«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

روزه و روزه‌داری از نگاه طب سنتی

  • کد خبر: ۱۰۳۵۹۳
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
روزه و روزه‌داری از نگاه طب سنتی
دکتر زهرا نقیبی - متخصص طب‌سنتی

افزون بر دستاورد‌های معنوی که ماه مبارک رمضان برای بهتر شدن حال دلمان دارد، نظم در غذا خوردن و زمان خوابیدن هم آثار مثبتی بر سلامت جسمانی‌مان دارد که اگر همراه با رعایت چند نکته مهم باشد، می‌تواند سلامت جسم و روان را باهم تضمین کند.

نکته اول: خوردن سحری و افطاری هر دو واجب است، ولی باید از پرخوری و درهم‌خوری به‌شدت پرهیز کرد. از آنجایی که این روز‌ها فاصله افطار تا سحر بسیار کوتاه است، توصیه می‌شود وعده‌های غذایی همان دو وعده افطار و سحر باشد و شام میل نشود. افطاری هم سبک باشد و تا هنگام سحر هضم شود، چون یکی از اصول حفظ تندرستی این است که قبل از گرسنگی و هضم کامل غذایی که در وعده قبل مصرف کرده‌ایم، غذای دیگری مصرف نکنیم.

نکته دوم: افطار باید با یک نوشیدنی گرم و شیرین باز و غذای اصلی با فاصله نیم‌ساعت پس از پیش غذا خورده شود.

نکته سوم: در روز‌های روزه‌داری باید تعادل و تنوع درغذا را رعایت و از همه گروه‌های غذایی به میزان کافی استفاده کرد. هم‌چنین از مصرف بی‌رویه مواد قندی، نوشیدنی‌های شیرین و مواد چرب و سرخ‌شده و شور پرهیز کرد، چون این خوراکی‌ها سبب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن و چاقی می‌شود.

نکته چهارم: در فاصله بین افطار تا سحر باید به میزان لازم نوشیدنی مصرف کرد. بهتر است آب‌رسانی به بدن عمقی باشد. برای این منظور شربت خاکشیر، تخم شربتی، اسفرزه و تخم ریحان به همراه کمی آب‌لیموی تازه یا شربت سکنجبین و در وعده سحر نیز مصرف سبزی و صیفی‌جات توصیه می‌شود. این مواد حاوی آب هستند و از تشنگی در طول روز و ایجاد یبوست جلوگیری می‌کنند. مصرف چای غلیظ و پررنگ نیز به علت ادرارآور بودن، به‌ویژه در سحر توصیه نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->