کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

تمرین بندگی

  • کد خبر: ۱۰۵۰۶۵
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
تمرین بندگی
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدجواد نظافت - مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) و مؤلف

به گزارش شهرآرانیوز؛ ماه رمضان برای همه ابعاد اسلام تکلیف دارد و زندگی را جهت می‌دهد و امیرمؤمنان (ع) تجلی بندگی خداست. در واقع، ماه رمضان ماه تمرین بندگی در فضایی آرام است. خدا در این ماه با محدود کردن شیاطین کاری کرده است که آتش و هجوم آن‌ها کمتر شود. البته از نظر درون هم در مواجهه با نفس اماره که به‌شدت ما را اذیت می‌کند با دستور روزه گرفتن به کمک ما آمده است تا این بعد آدم هم آرام شود؛ بنابراین در ماه ضیافت خدا، این فضای آرام برای پیشروی و تمرین مهیاست.

یکی از توفیق‌های ماه رمضان خواندن نماز صبح در اول وقت است که بیشتر افراد این موفقیت را در ماه‌های دیگر ندارند. علت این مسئله هم آن است که شیطان بعد از این ماه آزاد می‌شود. یعنی بعد از ماه رمضان کار سخت می‌شود و به همین خاطر، اگر کسی بار خودش را بست و تمرین کرد و ملکه تقوا در او نمود یافت و اراده‌اش تقویت شد، همان را ادامه می‌دهد وگرنه کار بسیار سخت می‌شود.

تقوا، ملاک انسانیت

نکته دیگر این است که خدا روزه را واجب کرد به این امید که انسان به درجه تقوا برسد، زیرا اگر به این موقعیت نرسد، از انسانیت دور است.

امیرمؤمنان (ع) تقوا را مانند مهار می‌داند. یعنی انسانی که بعد عقلانی و حیوانی دارد، با مهار تقوا، بعد حیوانی‌اش را کنترل و در نهایت به صورتی آرام به بهشت وارد می‌کند.

با این توصیف، ماه رمضان به ما کمک می‌کند انسانیت خود را پیدا کنیم. خدا نیز به کمک ما آمده است، زیرا اگر تقوا نباشد، فرد انسانیت، سعادت و آخرت نخواهد داشت.

لذت در بندگی خداست

انسان به دنبال تنوع است. به همین علت، با لذت‌های دنیا آرام نمی‌شود، زیرا ما برای بهشت آفریده شده‌ایم و از لذت‌های دنیوی سیر نمی‌شویم. به عبارتی، وقتی چیز دیگری را طلب می‌کنم و می‌خواهیم، یعنی آن خواسته هست و انسان می‌تواند لذت‌هایی ببرد که فوق تصورش باشد. البته باید به آن بلوغ برسیم.

سه نکته درباره ماه بندگی و افراد باتقوا

۱. رمضان فقط برای دعا کردن نیست. ماه سبک زندگی اسلامی و ماه بندگی خداست. وقتی دل انسان می‌شکند، اشکش جاری می‌شود یا به طور مثال به زیارت امام رضا (ع) می‌رود، آن موقع می‌فهمد که زندگی و لذت یعنی چه.

۲. طبق فرمایش حضرت علی (ع) افراد باتقوا هم دنیا را دارند و هم آخرت. این افراد حتی لذت‌های مادی‌شان بیشتر است، زیرا آرامش دارند. از سوی دیگر، کسی که از زندگی ناراضی یا نگران است، لذت مادی هم نمی‌تواند ببرد.

۳. اهل رمضان پیری خوبی در انتظارش است، زیرا با قرآن و نماز مأنوس بوده است.
بیایید تصمیم بگیریم از فضیلت‌های ماه رمضان عقب نمانیم و برای عبادت‌هایی مانند قرائت قرآن و تدبر در آن، نماز، صله ارحام، رسیدگی به فقیران و ... برنامه داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->