منابع خبری از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین در جنوب افغانستان خبردادند طالبان قرارداد ساخت مرحله دوم قطعه چهارم راه آهن هرات_خواف را امضا کردند وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان
سرخط خبرها

کرزی: افغانستان همواره مورد عنایت و حمایت ایران بوده است

  • کد خبر: ۶۱۸۱۶
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
کرزی: افغانستان همواره مورد عنایت و حمایت ایران بوده است
در جریان برگزاری دومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران که توسط مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه به صورت مجازی برگزار شد، شخصیت‌های سیاسی و علمی – تحقیقاتی خارجی مختلف و وزرای امور خارجه چند کشور سخنرانی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست، به خاطر دعوت از وی برای حضور در مجمع گفت‌وگوی تهران تشکر کرد و گفت: ترکیه از گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای همیشه استقبال کرده و آن را در جهت کمک به حل مشکلات منطقه و استفاده از ظرفیت‌های آن مفید ارزیابی می‌کند.

 

وی ادامه داد: ابتکار مشترک ترکیه با برزیل برای ایجاد راه حل در موضوع هسته‌ای ایران و همکاری سه‌جانبه ترکیه، ایران و روسیه در موضوع سوریه و توافق این سه کشور در مورد تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نمونه‌هایی از همکاری‌ها بین کشورهای منطقه است.

 

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه در مورد برجام، ترکیه مخالف حرکت و خروج یک طرف از برجام بود، اظهار داشت: دولت جدید آمریکا اعلام کرده که به برجام بازمی‌گردد. امیدواریم این امر تحقق یابد. منطقه دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است و تلاش مشترک در جهت استفاده از آنها لازم است. در عین اینکه چالش‌ها و مشکلات ناشی از فرقه‌گرایی و تروریسم مانع بوده و چنین مهمی را با دشواری مواجه می‌کند.

 

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه عراق و سوریه با مشکل داعش و تروریسم روبه‌رو بوده و پ.ک.ک امنیت ترکیه و منطقه را متاثر ساخته است، تصریح کرد: برادران ما در فلسطین دچار مشکل هستند و کمک به آنها همکاری‌های منطقه‌ای را می‌طلبد. در مورد افغانستان و چالش‌های آن، قفقاز و مدیترانه شرقی نیز ما از همکاری‌های منطقه‌ای استقبال می‌کنیم.

 

وی افزود: ترکیه ابتکاراتی را در رابطه به افغانستان داشته است. در مدیترانه نیز معتقد به گفت‌وگو و همکاری مشترک تا رقابت هستیم.

 

ابتکارات درباره افغانستان باید تامین‌کننده صلح پایدار و توسعه اقتصادی افغانستان باشد

«محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان نیز از ابتکار نشست گفت‌وگوی تهران تشکر و خاطرنشان کرد: گفت‌وگو و همکاری در مورد مشکلات منطقه ای مورد استقبال ما است. افغانستان طی دو دهه گذشته با چالش تروریسم مواجه بوده و تلاش افغانستان، بر این رویکرد متمرکز بوده که افغانستان به پایگاه تروریسم در منطقه و بی ثباتی افغانستان و منطقه تبدیل نشود.

 

وی با بیان اینکه هر ابتکار و طرحی را زمانی موثر می‌دانیم که در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان باشد، ابراز داشت: درک صحیح از شرایط و خواست مردم خیلی مهم است و ابتکارات باید در این قالب و تامین‌کننده صلح پایدار، توسعه اقتصادی و رفاه مردم افغانستان باشد.

 

افغانستان همواره مورد عنایت و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده است

«حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان در سخنرانی خود بیان کرد: افغانستان همواره مورد عنایت و حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و ایران ابتکاراتی برای حل مشکلات افغانستان را مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: افغانستان به استمرار کمک و حمایت‌ها نیاز دارد. ابتکارات دیگری هم در دوحه و به زودی با اعزام هیات بلند پایه‌ای به مسکو دنبال می‌شود. امیدوارم با حمایت دوستان بتوانیم به هدف برقراری صلح و ثبات در افغانستان دست یابیم.

 

دشمن اصلی رژیم صهیونیستی است

«فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن تشکر از برگزاری کنفرانس گفت‌وگوی تهران، آن را فرصتی برای جهت شنیدن صداهای کشورهایی مانند سوریه دانست و یادآور شد: واقعیت این است که شرایط منطقه خیلی پیچیده است. استقرار ناوهای بیگانگان در خلیج فارس و مدیترانه و دخالت در امور کشورهای مستقل نمونه‌ای از رفتارهای بی‌ثبات‌کننده است.

 

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام در دولت قبلی و دشمنی با ایران نمونه‌ای از سیاست‌های بی‌ثبات‌سازی در منطقه بود، عنوان کرد: دشمن اصلی رژیم صهیونیستی است که ترامپ را تشویق به خروج از برجام و الحاق جولان به آن رژیم کرد.

 

به گفته وزیر امور خارجه سوریه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا (فرانسه، انگلستان و آلمان و...) سالگرد حمله به سوریه را فرصتی برای افزایش فشار بر سوریه قرار داده‌اند و آمریکا زنان و کودکان را در اردوگاه‌های شمال سوریه به گروگان گرفته است.

 

مقداد با اشاره به رویکرد دولت کنونی آمریکا گفت: با انتخاب دولت جدید در آمریکا تغییری در سیاست‌های این دولت تاکنون مشاهده نشده است. با این حال، انتظار این است که آمریکا به نهادها، قواعد و هنجارهای بین‌المللی بازگردد و به سیاست مداخله‌گری پایان دهد.

 

کرزی: افغانستان همواره مورد عنایت و حمایت ایران بوده است

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->