سردار سلامی: همه کشور‌های دنیا با جنگ ضعیف می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با جنگ‌قوی‌تر شد وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو: حالا وقت توافق است رئیسی در هیئت‌دولت بر فراهم‌کردن زمینه حضور هر‌چه‌گسترده‌‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس تأکید کرد وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب چین تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی را آغاز کرد کاهش ۲۶۷ میلیون دلاری کمک‌ها به نماینده سازمان ملل در فلسطین ترامپ بار دیگر اعضای ناتو را تهدید کرد نخست‌وزیر اوکراین از برنامه خرید ۳۰۰ هزار پهپاد جدید خبر داد یک مقام سازمان ملل حمله به رفح را «یک تراژدی غیرقابل وصف» دانست دبیرکل سازمان ملل دستور داد؛ درباره گور‌های جمعی در رفح تحقیق شود اسرائیل: حزب‌الله از مرز‌ها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم زلنسکی: انتظار داریم پس از پایان جنگ به عضویت ناتو درآییم گروسی به ایران می‌آید رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است + فیلم و تصاویر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند
سرخط خبرها

بررسی واکنش‌ها به حمله رژیم صهیونیستی به حریم مسجدالاقصی

  • کد خبر: ۱۰۵۱۷۱
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
بررسی واکنش‌ها به حمله رژیم صهیونیستی به حریم مسجدالاقصی
فلسطین این روز‌ها به میدان نبردی تبدیل شده است که یک سوی آن، فلسطینی‌ها برای آزادی سرزمین خود و دفاع از مقدسات اسلامی از جمله مسجد الاقصی به پا خواسته اند و در سوی دیگر، ارتش صهیونیستی تا دندان مسلحی قرار دارد که این روز‌ها از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هلال احمر فلسطین، شمار فلسطینی‌های مجروح طی درگیری‌ها با نظامیان صهیونیست در مسجدالاقصی را بالغ بر ۱۵۲نفر اعلام کرده است. تولیت مسجدالاقصی نیز عنوان کرده است که نظامیان اشغالگر طی درگیری‌های جمعه در این مکان مقدس، حداقل ۴۰۰ فلسطینی را بازداشت کرده اند.

این موضوع توهم اشغالگران را مبنی بر اینکه اقدامات آن‌ها مانعی بر سر راه حمایت مردم از مسجدالاقصی از خطر یهودی سازی است، نشان می‌دهد. فلسطینی‌ها تأکید کرده اند که با تهدیدات و کشتار‌ها مقابله می‌کنند و نمی‌ترسند و به جهان ثابت می‌کنند که این وطن نگهبانان خود را دارد.

هر چند درگیری‌ها در جنین و سایر اراضی کرانه باختری و قدس در جریان بوده، واکنش فلسطینی‌ها سراسری است، چنان که مقاومت غزه عنوان کرده که جنین خط قرمز غزه است و اگر رژیم صهیونیستی به تحرکات نظامی علیه این منطقه ادامه دهد، مقاومت غزه آماده واکنش‌های سخت نظامی به این تحرکات خواهد بود.

پیام‌های مقاومت غزه، از جهاد اسلامی و حماس گرفته تا جبهه خلق، برای آزادی فلسطین و جبهه دموکراتیک و... بیانگر آن است که امروز فلسطین راه آزادی وطن و حراست از ارزش‌های دینی و اسلامی را در کلمه واحد «مقاومت» جست وجو می‌کند و هیچ تجاوز و نیز سازش کاری‌ای نمی‌تواند مانع از تحقق این مهم شود.

از سویی، رفتار صهیونیست‌ها طی روز‌های اخیر، موجی از سراسیمگی را در میان آن‌ها نشان می‌دهد، چنان که بسیاری از فرماندهان نظامی صهیونیست‌ها از جمله رئیس ستاد مشترک ارتش رسما بر ناتوانی در برابر عملیات‌های استشهادی فلسطینی‌ها اذعان کرده اند.

واکنش‌های بین المللی

در این باره، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود در واکنش به ادامه درگیری‌ها در مسجدالاقصی نوشت: «دفاع از قدس شریف عامل اتحاد امت اسلامی است. نه جنایت صهیونیست‌ها و نه خیانت خائنان، ذره‌ای از همت بلند مردم فلسطین در دفاع از حرم ابراهیمی نکاسته است. همه امت اسلامی و آزادگان جهان در مقابله با هرگونه شرارت علیه مسجد الاقصی کنار مقاومت فلسطینی خواهند ایستاد.»

مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز در بیانیه ای، حملات رژیم صهیونیستی به نمازگزاران مسجدالاقصی را محکوم کرد. حزب ا... لبنان با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اقدامات تجاوزکارانه اخیر صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی اعلام کرد: صهیونیست‌ها احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان را جریحه دار کردند.

ابراز نگرانی سازمان ملل

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ضمن ابراز نگرانی شدید درباره رخداد‌های اخیر کرانه باختری و مسجدالاقصی از همه طرف‌ها دعوت کرد که از تشدید تنش جلوگیری کنند. هم زمان دولت آمریکا با ابراز نگرانی شدید از درگیری‌ها در قدس و مسجد الاقصی، از همه طرف‌های درگیر خواست که خویشتن دار باشند.

وزارت خارجه عربستان نیز اقدامات رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی را محکوم کرد. وزارت خارجه عراق هم در بیانیه ای، حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم کرد. قطر نیز ادامه جنایت‌ها و تجاوزات هدفمند صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرد. اتفاقات جمعه در مسجد الاقصی واکنش گروه‌های مختلف عراقی را نیز به همراه داشت.

جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب ا...، قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق، و نصر الشمری، دبیرکل جنبش النجباء عراق، هم اقدامات صهیونیست‌ها علیه نمازگزاران فلسطینی و اماکن مقدس آن‌ها را محکوم کردند. هتک حرمت مسجد الاقصی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین محکومیت دفتر سیاسی جنبش انصارا... یمن را به همراه داشت.

در بیانیه دفتر سیاسی انصارا... آمده است: «تحولات کنونی در فلسطین اشغالی ایجاب می‌کند که ملت‌های عرب و مسلمان برای حمایت از پایداری ملت فلسطین و ایستادگی در کنار آن‌ها در برابر دشمن و مقابله با آن، اقدامی جدی و مؤثر انجام دهند.»

وزارت‌های خارجه چهار کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز در بیانیه‌ای مشترک، خشونت در قدس شرقی را محکوم کردند. این چهار کشور همه طرف‌ها را به خویشتن داری و خودداری از هرگونه خشونت فراخواندند.

پیتر استانو، سخنگوی امور خارجه اتحادیه اروپا، هم ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش اخیر در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و درگیری در مسجد الاقصی، خواستار احترام کامل به وضعیت موجود اماکن مقدس در شهر قدس شد. همچنین بحرینی‌ها در حمایت از مسجد الاقصی و اعلام برائت از طرف‌های عادی کننده روابط با رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند.

تلاش برای جلوگیری از ادامه تنش‌ها

در همین حال صهیونیست‌ها با واسطه‌های متعدد تلاش کرده اند که رضایت فلسطینی‌ها را برای پایان دادن به مقاومت در مسجدالاقصی جلب کنند، چنان که صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، در اظهاراتی خبر داد که تل آویو ازطریق میانجی‌ها پیامی برای مقاومت فلسطین ارسال و اعلام کرده است که به شهرک نشینان اجازه نخواهد داد در مسجد الاقصی قربانی کنند. این رویکردِ برگرفته از ضعف و ناتوانی صهیونیست‌ها در حالی صورت می‌گیرد که فلسطینی‌ها تأکید دارند به وعده‌های اشغالگران اعتمادی نیست.

همچنین منابع خبری عربی از ورود یک هیئت امنیتی مصری به تل آویو درراستای تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها خبر دادند. طبق این گزارش، قرار است که اعضای این هیئت مصری با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کنند تا مانع از تشدید تنش در فلسطین و اراضی اشغالی شوند.

شبکه خبری «المیادین» نیز اعلام کرد که مصر پس از تحولات روز گذشته فلسطین، با رهبری جنبش حماس در نوار غزه در تماس است. طبق این گزارش، جنبش حماس نیز در پاسخ به این درخواست‌های رژیم صهیونیستی، اقدامات این رژیم در مسجد الاقصی را ناپذیرفتنی خوانده است.

منابع مذکور در ادامه گفتند: حماس تأکید کرده است که صهیونیست‌ها فکر تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را از سرشان بیرون کنند. حماس همچنین به مصر اعلام کرده است که فلسطینی‌های بازداشت شده در مسجدالاقصی باید هرچه سریع‌تر آزاد شوند و تکرار هتک حرمت مسجدالاقصی بار دیگر منجر به تشدید تنش خواهد شد.

