گفت‌وگوی تلفنیِ وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتیِ اسرائیلیِ توقیف‌شده کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم بلینکن برای گفتگو درباره رفح و اسرای صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
سرخط خبرها

شفافیت در دستور کار بهارستان

  • کد خبر: ۱۰۴۸۷۷
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
شفافیت در دستور کار بهارستان
طرح شفافیت با بیش از ۱۹۰ امضا به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شده است و در این طرح جدید که با تغییراتی نسبت به طرح گذشته همراه بوده، «شفافیت» فقط به مجلس مربوط نمی‌شود و قوای سه گانه و شورا‌ها را هم دربرمی گیرد.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ اولین بار در سال ۱۳۹۶ و مجلس دهم بود که موضوع شفافیت با محور شفافیت آرای نمایندگان در مجلس مطرح شد، اما به سرانجامی نرسید. درواقع نمایندگان مجلس پس از اینکه در سال ۱۳۹۷، به یک فوریت طرح مذکور رأی منفی دادند، اظهار کردند که آرای همه نهاد‌های تصمیم گیر باید شفاف شود. عمر مجلس دهم به تعیین تکلیف طرح شفافیت نرسید و حالا مجلس یازدهم طرح شفافیتی را «برای همه دستگاه‌های کشور» روی میز گذاشته است.

تصمیم همه نهاد‌ها باید شفاف شود

احمدحسین فلاحی، نماینده همدان در مجلس، دراین باره بیان کرد: نمایندگان مجلس در این طرح می‌خواهند تصمیم‌های همه نهاد‌ها به جز موارد امنیتی و نظامی شفاف شود. بر اساس این طرح، شفافیت فقط به «آرای نمایندگان» محدود نمی‌شود.

«شفافیت» مطالبه جدی مردم است

احمد آزادی خواه، نمایندم مردم ملایر، با اشاره به این طرح بیان کرد: طرح شفافیت قوای سه گانه و سایر نهاد‌ها با بیش از ۱۹۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است و براساس آن، همه دستگاه‌های اجرایی مشمول شفافیت می‌شوند. همچنین علاوه بر قوه مقننه، عملکرد قوای مجریه و قضائیه نیز براساس این طرح باید شفاف شود. نهاد‌های عمومی غیر دولتی، همه شورا‌ها از جمله شورای شهر، شورای روستا، شورای عالی استان ها، شرکت‌های دولتی و... شفاف می‌شوند. موضوع شفافیت، از مطالبات جدی مردم از مجلس یازدهم است. قبل از تدوین طرح شفافیت قوای سه گانه، طرح شفافیت آرا در دستور کار مجلس بود که متأسفانه روند تصویب آن بسیار طولانی شده است.

وی افزود: برخی از نمایندگان، انتقاداتی به طرح شفافیت آرا داشتند و ازآنجایی که مسئولان نظام، فقط نمایندگان مجلس نیستند و عملکرد نیز صرفا در آرا خلاصه نمی‌شود، به دنبال تدوین طرحی جامع رفتیم که همه ارکان نظام و دستگاه‌های اجرایی، شامل فرایند شفافیت شوند و شفافیتشان برای مردم محرز شود.

هنوز طرح اعلام وصول نشده است

حجت ا... فیروزی، نماینده فسا، نیز درباره اعلام وصول شدن این طرح از سوی هیئت رئیسه بیان کرد: هنوز این طرح از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول نشده است و پس از آنکه اعلام وصول شد، بررسی می‌شود تا آماده بررسی در صحن مجلس شود.

طرح قبلی مجلس موسوم به طرح شفافیت آرای نمایندگان فقط درباره شفافیت مجلس شورای اسلامی بود، اما طرح شفافیت قوای سه گانه دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی غیردولتی شفافیت را به سایر دستگاه‌ها تعمیم می‌دهد.

وی گفت: مطابق با طرح مذکور علاوه بر مجلس، همه دستگاه‌های اجرایی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهرداری ها، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی باید مصوبات خود را به صورت شفاف اعلام کنند و مردم باید به آن دسترسی داشته باشند.

«شفافیت» به دیگر ارکان کشور می‌رود

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره دامنه شمول این طرح بیان کرد: یکی از اهداف این طرح این بود که نحوه تصمیمات و اقدامات در صحن علنی و رویکرد تصمیم گیری نمایندگان را در اختیار عموم مردم قرار دهد. نکته مهم این طرح، این است که مجموعه عملکرد، فعالیت‌ها و تصمیمات نمایندگان به طور شفاف به مردم ارائه شود.

وی ادامه داد: هدف گذاری نمایندگان این بود که شفافیت از مجلس به عنوان یکی از ارکان مهم نظام شروع شود؛ طبیعتا به استناد و اجرای این قانون در مجلس می‌توانیم بعد‌ها شفافیت را در دیگر دستگاه‌ها توسعه دهیم. آغاز شفافیت از مجلس، قوت‌ها و ضعف‌های طرح را نیز مشخص خواهد کرد. با ملاحظات قانون اساسی می‌توان این قانون را برای دستگاه‌های دیگر نیز نوشت، اما مجلس برای اجرای شفافیت در کشور، این اقدام را از خود آغاز کرده است.

این نماینده مجلس افزود: وقتی در مرحله اول، طرح شفافیت به صحن آمد، اشکالاتی داشت و برخی نمایندگان نیز دغدغه‌هایی داشتند؛ البته مخالفانی که درباره آن صحبت کردند، با اصل طرح مخالف نبودند و دغدغه‌های خود را بیان کردند؛ بنابراین طرح برای بررسی مجدد به کمیسیون بازگشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->