدون موادغذایی می‌گذراند. اگر فکر می‌کنید هرچه بیشتر بخورید، دیر‌تر گرسنه تان می‌شود، اشتباه می‌کنید. در خوردن وعده سحر و افطار باید اعتدال رعایت شود. غذا و آب را به اندازه‌ای بخورید که بدنتان نیاز دارد.

با رعایت نکاتی مانند رعایت قدرت هضم، رعایت عادت‌های غذایی و داشتن نشاط پس از غذاخوردن و خوردن وعده‌های سحر و افطار باعث سلامت معده و بدن، رشد بیشتر عقل و سبکی بیشتر جسمتان می‌شوید. متناسب با مزاج بخورید. غذای مناسب برای ماه رمضان و درست آشامیدن در همه حال توصیه می‌شود و در ماه مبارک رمضان به ویژه در روز‌های بلند و گرم سال، اهمیت بیشتری دارد.

دقت کنید از غذا‌هایی استفاده کنید که با مزاجتان متناسب است. برای شروع نخست سراغ غذای لطیف و سبک‌تر بروید. هرگز قبل و بعد از غذا یا بین غذا آب ننوشید. غذایتان را خوب بجوید و پرخوری نکنید و همه چیز باهم نخورید.

غذای مناسب برای ماه رمضان

غذا‌های با طبع گرم را می‌توان هنگام افطار و شام استفاده کرد. با چند خرما و آب نیم گرم شروع کنیم. پس از بیست دقیقه غذایی سبک مانند سوپ، شله زرد، فرنی یا شیربرنج بخورید. اگر معده مرطوبی دارید، روی آن‌ها کمی دارچین و سیاه دانه بریزید. بد نیست برای تقویت دهانه معده، همراه با فرنی، شله زرد یا شیر برنجتان کمی مربا بخورید.

البته شاید برای کسانی که گرمی و خشکی زیادی در معده دارند، سوپ جو همراه با آلوبخارا مناسب‌تر باشد. البته به شرطی که در آن قارچ نریزند. برای گرم مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده هستند، مثلا احساس سوزش یا درد گزنده‌ای سر معده دارند، دهانشان خیلی بدبوست، تحریک پذیر و عصبی شده اند، شربت سکنجبین ولرم در شروع کار بسیار مفید است تا معده را از صفرا بشوید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->