منابع مذکور همچنین گزارش دادند که گروه‌های مقاومت فلسطین برای پاسخ به اشغالگری رژیم صهیونیستی به توافق رسیده اند. همچنین تور وینسلند، فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه، با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش، به صورت جداگانه تماس تلفنی برقرار کردند.

در گزارش مذکور همچنین آمده است: «وینسلند در این تماس تلفنی اعلام کرد که سازمان ملل در حال تلاش و برقراری تماس‌های گسترده به منظور آرام سازی اوضاع به ویژه اوضاع مسجدالاقصی است. در همین راستا، هنیه بر لزوم سرپوش نگذاشتن بر اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی و برملا کردن آن‌ها تأکید کرد.»

تهدید روزنامه نگار عرب برای حمایت از فلسطین

سردبیر روزنامه «رأی الیوم» و نویسنده مشهور عرب اعلام کرد که به دلیل حمایت از مقاومت فلسطین، از سوی لابی رژیم صهیونیستی در انگلیس تهدید شده است. عبدالباری عطوان در سرمقاله این روزنامه آورده است: «این روز‌ها به دلیل حمایتم از مقاومت فلسطین و عملیات اخیرشان علیه رژیم اشغالگر، چه از طریق نوشته هایم در رأی الیوم و چه از طریق کانال هایم در یوتیوب و مصاحبه هایم در شبکه‌های عربی و خارجی، با حملات رسانه ای، سیاسی و شخصی لابی صهیونیستی در انگلیس مواجه شده ام. این حملات تحریک آمیز هرگز مرا نمی‌ترساند و برای من مایه شرافت است که به زندان بروم؛ زیرا من از مسائل ملت خودم، فلسطین، و امت عربی و اسلامی دفاع می‌کنم و در جبهه مقاومت در برابر ظلم و نژادپرستی و قتل ایستاده ام.»

وظیفه رسانه‌های اسلامی

یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید چالش‌های ایدئولوژیک بین کشور‌های منطقه باعث شده است که آن‌ها نتوانند بر سر مسائل مشترکی همچون موضوع فلسطین و دفاع از آرمان فلسطین با یکدیگر همکاری و همراهی داشته باشند.

حسن لاسجردی، در واکنش به این موضوع که چرا در رسانه‌ها به موضوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین توجه چندانی نمی‌شود و این توجه فقط معطوف به برخی روز‌های خاص مثل روز قدس است، به «ایسنا» گفت: اقدام امام خمینی (ره) در نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، اقدامی نمادین و سمبلیک برای زنده نگهداشتن آرمان فلسطین بود و امام راحل با این نام گذاری خواستند که توجهات را به این موضوع جلب کنند و بر این موضوع تأکید داشته باشند که آرمان فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و هر روزه آن است.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به توجه ویژه رسانه‌ها به موضوع اوکراین و توجه نداشتن به مسئله فلسطین گفت: علت این موضوع این است که بسیاری از رسانه‌های مؤثر و تأثیرگذار در فضای ذهنی غرب فعالیت می‌کنند و این وظیفه رسانه‌های اسلامی و عربی است که آرمان فلسطین را زنده نگه دارند.

البته در این زمینه، شیوه خبردهی و خبر رسانی نیز بسیار مهم است و فقط نباید به ارائه آمار و ارقام در ارتباط با جنایات رژیم صهیونیستی بسنده کرد، بلکه باید در این زمینه بینش سازی کرد؛ زیرا صرف دادن آمار و ارقام، ذهن مخاطب را به یک ذهن خطی تبدیل می‌کند. در این چارچوب ما برای زنده نگهداشتن آرمان فلسطین و حرکت در این مسیر باید ابتکارات نویی در مدل خبررسانی مان ایجاد کنیم. این خبررسانی باید همراه با تجزیه و تحلیل باشد تا افکار عمومی به بینشی مناسب در این زمینه دست پیدا کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: امیدواریم که دولت سیزدهم براساس سیاست متوازنی که بر آن تأکید کرده است، چالش‌هایی را که بین ایران و عربستان وجود دارد، حل کند و براساس حل این چالش‌ها ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های منطقه ای، فرصت سازی مناسبی برای پرداختن به مسائلی، چون مسئله فلسطین داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->