تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

واکسن رایگان سرخک برای افغانستانی‌های ۹ تا ۳۰ ماه

  • کد خبر: ۱۰۵۹۳۸
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
واکسن رایگان سرخک برای افغانستانی‌های ۹ تا ۳۰ ماه
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به دلیل طغیان بیماری سرخک در افغانستان، اتباع این کشور در گروه سنی نه ماهه تا ۳۰ سال به صورت رایگان واکسن سرخک را دریافت می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دکتر زهرا نهبندانی، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه بهترین اقدام در زمان طغیان بیماری، افزایش سطح ایمنی بدن با انجام واکسیناسیون است، خاطر نشان کرد: حداقل میزان پوشش واکسیناسیون در جامعه باید ۹۵درصد باشد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر سطح پوشش واکسیناسیون کمتر از این مقدار باشد، احتمال طغیان بیماری وجود دارد؛ از همین رو کودکان زیر ۵ سال با ملیت ایرانی اگر سابقه واکسیناسیون ناقص دارند نیز باید در اولین زمان نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماری‌های سرخک و سرخجه از بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن هستند که در سال‌های دور و قبل از کاربرد وسیع واکسیناسیون مرگ و میر و عوارض قابل توجهی در سلامت جوامع ایجاد می‌کردند، عنوان کرد: سرخک در کودکان زیر ۵ سال و افراد با ضعف سیستم ایمنی با شدت بیشتری همراه است و بیماری سرخجه در دوران بارداری می‌تواند عوارض غیر قابل جبران روی جنین ایجاد نماید.

وی ادامه داد: بیماری‌های سرخک و سرخجه دو بیماری ویروسی حاد هستند که از دیر باز به عنوان بیماری دوران کودکی شناخته می‌شوند.

دکتر زهرا نهبندانی بیان کرد: بعد از دورۀ نهفتگی که به طور معمول برای سرخک حدود ۱۲-۱۰ روز طول می‌کشد (این دوره می‌تواند ۱۸-۷ روز باشد) علائم مقدماتی شامل تب، خستگی، سرفه، آب ریزش از بینی و التهاب ملتحمه در افراد فاقد ایمنی به بیماری ظاهر می‌شود.

دکتر نهبندانی بیان کرد: در بعضی موارد ابتلا به بیماری سرخک باعث عوارض شامل اوتیت مدیا، عفونت گوش میانی، پنومونی، اسهال، تشنج ناشی از تب، و آنسفالیت می‌شود و عوارض کمتر شایع شامل سوءتغذیه، کاهش پروتئین، تشنج و صدمه مغزی است در صورتی که درمان بیماری به سرعت انجام نگیرد این عوارض می‌تواند منجر به مرگ در طی یک ماهه اول بعد از شروع راش شود.

وی افزود: میزان کُشندگی بیماری سرخک در کشور‌های در حال توسعه در حدود ۳ تا ۵ درصد تخمین زده می‌شود و ممکن است در مناطق خاصی که بیماری در حالت اپیدمی است بیش از ۱۰ درصد باشد. سوءتغذیه و بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی عوامل خطری هستند که در عوارض و مرگ نقش دارند.

وی گفت: واکسن سرخک و سرخچه حاوی ویروس زندۀ ضعیف شده است. در بهترین حالت، آنتی بادی علیه سرخک؛ در تقریباً ۸۵ درصد کودکان واکسینه شده در سن ۹ ماهگی، ۹۵ درصد کودکان واکسینه شده در ۱۲ ماهگی و ۹۸ درصد افراد واکسینه شده در ۱۵ ماهگی ایجاد می‌شود.

منبع: وبدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->