ابوطالب مظفری: وضع قانون‌های دوام‌دار و عمومی در ایران می‌تواند نجات‌دهنده مهاجران باشد بدون اطلاع‌رسانی عمومی، بلیت قطار برای اتباع خارجی ۵۰ درصد گران شد خبری خوب برای فرزندان مادر ایرانی | قوانین مدنی تابعیت ایران پس از ۹۰ سال اصلاح می‌شود در ستایش مردم‌سالاری | چهره‌های سیاسی افغانستان پیروزی مسعود پزشکیان را تبریک گفتند سرکنسول ایران در هرات: در دور اول، ۹۰ درصد ایرانی‌های ساکن هرات در انتخابات شرکت کردند حامد کرزی با حضور در سفارت ایران دفتر یادبود شهید رئیسی را امضا کرد افتتاح یک پردیس سینمایی در گلشهرِ مشهد، بزرگترین محله مهاجرنشین ایران مشهد؛ میزبان ششمین «نشست اقتصادی مشهد و هرات» مدیرکل اتباع: مهاجران افغانستانی برای شهید رئیسی سنگ‌تمام گذاشتند | سردار قاآنی به موکب مهاجران افغانستانی در مشهد رفت آغاز موج دوم اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان هشدار کاظمی‌قمی درباره پیامد‌های تجدید مداخلات بیگانگان در افغانستان قدردانی ذبیح‌الله مجاهد از مواضع ایران در نشست دوحه ۳  روسیه لغو تحریم‌ها علیه طالبان را بررسی می‌کند معاون دبیرکل سازمان ملل: نشست دوحه به معنای عادی‌سازی روابط با طالبان نیست | آموزش دختران خواسته درجه یک جهان است ذبیح‌الله مجاهد: ما آشکارا گفتیم که خواهان روابط خوب با جهان هستیم وزارت خارجه قطر نشست دوحه را فرصتی برای گفتگو‌های معنادار دانست روز دوم نشست دوحه ۳ | جهان نگران تعامل با طالبان از نشست دوحه ۳ چه می‌دانیم؟ پیش ثبت نام دانش‌آموزان اتباع آغاز شد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) دیوار کوتاه دانش‌آموزان اتباع | وزیر آموزش‌وپرورش: حضور دانش‌آموزان اتباع دلیل تراکم کلاس‌های درس است + فیلم
سرخط خبرها

مسلمانان افغانستان و شب‌های قدر

  • کد خبر: ۱۰۵۶۱۳
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
مسلمانان افغانستان و شب‌های قدر
مردم مسلمان افغانستان هر ساله با آمدن ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر در جهت استفاده بهتر و بیشتر از این فرصت آسمانی تلاش می‌کنند. آنها با برپایی مراسم احیا مردم را دور هم جمع می‌کنند تا از فیوضات این شب‌ها بهره‌مند شوند.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر اهمیت زیادی برای مسلمانان افغانستان دارد.

در این ماه جلسات قرآن خوانی در شهرها و روستاهای این کشور افزایش می‌یابد، علمای دین با برگزاری مراسم‌های مذهبی تلاش می‌کنند تا مسلمانان از فیوضات این ماه بهره بیشتری ببرند و قاریان قرآن هم هر شب با سرزدن به چند دوره قرآن برای آموزش کلام آسمانی به جوانان و نوجوانان تلاش می‌کنند.

مساجد و تکایای شهرهای مختلف افغانستان، در شب‌های قدر ميزبان هزاران مسلمان خداجوی هستند كه همزمان با برگزاري مراسم شب قدر به عزاداري شهادت حضرت امير المومنين(ع) می‌پردازند.

مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در شهر کابل، همزمان با دیگر شهر‌های افغانستان، با برگزاری آئین‌های مختلف به راز و نیاز با معبود خویش می‌پردازند و در شهادت حضرت علی(ع) به سوگ و عزاداری می‌نشینند.

در این شب‌ها مردم متدین کابل با حضور در مساجد و تکایای کابل، از جمله حوزه علمیه رسالت، مسجد امام زمان (ع) خیرخانه، مسجد قهرمان کربلا تایمنی، تکیه خانه عمومی قلعه فتح الله، مسجد قلعه چه، تکیه خانه عمومی و مساجد چنداول، مسجد محمدیه تپه سلام، مسجد امام حسن عسکری (ع) افشار، مسجد امام حسن مجتبی (ع) قلعه ناظر مسجد قرآن و عترت دشت برچی، مسجد اهل بیت (ع) سرکاریز و دیگر مساجد غرب کابل به راز و نیاز با خداوند متعال و عزاداری، مدیحه سرایی و نوحه خوانی در سوگ شهادت مولای متقیان می‌پردازند.

تهیه غذای سحری در برخی از مساجد و حسینیه‌ها برای شب زنده داران، از برنامه‌های شب‌های قدر در افغانستان است، هزینه این مراسم‌ها توسط تاجران و خیران تامین می‌شود.

هرچند که در سال‌های اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم شب قدر فقط در مکان‌های باز ممکن است و برگزار کنندگان این مراسم ها هم برای حفظ سلامت مردم با فرش کردن حیاط مساجد و دیگر مکان‌ها شرایط را برای برگزاری مراسم احیا آماده می‌کنند.

خواندن دعای جوشن کبیر، خواندن سوره‌های رم، دخان و عنکبوت، خواندن نماز و عزاداری برای مولای متقیان حضرت علی(ع) از مهمترین برنامه‌های شیعیان افغانستانی در شب‌های قدر است.

مهاجران افغانستانی و ماه مبارک رمضان

در مشهد هم هیات‌های شناخته شده افغانستانی اقدام به برگزاری مراسم احیا می‌کنند. آنها با دعوت از علمای دین برای سخنرانی و مداحان صاحب نام مهاجران برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم تلاش می‌کنند.

برگزاری جلسات قرآن خوانی در میان مهاجران افغانستانی مشهد در شب‌های ماه مبارک رمضان سابقه‌ای طولانی دارد، مدرسه علمیه حضرت قائم(عج)، حسینیه هراتی‌ها، مدرسه جعفریه، مدرسه باقر العلوم و چند مدرسه و حسینیه دیگر سال‌ها است با دعوت از قاریان مطرح افغانستانی این جلسات را برگزار می‌کنند. 

بسیاری از قاریان صاحب نام مهاجران افغانستانی این جلسات را در آموزش قرائت و کشف استعدادهای قرآنی موثر می‌دانند. آنها خود را نتیجه همین جلسات می‌دانند. جلسات قرآنی که با خلوص نیت و برای رضای خدا سال‌ها است پس از افطار برگزار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->