تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد
سرخط خبرها

یلدای فاطمی

  • کد خبر: ۱۴۱۰۵۵
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
یلدای فاطمی
در شب یلدا می‌توان از سبک زندگی حضرت زهرا (س) گفت؛ سبکی که دنیا و آخرت ما را آباد خواهد کرد.

دورهمی شب یلدا یکی از ابتکارات خوب ما ایرانی هاست که بر اساس تعالیم دینی صورت گرفته است؛ چرا که دین اسلام بر الفت آحاد جامعه به ویژه اعضای یک خانواده و اقوام تأکید دارد.

اسلام یک دین اجتماعی است و بر ارتباط ارحام تأکید و قاطع رحم را ملعون می‌داند. در قرآن سه جا اشاره شده است که قاطع رحم مورد لعنت خدا و از رحمت خدا به دور است؛ بنابراین از هر فرصتی باید استفاده کرد که انسان‌ها دور هم جمع باشند و از طرفی اسلام بر نشاط، شادابی و صمیمیت تأکید دارد.

در جایی امام کاظم (ع) می‌فرمایند: کوشش کنید در زندگی تان چهار زمان وجود داشته باشد. زمانی برای مناجات با خدا، زمانی برای رسیدگی به زندگی و کسب ثروت حلال، زمانی برای ارتباط با دوستان خوب و زمانی هم برای لذت حلال.

این لذت حلال باید زیبا باشد و زیبایی آن یعنی همین رعایت اصول جوانمردی و تعظیم شعائر.

اینکه ما دور هم باشیم و صله رحم را به جا بیاوریم و کینه‌ها را پاک کنیم، اهل بیت (ع) دوست دارند و این ویژگی هم مایه دفع بلاست و هم عمر را طولانی می‌کند.
در دهه فاطمیه یلدای ما می‌تواند فاطمی باشد، یعنی معطر به ذکر و یاد حضرت زهرا (س).

مثلا در دورهمی یکی می‌تواند اشعاری را در مدح حضرت بخواند و شادی‌ها به نحوی باشد که حرمت ایام فاطمیه حفظ شود. همان طور که شب عاشورا بعد از عزاداری مردم با صمیمت و محبت کنار هم می‌نشینند و غذا و چای میل می‌کنند. چه بسا برخی در همین ایام عزاداری کنند و بعد در کنار هم جمع شوند و به یکدیگر محبت می‌کنند و دستشان در یک سفره برود. این طوری هم یک لذت حلال را تجربه می‌کنند و هم تعظیم شعائر داشته اند.

در شب یلدا می‌توان از سبک زندگی حضرت زهرا (س) گفت؛ سبکی که دنیا و آخرت ما را آباد خواهد کرد. هم اکنون بسیاری از مشکلاتی که خانواده‌های ما دارند، برای این است که از این سبک زیبا فاصله گرفته ایم. حضرت ما را به محبت، مهرورزی و توجه به همسایه‌ها توصیه می‌کنند.

یا مثلا می‌توان برخی از اشعار زیبا درباره حضرت زهرا (س) را چاپ و خانه خود را به آن مزین کنیم تا خانه ما آراسته به نام مبارک حضرت زهرا (س) باشد.
به هرحال ما می‌توانیم این دو یعنی یلدا و فاطمیه را با هم جمع کنیم. در طول تاریخ ملت ایران هم سنت‌های خود را حفظ کرده و هم ملاحظات تعظیم شعائر را رعایت کرده و توجه به تعظیم و تکریم نام و یاد حضرت زهرا (س) برکت زندگی ما بوده است.

اینی که ما بگوییم متدینان در سنت هایشان مثل شب یلدا دور هم جمع نشوند، نه خدا و نه حضرت زهرا (س) دوست ندارند. آن‌ها از شادی ما خوش حال اند؛ منتها باید حرمت این روز‌ها نگه داشته شود، چرا که شادی به معنی نشاط و انس و الفت چیز پسندیده و خوبی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->