مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
سرخط خبرها

مولوی کروخی: طالبان نمی‌توانند خود را از حامیان آزادی قدس جدا بدانند

  • کد خبر: ۱۰۶۳۹۹
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مولوی کروخی: طالبان نمی‌توانند خود را از حامیان آزادی قدس جدا بدانند
مولوی غلام محمد کروخی یکی از علمای اهل سنت افغانستان معتقد است که حمایت از روز جهانی قدس وظیفه تمامی مسلمانان است. روز قدس روزی جهانی برای مسلمین است و طالبان نمی‌توانند خود را جدا از این جریان ببینند.

فریبا قلی‌زاده | شهرآرانیوز؛ مولوی غلام محمد کروخی از علمای اهل سنت افغانستان در مورد اهمیت روز قدس می‌گوید: روز قدس روزی جهانی است که برای تمام مسلمین در جهان اسلام دارای اهمیت است. دلیل این اهمیت نیز مسجدالاقصی است. چرا که مسجدالاقصی از روزهای نخستین ظهور اسلام، قبله نخستین مسلمانان بود. همچنین معراج رسول خدا (ص) از مسجدالاقصی در شهر قدس آغاز شده است. علاوه‌بر این بعد از مکه و مدینه بیت المقدس سومین شهر مقدس اسلام به حساب می‌آید.

نامگذاری روز قدس توسط امام آن را ماندگار کرد

کروخی در ادامه گفت: نام‌گذاری آخرین جمعه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس توسط امام خمینی(ره) به منظور همبستگی میان مسلمانان جهان بود. برای این بود که این روز تاریخی برای تمام مسلمانان جهان ماندگار شود و تلاش‌های مذبوحانه مشرکان سرکوب شود. هرچند صهیونیست‌ها و غربی‌ها تلاش‌های زیادی کردند که از اهمیت روز قدس کاسته شود اما تاکنون موفق نبوده‌اند.

این عالم دینی در مورد سابقه گرامی‌داشت از روز جهانی قدس در افغانستان گفت: در سال‌های اخیر در افغانستان همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری راهپیمایی‌های روز قدس و تجدید میثاق با مردم مظلوم فلسطین و اعلام حمایت همه جانبه از مبارزان راه آزادی مسجد الاقصی از دست صهیونیسم جهانی هستیم. چرا که بیت‌المقدس برای مسلمانان افغانستان نیز دارای اهمیت بالایی است.

پیام روز قدس به همه دنیا می‌رسد

او روز قدس را فشاری بر رژیم غاصب دانست و تاکید کرد: در این روز تمامی مسلمانان گرد هم می‌آیند و علیه رژیم غاصب صهیونیستی شعار می‌دهند. تظاهرات و راهپیمایی روز قدس پیامی واضح به دنیا مخابره می‌کند و آن پیام این است که روز قدس برای ما اهمیت دارد و ما پشتیبان قدس شریف هستیم. بیت‌المقدس باید به جایگاه اصلی خودش بازگردد و رژیم صهیونیستی باید نابود شود. اگرچه تلاش‌های جهانی زیادی صورت گرفت که روز قدس از ماهیت اصلی خودش خارج شود و به یک بعد ملی و منازعه قومی بین اعراب و اسراییل تبدیل شود، اما نام‌گذاری این روز توسط امام خمینی(ره) جان تازه‌ای به این جریان داد و دوباره مسلمانان امیدوار شدند. آهسته آهسته مقاومت‌هایی صورت گرفت و مردم جهان نیز به همراهی با مردم مظلوم فلسطین برخاستند.

طالبان نمی‌توانند خود را از حامیان آزادی قدس جدا بدانند

مولوی کروخی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی افغانستان طالبان اجازه برگزاری راهپیمایی روز قدس را می‌دهند یا خیر گفت: من فکر می‌کنم طالبان هم بخشی از بدنه اسلام هستند. روز قدس نیز روزی جهانی برای مسلمین است و طالبان نمی‌توانند خود را جدا از این جریان ببینند. به نظر من طالبان در این باره ممانعتی ایجاد نمی‌کنند. چرا که راهپیمایی روز قدس و گرامی‌داشت از آن یک حرکت دینی در جهان اسلام است و طالبان هم باید به این حرکت جهانی بپیوندند. اگر طالبان اجازه تظاهرات مردمی را ندهند، طبیعتا دچار مشکلاتی خواهند شد.

مسلمانان این است که به یک امت تبدیل شوند

او در پایان با تاکید بر اینکه مسلمانان باید به امتی واحد و منسجم تبدیل شوند تاکید کرد: این‌روزها و در شرایط کنونی که شاهد ظلم و ستم رژیم صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم فلسطین هستیم، وظیفه مسلمانان این است که به یک امت تبدیل شوند و انسجام و وحدت مسلمانان را حفظ کنند. ما می‌بینیم که به دلیل نفوذ استعمار و نفوذ غربی‌ها اختلافات زیادی میان مسلمانان ایجاد شد. غربی‌ها تلاش می‌کنند به حوزه تمدنی ما با راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی و اختلاف‌افکنی راه پیدا کنند و تا حدودی هم موفق شدند. در شرایط کنونی نخستین وظیفه مسلمانان این است که یکپارچه شوند و به آیات الهی تمکین کنند و دستورالعمل‌هایی که خداوند در قرآن کریم داده است را عملی کنند تا یک امت منسجم شویم و اختلافات از میان برود.

مولوی کروخی تاکید کرد: علما، رسانه‌ها و دانشمندان جهان اسلام نیز باید در این زمینه تلاش کنند تا روحیه جهادی مقابل رژیم غاصب صهیونیستی حفظ شود و در برابر ظلم‌ و ستم غرب بایستند. در شرایطی که خطر اسرائیل، امروز متوجه همه خاورمیانه و سرزمین‏های اسلامی است، انسجام و وحدت مسلمانان درباره موضوع فلسطین و مقابله با خوی تجاوزگرانه اسرائیل، تنها راه سربلندی اسلام و مسلمانان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->